REKLAMA
28.05.2013

Pawlak za zniesieniem akcyzy

Były premier, później wicepremier i minister gospodarki, Waldemar Pawlak, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej, który jak nikt inny rozumie potrzeby branży motoryzacyjnej zaprezentował swoje zdanie na temat akcyzy …
REKLAMA

… na samochody hybrydowe i elektryczne. Według niego zniesienie tego obciążenia w stosunku do takich pojazdów jest jedynym realnym rozwiązaniem mogącym przyczynić się zwiększenia ich liczby na polskim rynku, które mogą zaproponować władze.

Rozwiązanie to jest stosunkowo bezbolesne dla budżetu. Dlatego właśnie Waldemar Pawlak próbował do swojego pomysłu przekonać ministra finansów.

Po 2008 roku, kiedy kryzys się ostro zarysował, wszelkie rozwiązania, które by zmniejszały dochody budżetu były praktycznie nie do przejścia. Prowadziłem z ministrem Rostowskim różne rozmowy, i oficjalne, i prywatne, nie chciałbym zapeszyć, ale mam wrażenie, że jesteśmy na takim etapie po paru latach dyskusji, że być może zrezygnowanie z tej akcyzy będzie do zrealizowania

Waldemar Pawlak, były wicepremier i minister gospodarki

Ministerstwo Finansów utrzymuje jednak, że nie są prowadzone prace nad zmianami w zakresie podatku akcyzowego od samochodów.

Waldemar Pawlak podkreśla, że samochody elektryczne i hybrydowe są z natury droższe, co po rezygnacji z pobierania za nie akcyzy spowoduje, że wpływy do budżetu z tytułu tych pojazdów będą na takim samym poziomie jak w przypadku samochodów benzynowych i diesli tej samej klasy.

Rozwiązanie to miałoby być zachętą finansową dla naszych rodaków, którzy dzięki niej chętniej wybieraliby pojazdy bardziej przyjazne środowisku i zużywające mniej paliwa (bardziej ekonomiczne).

Pawlak twierdzi, że samochody elektryczne i hybrydowe powinny być promowane jako rozwiązanie będące odpowiedzią na wysokie ceny paliw.

Działania takie mogłyby odbić się pozytywnie także na gospodarce (mniejszy import ropy i większa niezależność energetyczna). Według Pawlaka energia elektryczna powinna być produkowana wewnątrz krajów UE i Stanów Zjednoczonych, co zmniejszy konieczność importu coraz droższych paliw.

To jest ogromnie ważny, strategiczny wybór dla takich regionów jak np. UE czy także po części USA, bo wtedy budujemy prosperity w naszym kraju, ponieważ możemy produkować energię elektryczną u siebie, możemy produkować samochody u siebie i tu pozostają miejsca pracy.

Waldemar Pawlak, były wicepremier i minister gospodarki

Samochody hybrydowe i elektryczne mogą wspierać także samorządy.

Są już samorządy w Polsce, które np. właśnie dla aut hybrydowych udostępniają centra miast czy zmniejszają bądź rezygnują z opłat parkingowych. To by było jak najbardziej celowe i sensowne, bo spada zanieczyszczenie w centrum miasta, a równocześnie właściciel takiego auta ma większe możliwości parkowania, korzystania z tego samochodu. To jest bardziej sprawa wrażliwości samorządowców i prezydentów, burmistrzów, ale także radnych.

Waldemar Pawlak, były wicepremier i minister gospodarki

Komentarz redakcji

Panie premierze. Myślimy, że następnym krokiem we wspieraniu ekologicznej motoryzacji powinny być preferencje dla pojazdów zasilanych paliwami gazowymi, które także przyczyniają się poprawy jakości powietrza w naszych miastach.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Wirtualny Nowy Przemysł



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.