REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 9
fot. Ford / Napędzany LPG autobus White 706 to specjalnie przystosowany do przewozu turystów pojazd. Otwarty dach ułatwia podziwianie widoków w Parku Narodowym Glacier poprzednie następne
30.06.2014

Red Jammers, czyli autobusy White 706 na LPG

Red Jammers, czyli autobusy White 706 na LPG fot. Ford

Producent samochodów White działał przez 60 lat, od 1920 r. Początkowo firma produkowała samochody parowe: dostawcze i osobowe, a od 1910 r. rozpoczęła produkcję samochodów benzynowych.
REKLAMA
Autobus White 706fot. FordAutobus White 706 na trasie w Parku Narodowym Glacier

Od 1918 r. firma White zajmowała się wyłącznie produkcją pojazdów użytkowych. W okresie do 1980 r. firma działała bardzo prężnie, przejmując w tym czasie wiele mniejszych przedsiębiorstw. Po zakończeniu działalności dużą część majątku firmy przejęło Volvo.

Firma White zasłynęła przede wszystkim z Czerwonych Autobusów (Red Buses), budowanych do przewozu turystów w parkach narodowych. Pierwsze Red Buses dostarczono w 1914 r. Jednak najbardziej znanym autobusem firmy White do przewozu turystów w parkach stał się model 706 zdolny do przewożenia 17 pasażerów. Firma White wyprodukowała około 500 egzemplarzy modelu 706. Były one używane w wielu parkach narodowych w USA, a w Parku Narodowym Glacier są używane do tej pory.

Tak długi czas użytkowania wymagał oczywiście renowacji samochodów. Pierwszą wykonano w 1989 r. Jednak już 10 lat później autobusy zaczęto wycofywać z tras z uwagi na kiepski stan techniczny. Kolejna modernizacja została wykonana w latach 1999-2002. Z uwagi na fakt, że Volvo, które przejęło znaczną część majątku firmy White było wtedy częścią Forda, a Ford był jednym z partnerów amerykańskich parków narodowych, renowacja została przeprowadzona przy udziale specjalistów amerykańskiego potentata w firmie TDM.

Warto wiedzieć

Nazwa Red Jammers (Czerwone Zagłuszacze) przylgnęła do autobusów White 706 z uwagi na stosowane skrzynie biegów bez synchronizacji, które wymagały podwójnego wysprzęglania, będącego źródłem hałasu.

Naprawa obejmowała części mechaniczne i nadwozie. W ciągu 1,5 roku drugą młodość otrzymały 33 pojazdy. Przeznaczono na ten cel 6,5 mln USD.

Układy napędowe samochodów zostały wyposażone w zasilane LPG silniki V8 o pojemności skokowej 5,4 l. Zastosowane silniki o pojemności były jednostkami napędowymi bi-fuel, które oprócz zasilania gazowego mogły również pracować na benzynie. Ford oceniał, że emisja nowych jednostek jest około 93% mniejsza niż oryginalnych, pochodzących z lat 30. silników gaźnikowych.

Restauracja Czerwonych Autobusów okazała się większym wyzwaniem niż przypuszczaliśmy. Pracowaliśmy by utrzymać historyczny charakter autobusów, wykorzystując doświadczenie Forda i firmy TDM w zakresie bezpieczeństwa paliw alternatywnych w pojazdach.

Bruce Gordon, dyrektor Forda ds. pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi

Oprócz silników w samochodach zmieniono także skrzynie biegów na automatyczne oraz podwozia. Pierwotnie ramy samochodów White 706 były dębowe. W czasie modernizacji wykonaywanej przez Forda zastosowano układ nośny Forda E-450 dostosowany do zamontowania historycznego nadwozia. Modyfikacji poddano także układy hamulcowe samochodów, które otrzymały tarczowe mechanizmy we wszystkich kołach oraz ABS.

White 706 napędzany LPGfot. FordAutobus White 706 po renowacji w latach 1999-2002 już z napędem LPG

Wszystkie szyby zostały wymieniowe na wykonane ze szkła bezpiecznego, a oświetlenie zewnętrzne dostosowano do obecnie obowiązujących standardów.

Pomimo zastosowania nowych technologii starano się jednak zachować historyczny charakter pojazdów.

Ford był zaangażowany w wspieranie infrastruktury dla pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi. W ramach projektu Red Bus, firma wsparła finansowanie dwóch stacji LPG do tankowania Red Jammers. Jedna znajduje się w West Glacier, druga w East Glacier. Obie są  wykorzystywane także do tankowania innych pojazdów.

Powszechnie uważa się, że flota 33 Red Jammers, zwanych także Red Buses to najstarsze samochody przewożące turystów na świecie. 17 samochodów pochodzi z 1936 r., 11 z 1937 4 z 1938 i jeden z 1939 r. Wszystkie są oczywiście napędzane LPG, aby w minimalnym stopniu wpływać na środowisko parku narodowego.

Red Jammers kursują pomiędzy Parkiem Narodowym Glacier (Montana) w Stanach Zjednoczonych oraz w sąsiadującym Parkiem Narodowym Waterton (Waterton Lakes National Park) w prowincji Alberta w Kanadzie, przewożąc w sezonie około 60 tys. turystów.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Serious Wheels, Glacier National Park Lodges



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.