REKLAMA
06.06.2011

BIO85 - E85 po polsku

Z kilkuletnim poślizgiem w stosunku do krajów „starej” Unii Europejskiej i innych regionów świata, do Polski oficjalnie dotarło paliwo BIO85, znane powszechnie jako E85, czyli bioetanol z 15-procentową domieszką benzyny. Nowy produkt wprowadził Orlen - na razie pilotażowo, na jednej ze swoich stacji.

REKLAMA
Focus Turnier FlexifuelFordFocus Turnier Flexifuel

Pojawienie się bioetanolu w ofercie naszego naftowego giganta to poniekąd wymóg nakładany na producentów paliw przez Narodowy Cel Wskaźnikowy. Zgodnie z nim, udział surowców pochodzenia naturalnego w paliwach musi stopniowo rosnąć, a BIO85, jako surowiec energetyczny powstający w znacznej mierze z biomasy, nadaje się do realizacji dyrektyw NCW wyjątkowo dobrze. Paliwo nadaje się do pojazdów z silnikami typu flexifuel (FFV) i zapewnia obniżenie emisji dwutlenku węgla w stosunku do benzyny bezołowiowej o solidne 25%. Dzięki nieskomplikowanej przeróbce, wiele jeżdżących już samochodów będzie można łatwo przystosować do zasilania alkoholową nowością, o ile ta się przyjmie.

Dystrybutor testujący zainteresowanie kierowców nowością zainstalowano i uruchomiono na stacji sieci Orlen przy ul. Wawelskiej w Warszawie. W uroczystej inauguracji uczestniczyli m. in.: wicepremier i minister gospodarki, Waldemar Pawlak, oraz Arkadiusz Nowiński, prezes Volvo Auto Polska - firmy oferującej największą liczbę modeli typu FFV na rynku (aż siedem). Minister zapowiedział wsparcie dla inicjatyw owocujących wprowadzeniem na rynek nowych gatunków biopaliw w ramach istniejącego Programu Promocji Biopaliw i Biokomponentów. Satysfakcję z poszerzenia gamy oferowanych produktów o wydajne i ekologiczne paliwo wyraził także przy tej okazji Jacek Krawiec, prezes PKN Orlen.

Wlew paliwa modelu AzureBentleyWlew paliwa modelu Azure

Choć auta przystosowane fabrycznie do spalania BIO85/E85 można kupić w Polsce nie od dziś, zainteresowanie nimi było dotąd, ze zrozumiałych względów, znikome. Oczywiście pojedyncza stacja niczego tu nie zmieni, ale pozwoli ocenić, czy inwestowanie w rozwój sieci jest ekonomicznie uzasadnione. Bioetanol pozostanie w ofercie warszawskiego obiektu do końca września 2011 i dopiero po tej dacie okaże się, czy i w jakim tempie nastąpi rozbudowa infrastruktury. Trudno oczekiwać, by odpowiedź - zwłaszcza pozytywną - udało się uzyskać na podstawie jednej tylko stacji i być może lepszy efekt uzyskano by poprzez jednoczesne uruchomienie kilkunastu podobnych (np. w każdym mieście wojewódzkim), ale nie zapeszajmy. Biorąc pod uwagę, że wszystkie modele Bentleya są przygotowane do napędu E85, a większość egzemplarzy sprzedanych w Polsce jeździ w Warszawie, krok może okazać się słuszny. Mamy nadzieję, że odzew ze strony potencjalnych użytkowników będzie odpowiedni i BIO85 przyjmie się u nas tak, jak w Europie Zachodniej i Skandynawii. W końcu, im więcej dostępnych alternatyw dla oleju napędowego, tym lepiej!


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: PKN Orlen, materiały producentów



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.