REKLAMA
22.05.2017

Autogaz znów pokonał diesla

Świat szybko zrywa – przez lata bliskie i namiętne – związki z dieslem. Następny w kolejce do podziękowania mu za usługi jest włoski region Emilia-Romania, gdzie małe firmy zachęca się do porzucenia „ropniaków” na rzecz pojazdów gazowych.
REKLAMA
Panorama Boloniifot. The Planet DPowietrze nad Bolonią jest przejrzyste, a dzięki nowej inicjatywie lokalnych władz ma szansę takim pozostać

Samochody dostawcze wszelkiej maści, czy to rozwożące pieczywo czy pocztę, są często (zbyt często) napędzane silnikami Diesla. To nie jest dobra tradycja, dlatego coraz więcej miast i regionów różnych krajów (w tym Paryż, Madryt czy Londyn, by wymienić zaledwie kilka) decyduje się na nakładanie obostrzeń na pojazdy zasilane olejem napędowym. Trzydzieści gmin włoskiego okręgu Emilia-Romania dołączyło ostatnio do tego trendu, uchwalając przyznanie grantów małym i średnim firmom, które zdecydują się wymienić swoje dieslowskie auta użytkowe o masie całkowitej do 3,5 t na takie, które wprawiane są w ruch za sprawą LPG lub innego alternatywnego źródła energii.

Jak to zwykle bywa, by coś dostać, należy spełnić kilka warunków. W tym przypadku firmy chcące ubiegać się o dofinansowanie muszą albo mieć siedziby albo prowadzić działalność na terenie przynajmniej jednej z 30 gmin biorących udział w programie. We wszystkich obowiązują ograniczenia w ruchu pojazdów, określone w dokumencie Plan for quality air (Pair 2020). Inną opcją jest siedziba w regionie Emilia-Romania i udokumentowany dostęp do strefy o ograniczonym ruchu w jednej z uczestniczących gmin. Celem przedsięwzięcia jest wyeliminowanie z ulic diesli spełniających co najwyżej normę emisji spalin Euro 3 i zastąpienie ich certyfikowanymi wg standardu Euro 6 pojazdami napędzanymi LPG, CNG, hybrydami lub autami elektrycznymi. A że konwersje na zasilanie gazowe są najprzystępniejsze w tym towarzystwie, nie mamy wątpliwości, która opcja zgarnie lwią część puli.

Spaliny z małych i średnich pojazdów dieslowskich są naczelnym źródłem emisji pyłów. Wprowadzamy więc konkretny środek zaradczy, by poprawić jakość powietrza i liczymy, że naszą inicjatywę podejmą z czasem wszystkie regiony Doliny Padu, co pozwoli zwielokrotnić korzyści tego rozwiązania. A jest to tylko jeden z ponad 90 punktów wymienionych w programie Pair 2020, który zakłada do 2020 r. redukcję emisji cząstek stałych typu PM10 o połowę i zmniejszenie odsetka mieszkańców regionu narażonych na ponad 35 alarmów smogowych rocznie z obecnych 64% do zaledwie 1%.

Paola Gazzolo, Regionalna Radna ds. Środowiska

Ci, którzy spełnili wymagania stawiane w programie i w porę złożyli wnioski, mogą liczyć na wypłaty w wysokości 2500 euro. Priorytet w dostępie do pieniędzy mają mikroprzedsiębiorstwa i małe firmy – większe mogą liczyć na wsparcie tylko wtedy, jeżeli w budżecie zostanie coś po rozpatrzeniu innych zgłoszeń. Listy chętnych zamknięto 21 kwietnia, teraz zaś rozpoczynają się wypłaty. Przyklaskujemy inicjatywie z całego serca i liczymy na podpatrzenie i naśladownictwo w innych regionach Włoch oraz innych krajach, przede wszystkim w Polsce.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Regione Emilia-Romagna za pośrednictwem auto-gas.net



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.