Doskonałą okazją było tegoroczne szkolenie Fleet Management Training 2012 we Wrocławiu, które na trzy intensywne dni stało się mekką branży flotowej. Organizator szkolenia - Fleet Meetings - oraz portal gazeo.pl zadbali o to, by uczestnicy otrzymali znaczną dawkę gazowej wiedzy podpartej konkretnymi przykładami. Blok poświęcony LPG rozpoczęła prezentacja gazeo.pl stanowiąca krótki przegląd tego, co oferuje polski rynek autogazu. Nierzadko wiedza zarządców flot o instalacjach gazowych daleka jest od aktualnej, bazując na doświadczeniach lat 90. oraz systemach II i III generacji. Z tego powodu niezwykle ważne jest dotarcie do flotowców z informacją o tym, co aktualnie oferuje rynek autogazu. Niemałym zaskoczeniem dla słuchaczy była liczba samochodów zasilanych LPG na naszych drogach. 2,7 mln aut osobowych z instalacjami gazowymi (z wyłączeniem samochodów z tzw. „kratką”) to olbrzymia część całego wolumenu osobówek.
Corocznie dokonuje się w Polsce ponad 140 tys. montaży instalacji gazowych. Prawie wszystkie konwertowane pojazdy otrzymują systemy sekwencyjne, które nie wymagają szczególnej obsługi. Obiecująca, choć dopiero raczkująca, jest oferta nowych samochodów zasilanych LPG. Dziewięciu producentów sprzedaje auta z instalacjami LPG, obejmując je pełną gwarancją producenta. Takie działanie burzy krążące nadal mity o szkodliwości autogazu, jego fatalnym wpływie na silnik, funkcjonalność auta czy wizerunek firmy. Jednym z najistotniejszych elementów eksploatacji auta służbowego jest koszt jego zakupu i utrzymania.
Za doskonały przykład posłużył Mercedes Sprinter, który oferowany jest z silnikiem Diesla oraz benzynowym z zasilaniem LPG. Niezależnie od paliwa, obydwa warianty oferują podobną moc (160 KM) i tyle samo kosztują w zakupie. Porównanie kosztów eksploatacji, przy niezmiennej różnicy cen paliw na korzyść autogazu, dyskwalifikuje diesla już od pierwszych pokonanych kilometrów (więcej o samochodach gazowych Sprinter LGT i Sprinter NGT).
Bardzo ciekawa była prelekcja Andrzeja Pilaszka z firmy B/S/H, który od wielu lat zarządza flotą samochodów z instalacją LPG. Co ciekawe, auta były poddawane konwersji na zasilanie LPG już po kupnie. Wyboru instalacji dokonano na podstawie doświadczeń, warunków gwaracji i jakości obsługi serwisowej. Istotnym elementem była możliwość indywidualnej korekty mapy wtrysku gazu w zależności od regionu, w którym auto jest użytkowane. Na ponad 160 samochodów, które były we flocie B/S/H, zaledwie dwa egzemplarze miały awarie silnika, które nie były zresztą związane z autogazem. Auta po przejechaniu ok. 200 tys. km są sprzedawane. Najczęściej pracownikom firmy, którzy, znając zalety LPG, kupują je do użytku prywatnego. Niezwykle dokłada analiza kosztów zakupu i eksploatacji aut z LPG daje druzgocące dla benzyny czy diesla wyniki.
Średniej klasy samochód z silnikiem benzynowym kosztuje około 60000 zł, zaś diesel o około 10000 zł więcej, które można wykorzystać na podwyższenie standardu samochodu.
Andrzej Pilaszek, B/S/H
Więcej o kosztach auta z LPG we flocie za tydzień.
Część prezentacyjną zakończyła ciekawa dyskusja z uczestnikami szkolenia. Padające z sali pytania dotyczyły nie tylko kwestii finansowych - flotowcy ciekawi byli, ile dodatkowej pracy wykonać muszą obsługując flotę napędzaną LPG czy w jaki sposób przekonać do aut zasilanych gazem bezpośrednich użytkowników. W obu przypadkach odpowiedź była niezwykle szczera: pracy jest więcej, ale za to w sposób bezpośredni przekłada się ona na oszczędności dla firmy, liczone w dziesiątkach, a czasem setkach tysięcy złotych! Z czasem opór kierowców przed nieznanym paliwem maleje i przestaje być problemem.
Niektóre z pytań dotyczyły gazodiesla i możliwości jego stosowania w firmie. Pomocne okazało się pierwsze na naszym rynku opracowanie poświęcone temu rozwiązaniu (publikacja z cyklu Biblioteka gazeo.pl), które uczestnicy otrzymali w materiałach szkoleniowych. Na wszystkie pytania uczestnicy usłyszeli wyczerpujące odpowiedzi, które wydłużyły czas prezentacji.
Miłym akcentem było wystąpienie jednego z dealerów Toyoty, który, nie mogąc doczekać się reakcji centrali na głosy z rynku, na własną odpowiedzialność konwertuje na LPG egzemplarze modelu Yaris i oferuje je w długoterminowym wynajmie flotowym. Decyzję podjęto po obserwacji Yarisów z instalacjami gazowymi, które wykorzystywane są przez zaprzyjaźnione z dealerem szkoły jazdy. Niektóre egzemplarze, przy prawidłowej obsłudze, pokonały do tej pory nawet po 300 tys. km bez żadnych problemów z silnikami.
Szkolenie dla zarządców flot to doskonała okazja do popularyzacji autogazu wśród bardzo prestiżowej grupy użytkowników, których głos często zmusza producentów do nowych działań.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl