15.10.2014

Saab 9-3 EV - elektrowstrząsy

Gdy zdawało się, że Saab umarł i stygnie, znalazł się inwestor zdecydowany reanimować skołataną markę. Inspirując się najwyraźniej metodą stosowaną w ratownictwie medycznym, firma NEVS postanowiła w tym celu wykorzystać elektryczność.
REKLAMA
Saab 9-3 EV - widok komory silnikafot. NEVSCzegoś takiego pod maską Saaba jeszcze nie było. Oby nie okazało się, że to jedyna okazja, by zobaczyć silnik elektryczny w 9-3

Choć pełna nazwa wybawcy Saaba to National Electric Vehicle Sweden, firma wcale nie jest państwowa, a to oznacza, że przyszłość kultowej marki nie jest tak pewna, jak mogłoby się wydawać. To jednak opowieść na inną okazję – tu i teraz liczy się, że Szwedzi pokazali wreszcie (na razie w formie prototypu) samochód, o którym mówiło się od samego momentu przejęcia Saaba przez NEVS, czyli model 9-3 z napędem elektrycznym. Czy za jego pomocą marka słynąca niegdyś z produkcji samolotów podźwignie się z kolan i odzyska rentowność?

Gdyby oceniać tylko po osiągach, 9-3 EV jawiłby się rzeczywiście jako światełko w tunelu – wprawdzie prędkość maksymalną ograniczono do 120 km/h (140 KM mocy z pewnością wystarczyłoby na więcej), ale za to akumulator wystarcza na całkiem przyzwoite 200 km po naładowaniu do pełna. Zamontowanie baterii pod podłogą wpływa zaś zbawiennie na obniżenie środka ciężkości i poprawia rozkład mas (producent podaje dystrybucję w idealnej proporcji 50/50 między przodem i tyłem), a przy tym nie zabiera przestrzeni w kabinie ani w bagażniku.

fot. NEVSZ tej perspektywy EV wygląda jak każdy inny Saab 9-3. Gdyby zdjęcie miało dźwięk, dałoby się jednak usłyszeć różnicę. Albo i nie, bo elektrycznego auta właściwie nie słychać

Reszta dostępnych informacji to już papka PR-owska w czystej postaci. Saab cieszy się, że inżynieria autorstwa NEVS przyjęła postać prawdziwego produktu, że zachowano właściwości jezdne i poziom bezpieczeństwa tradycyjne dla samochodów tej marki, że firma wychodzi naprzeciwko oczekiwaniom rynku... Ani słowa jednak o tym, kiedy ten pojazd faktycznie zmaterializuje się w salonach i czy aby zdąży to zrobić, nim kolejny partner biznesowy pójdzie z torbami i okaże się, że pomimo usilnych prób reanimacji pacjent zmarł...


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: NEVS



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.