REKLAMA
LPG
08.04.2013

Gazowe ciągniki John Deere

Gazowe ciągniki rolnicze na rynku amerykańskim są znane od końca lat 40. Jednym z producentów tego typu traktorów była firma John Deere, która w latach 50. i 60., a nawet jeszcze na początku lat 70. ubiegłego wieku produkowała zasilane LPG ciągniki. Przykładami takich ciągników są modele 620 LP i 3020 w odmianie gazowej.
REKLAMA

Wymienione ciągniki to tylko niewielka część bogatej oferty modeli zasilanych LPG. Praktycznie wszystkie ciągniki, do których napędu używano silników o zapłonie iskrowym, zasilanych benzyną lub innymi paliwami ciekłymi (silniki wielopaliwowe), miały swoje wersje zasilane LPG.

Ciągnik rolniczy John Deere 620 LPfot. foreverdeere.comZasilany LPG ciągnik rolniczy John Deere 620 LP

Przykładem takiego ciągnika jest produkowany w latach 50. ciągnik John Deere 620 LP. Był on napędzany 2-cylindrowym silnikiem o zapłonie iskrowym o pojemności skokowej 5 l. W związku z tym miał dość pokaźne wymiary główne 140 x 162 mm (średnica x skok tłoka). Stopień sprężania silnika gazowego wynosił 8,1. Dla porównania odmiana wielopaliwowa tej jednostki napędowej (John Deere 620 występował w takiej, a także benzynowej wersji) miała stopień sprężania 4,78, co pozwalało spalać w silniku prawie wszystko. Silnik w odmianie gazowej dysponował mocą 33 kW (44 KM). LPG do zasilania silnika było przechowywane w zbiorniku o pojemności 125 l.

Ciągnik rolniczy John Deere 3020 LPGfot. digitalcommons.unl.eduZasilany LPG ciągnik rolniczy John Deere 3020

Napęd z silnika poprzez niesynchronizowaną, 6-biegową skrzynię przekładniową był przekazywany na jedną (tylną) oś.

Innym przykładem jest produkowany w latach 60. ciągnik 3020, który do roku 1969 (ciągniki tej serii były produkowane do roku 1972) występował także w wersji zasilanej LPG. W tym modelu zastosowano już silnik 4-cylindrowy o pojemności 3,7 l i wymiarach głównych 108 x 102 mm. Silnik dysponował mocą 48 kW (65 KM) osiąganą przy 2500 obr./min.

Układ napędowy przenoszący moment obrotowy na jedną oś wykorzystywał synchronizowaną skrzynię biegów, dysponującą 8 przełożeniami do jazdy do przodu i dwoma biegami wstecznymi.

Od lat 70., kiedy upowszechniły się silniki Diesla, gazowe jednostki napędowe nie są już używane w ciągnikach rolniczych, choć pewnie w dzisiejszych czasach, szczególnie w Polsce mogłyby cieszyć się dużym powodzeniem. Świadczy o tym opisywany przez nas ciągnik z gazodieslem, którego użytkownik, szukając oszczędności, wyposażył go w instalację gazową do silnika Diesla.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: tractordata.com, digitalcommons.unl.edu



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.