REKLAMA
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 6
fot. Siemens / Elektryczna autostrada firmy Siemens (eHighway, e-autostrad) poprzednie następne
27.10.2014

Elektryczna autostrada Siemensa

Elektryczna autostrada Siemensa fot. Siemens

Transport ładunków na zelektryfikowanych liniach kolejowych jest słusznie uważany za wysoce skuteczne rozwiązanie pod względem oszczędności energii i niewielkiego wpływu na środowisko naturalne. Czemu zatem nie zasilać samochodów z napowietrznej sieci trakcyjnej?
REKLAMA

Takie pytanie, w 2011 r., zadali sobie inżynierowie z Siemensa. Właśnie od tego czasu firma prowadzi prace nad elektrycznymi ciężarówkami zasilanymi z trakcji napowietrznej. Prace były prowadzone w ramach projektu ENUBA (Electromobility in heavy commercial vehicles to reduce the environmental impact on densely populated areas - Elektromobilność w ciężkich pojazdach użytkowych w celu zmniejszenia wpływu na środowisko na obszarach gęsto zaludnionych) finansowanego przez Federalne Ministerstwo Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Reaktorów Atomowych (BMU).

Scania z pantografamifot. SiemensZasilana z trakcji elektrycznej (przez pantografy) hybrydowa Scania

Projekt miał na celu opracowanie całościowej koncepcji elektryfikacji ruchu pojazdów ciężarowych zasilanych z sieci trakcyjnej oraz przetestowanie, na specjalnie przygotowanym torze testowym (na północ od Berlina), możliwości technicznych systemu.

Przeprowadzone na torze Groß Dölln badania udowodniły, że taka koncepcja transportu jest możliwa do zrealizowania i niesie z sobą szereg korzyści ekonomicznych i środowiskowych.

Siemens widzi dwa obszary zastosowania koncepcji przewozów, przebadanych w ramach projektu ENUBA, w których korzyści ekonomiczne i ekologiczne są największe. Są to: transport drogowy na krótkich i średnich dystansach pomiędzy centrami ruchu towarowego (GVZ) i portami oraz przewozy pomiędzy kopalniami i ich placami magazynowymi i bazami przeładunkowymi, czyli na trasach, po których ruch odbywa się głównie w systemie wahadłowym.

Obecnie realizowany jest kolejny projekt – ENUBA 2, w którym Siemens prowadzi badania wspólnie z firmą Scania i Uniwersytetem Technicznym w Dreźnie. Działania tych podmiotów są częścią większego projektu Electric Mobility Concepts, którego realizacja przypada na lata 2012 – 2014.

W ramach projektu ENUBA 2 powiększono tor testowy Groß Dölln, który wyposażono w nowo opracowaną sieć trakcyjną dostosowaną do wyprzedzania i jazdy po łuku z prędkościami rzędu 90 km/h.

Celem tych działań, także finansowanych przez rząd Niemiec, jest opracowanie kompletnego systemu eHighway, który może być zainstalowany na drogach publicznych.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Siemens



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.