W ostatnim czasie w łódzkim oddziale firmy Cogas poddano konwersji na zasilanie LPG nowego Fiata Ducato 140 Multijet3.
W samochodzie zastosowano silnik o zapłonie samoczynnym o pojemności skokowej 2 184 cm³, dysponujący mocą 140 KM (104 kW) przy 3 500 obr./min. oraz rozwijający moment obrotowy o wartości 350 Nm, która jest dostępna już od 1 400 obr./min.
Do adaptacji wykorzystano oczywiście autorskie rozwiązanie firmy, czyli instalację gazową ze sterownikiem Cogas Nevo-Sky Diesel.
Zamontowana w samochodzie instalacja LPG została wystrojona na hamowni podwoziowej, którą dysponuje łódzki oddział Cogas.
Zgodnie z wymaganiami użytkownika auto zostało dodatkowo skalibrowane pod kątem zasilania sprężonym gazem ziemnym (CNG), by w jeszcze większym stopniu ograniczyć zawartość tlenków azotu (NOx) w spalinach. Są one szkodliwe dla zdrowia, szczególnie dla osób z dolegliwościami układu oddechowego.
W związku z tym związki azotu są jednymi ze składników spalin, których zawartość jest restrykcyjnie limitowana poprzez obowiązujące normy emisyjne.
Powoduje to niesamowite skomplikowanie nowoczesnych aut z silnikami Diesla. Są one "nafaszerowane" różnego rodzaju układami oczyszczania spalin, których działanie, sterowanie i nadzorowanie ich pracy jest bardzo złożone.
Jak wiadomo ilość tlenków azotu w spalinach silników jest zależna od temperatury w komorach spalania. Im wyższa jej wartość, tym więcej związków azotu w spalinach. Pierwszym elementem walki z ich ilością w spalinach jest więc recyrkulacja spalin (EGR – Exhaust Gas Recirculation), polegająca na kierowaniu części gazów spalinowych do układu dolotowego silnika, co powoduje obniżenie temperatury spalania. W ten sposób eliminowana jest przyczyna powstawania tlenków azotu (wysoka temperatura) – bez zwiększania emisji cząstek stałych (sadzy), które i tak są obecne w spalinach silników Diesla. Za ich eliminację odpowiada filtr cząstek stałych montowany w układzie wylotu spalin.
Kolejnym etapem oczyszczania spalin diesli ze związków azotu jest układ SCR (Selective Catalytic Reduction), wykorzystujący specjalny katalizator, do którego wtryskiwane jest AdBlue (32,5-procentowny roztwór mocznika). Pod wpływem temperatury AdBlue rozkłada się na amoniak i dwutlenek węgla. Amoniak łącząc się z tlenkami azotu tworzy azot i parę wodną.
Praca układu selektywnej redukcji katalitycznej jest nadzorowana przez sondy pomiarowe w postaci czujników tlenków azotu.
Jak się jednak okazuje doskonałą metodą na drastyczne zmniejszenie ilości tlenków azotu w spalinach jest zastosowanie zasilania gazowego. W tym celu w prezentowanym Ducato zamontowano instalację LPG oraz wykonano mapę do pracy silnika na gazie ziemnym (CNG), który w jeszcze większym stopniu eliminuje zawartość związków azotu.
Przy strojeniu auta na gazie ziemnym, co użytkownik traktuje jako dodatkową opcję napędu, zastosowano reduktor podłączony "pozaustrojowo" i zasilany z butli CNG, które także znajdowały się poza pojazdem.
Obserwując strojenie auta na hamowni można było zauważyć wyraźną różnicę w zawartości związków azotu w spalinach w zależności od tego w jakiej fazie pracy znajdowała się jednostka napędowa.
Po uruchomieniu silnika w fazie nagrzewania ilość tlenków azotu w spalinach Fiata Ducato dość szybko rosła do momentu uruchomienia wtrysku AdBlue do katalizatora SCR, kiedy udział związków azotu zaczął maleć. Podobnie silnik Fiata Ducato zachowywał się po włączeniu zasilania gazowego.
Zastosowanie instalacji gazowej powoduje obniżenie zawartości w spalinach nie tylko NOx ale też cząstek stałych (nawet o 80%), które są głównym składnikiem powodującym smog a także są silnie rakotwórcze. Zmniejszeniu ulega także zawartość CO i CO2. Według mnie pojazdy po konwersji na LPG lub CNG powinny mieć możliwość wjazdu do stref czystego transportu. Badany Fiat Ducato spełnia najnowszą normę Euro6 a po konwersji na LPG zbliżamy się do wymagań, które będą obowiązywały w wymaganiach Euro7.
Bogusław Skarpetowski, właściciel firmy Cogas
Zastosowanie zasilania gazowego w silnikach Diesla to oprócz korzyści ekologicznych, także wymierne zmniejszenie kosztów użytkowania samochodu związanych a paliwem, co można dość precyzyjnie obliczyć wykorzystując Kalkulator gazeo.pl.
Sekcję dotyczącą silników o zapłonie samoczynnym Kalkulatora gazeo.pl wspiera firma Cogas.
Cogas dysponuje siecią specjalistycznych warsztatów montażowych, które ze względu na specyfikę instalacji gazowych do silników Diesla zajmują się ich montażem głównie w samochodach użytkowych. Są to najczęściej pojazdy ciężarowe i dostawcze, które z natury wykonują znacznie większe przebiegi niż większość samochodów osobowych. Dzięki temu korzyści finansowe wynikające z zastąpienia nawet do 50% dawki paliwa, 2-krotnie tańszym gazem (LPG lub CNG) są znacznie wyższe.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
Zobacz stronę producenta:
Cogaswczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl