REKLAMA
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 4
fot. V-Charge / Automatyczne parkowanie na parkingu Bosch poprzednie następne
18.04.2014

Automatyczny parking V-Charge

Automatyczny parking V-Charge fot. V-Charge

W ramach finansowanego przez UE projektu badawczego, koordynowanego przez Politechnikę w Zurychu, naukowcy pracują nad nowymi koncepcjami transportu i technologii, które umożliwią zdalne parkowanie i ładowanie samochodów elektrycznych.
REKLAMA

Dzisiejsze samochody elektryczne nie stanowią jeszcze realnej alternatywy dla pojazdów konwencjonalnych, szczególnie na długich dystansach. Koncepcja V-Charge rozwijana przez zespół naukowców z Politechniki w Zurychu i uniwersytetów: w Brunszwiku, Oxfordzie i Parmie, we współpracy z firmami Bosch i Volkswagen łączy podróżowanie na duże odległości (z użyciem dobrze rozwiniętej sieci transportu publicznego) z wygodnymi pojazdami elektrycznymi, które zapewniają podróż z dworca do domu.

V-Charge Park & Ridefot. V-ChargeKoncepcja automatycznego parkingu V-Charge Park & Ride

Naukowcy opracowują parkingi V-Charge Park & Ride, będące obiektami, na których w pełni zautomatyzowane pojazdy elektryczne będą w zależności od potrzeb parkowane lub ładowane. Kierowca, używając aplikacji w smartfonie może wysłać swój pojazd na stanowisko ładowania akumulatorów, po czym przywołać go do siebie z pomocą tej samej aplikacji, przyjść, odebrać samochód i kontynuować podróż.

Projekt rozpoczął się w czerwcu 2011 r. i obecnie osiągnął ważny etap. Naukowcy przedstawili najnowszą wersję swojego w pełni zautomatyzowanego trybu jazdy i parkowania na parkingu Bosch przy lotnisku w Stuttgarcie.

Samochód z zamontowanymi kameramifot. V-ChargeSamochód z zamontowanymi kamerami i czujnikami to najważniejszy element systemu V-Charge

Wykorzystanie systemu GPS w celu lokalizowania samochodów wewnątrz garażu nie było możliwe, ponieważ konstrukcja budynku blokuje sygnały z satelitów. Naukowcy opracowali system lokalizacji oparty o kamery. Do tego  niezbędne są bardzo dokładne mapy parkingów i nowe metody kalibracji stosowanych czujników i kamer. Samochód, łącząc się z infrastrukturą garażu pobiera mapę pozwalającą na określenie dokładnej lokalizacji. Zawiera ona opis parkingu, który na bieżąco jest porównywany z obrazami uzyskiwanymi z kamer.

W efekcie, sterując pojazdem z aplikacji w smartfonie, kierowca wysyła samochód na parking lub miejsce do ładowania baterii. Po otrzymaniu komendy, pojazd łączy się z serwerem w garażu w celu określenia położenia wolnego miejsca parkingowego po czym jedzie w jego kierunku. Jeśli inny pojazd przecina mu drogę, samochód zatrzymuje się lub manewruje tak aby nie doszło do kolizji. Systemy pojazdu kilka razy na sekundę przeliczają optymalne sekwencje manewrów, które pozwalają unikać kolizji ze stałymi oraz ruchomymi przeszkodami.

System wykorzystuje w większości komponenty obecnie dostępne na rynku (czujniki ultradźwiękowe oraz kamery stosowane w czujnikach parkowania i systemach awaryjnego hamowania samochodów). Zatem wdrożenie go do produkcji seryjnej w perspektywie najbliższych lat nie stanowi większego problemu.

Obecnie prace naukowców skupiają się na ulepszaniu działania systemu, szczególnie w zakresie dokładności manewrowania na parkingu. Kolejnym celem projektu będzie niezawodna nawigacja w każdej sytuacji (silnie zmienne warunki oświetleniowe, duże natężenie ruchu pojazdów klasycznmych - prowadzonych przez kierowców i na obszarach wspólnych z pieszymi).


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: ETH Zurich, Bosch, V-Charge



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.