REKLAMA
LPG
23.12.2013

Dlaczego warto mieć tester KTS?

Testery usterek KTS firmy Bosch w tym roku obchodzą 25-lecie obecności na rynku. Od 1988 r. firma sprzedała ponad 175 tys. urządzeń KTS. Ocenia się, że co trzeci warsztat w Europie i co drugi w Niemczech korzysta z testerów usterek Bosch.
REKLAMA

Na rynku oferowane są testery innych firm od najtańszych interfejsów OBD dostępnych na popularnych portalach aukcyjnych już od kwoty kilkudziesięciu złotych do bardziej złożonych testerów wyposażonych we własny wyświetlacz. Są one samodzielnymi urządzeniami zasilanymi ze złącza OBD pojazdu. Czy są to urządzenia godne uwagi i czy warto inwestować w tańsze rozwiązania?

Bosch KTS 550fot. BoschModuły diagnostyczne Bosch KTS wymagają zastosowania komputera. Rozwiązanie takie nie zawsze jest najwygodniejsze. Dlatego Bosch oferuje także samodzielne testery usterek z własnym wyświetlaczem

Z pewnością wszystko zależy od tego jakiego narzędzia potrzebujemy. Wiele z najtańszych testerów usterek nadaje się raczej do użytku domowego, tzn. dla bardziej zaawansowanych użytkowników, którzy sami "majsterkują" przy swoich samochodach. Warsztat zajmujący się obsługą i naprawą samochodów z pewnością potrzebuje bardziej zaawansowanego urządzenia.

Od lat toczy się dyskusja na temat wyższości jednego z dwóch podstawowych typów testerów diagnostycznych. Chodzi o urządzenia samodzielne (z własnym wyświetlaczem) i moduły (interfejsy) diagnostyczne wymagające podłączenia do komputera. Oba rozwiązania mają swoje zalety i wady.

Używanie testera samodzielnego jest wygodniejsze. Są to urządzenia bardziej mobilne. Z drugiej jednak strony prezentacja wyników na prostym wyświetlaczu ma pewne ograniczenia w porównaniu z zastosowaniem komputera. Podobnie jest z archiwizacją wyników pomiarów, a kryterium niższej ceny modułów diagnostycznych traci już na znaczeniu ponieważ różnice w cenie w stosunku do samodzielnych testerów diagnostycznych zacierają się i często nie przekraczają kosztu zakupu komputera niezbędnego do współpracy z modułem.

Niewielkie wymiary i mobilność samodzielnych testerów wyposażonych we własny wyświetlacz cenią montażyści instalacji gazowych, którzy często muszą ich używać w czasie jazdy. Oprócz poręczności z punktu widzenia warsztatów LPG najważniejsza jest możliwość monitorowania parametrów układu OBD w czasie kalibracji gazowych systemów zasilania lub ich diagnostyki. Niezbędna jest także możliwość odczytu i kasowania błędów. Bardzo przydatne mogą być funkcje związane z testowaniem systemu, jego poszczególnych elementów, możliwość aktywacji elementów wykonawczych, czy kodowanie podzespołów. Dla bardziej zaawansowanych użytkowników przydatne mogą być dodatkowe funkcje, które oferują niektóre testery (multimetr i oscyloskop).

Używanie w czasie jazdy (np. w czasie kalibracji układu LPG) modułu diagnostycznego połączonego z komputerem przenośnym czy tabletem jest także możliwe, lecz dużo wygodniejszym rozwiązaniem jest tester zintegrowany z wyświetlaczem. Nie zmienia to faktu, że wykonywana w czasie jazdy kalibracja samochodowej instalacji gazowej wymaga zaangażowania dwóch osób. Jedna z nich prowadzi samochód i wymusza odpowiednie warunki jego pracy (obciążenie i prędkość obrotową silnika), a druga zajmuje się modyfikowaniem mapy gazowej i monitorowaniem jej wpływu na korekty układu OBD. Do tego celu najbardziej przydatne są właśnie poręczne testery z wyświetlaczem, np. KTS 200KTS 340 z oferty firmy Bosch.

Oprócz wersji z wyświetlaczem w ofercie niemieckiego producenta znajdują się testery KTS w postaci modułów (interfejsów) diagnostycznych. Oba typy urządzeń znajdują zastosowanie w warsztatach, a kryterium przydatności stanowią potrzeby ich potencjalnych użytkowników.

Pierwszym testerem usterek wprowadzonym do sprzedaży przez Boscha był KTS 300. Urządzenie oferowano przez 11 lat, aż do 1999 r. Oprócz niego w tamtym okresie w ofercie był także moduł diagnostyczny KTS 100, który pracował w połączeniu z analizatorem spalin lub diagnoskopem silnikowym Bosch.. Doświadczenie zdobyte z użytkowania systemu OBD (On Board Diagnostics) pod koniec lat 80. zaowocowało wprowadzeniem do oferty modułu diagnostycznego…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Na następnej stronie znajdziesz informacje na temat historii rozwoju
testerów KTS firmy Bosch oraz oprogramowania ESI[tronic].

Pozostało: 50%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Bosch



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.