Gazodieslowskie układy paliwowe są stosowane dość powszechnie w samochodach ciężarowych, szczególnie przez przewoźników, którzy nabrali przekonania do tego rozwiązania, co jest możliwe tylko przy prawidłowym wdrożeniu tego rodzaju systemów paliwowych w nowoczesnych samochodach. A to wymaga głębokiej wiedzy i umiejętności, które można nabyć jedynie w wyniku zdobywanego latami doświadczenia.
Osobą z takim doświadczeniem jest Bogusław Skarpetowski, właściciel firmy Cogas, którego przedstawiciele branży autogazu pamiętają jeszcze z funkcji dyrektora technicznego w firmie Elpigaz.
Stworzony w ramach firmy Cogas zespół jest w stanie skutecznie wdrożyć gazowe układy zasilania i nadzorować ich działanie, nawet w liczących kilkaset samochodów ciężarowych flotach pojazdów.
Jednoczesne zasilanie silników o zapłonie samoczynnym (Diesla) znakomicie sprawdza się także w wytwarzaniu energii elektrycznej w agregatach prądotwórczych, ponieważ pracują one w praktycznie stałych warunkach obciążenia i prędkości obrotowych
Główny koszt produkcji energii elektrycznej w agregatach prądotwórczych to oczywiście koszt paliwa. Koszt obsługi w takich urządzeniach, których czas pracy jest wielokrotnie dłuższy niż nawet w przypadku samochodów ciężarowych wyposażonych w gazodieslowskie systemy zasilania jest pomijalnie niski.
Cogas wykonuje konwersje jednostek napędowych stosowanych w agregatach prądotwórczych na zasilanie LPG. W przypadku LPG, stopień zastąpienia oleju napędowego gazem wynosi około 50 do 60% i jest nieco niższy niż w przypadku gazu ziemnego, przy zastosowaniu którego można zastąpić nawet 70% dawki oleju napędowego, paliwem gazowym.
Możliwość zastępowania oleju napędowego gazem i to na takim poziomie to oczywista oszczędność eksploatacyjna dla użytkowników takich urządzeń. Uzyskanie takiego stopnia zastąpienia oleju napędowego paliwami gazowymi wynika z charakteru eksploatacji takich agregatów, które pracują przy stałym obciążeniu i z prędkościami obrotowymi wału korbowego zapewniającymi bardzo dobry stosunek zużycia paliwa do trwałości w ten sposób zasilanej jednostki napędowej.
Generowane w agregatach prądotwórczych oszczędności związane z zastąpieniem znacznej części paliwa, o połowę tańszym paliwem gazowym są ogromne, co wynika ze zasygnalizowanego już wcześniej charakteru ich eksploatacji, tzn. właściwie ciągłej, która wymaga stałego zapotrzebowania w paliwo w odpowiedniej ilości.
Jak wynika z kalkulacji firmy Cogas, zwrot inwestycji w gazowy układ zasilania do agregatu prądotwórczego (na przykładzie urządzenia Atlas Copco QIX 255) następuje po miesiącu jego użytkowania, przy koszcie takiej instalacji na poziomie 28 000 zł (brutto).
Agregat ten ma moc elektryczną ponad 200 kVA i jest napędzany 12-litrowym, rzędowym, 6-cylindrowym, turbodoładowanym silnikiem Deutz BF6M1015 o mocy 265 KM (195 kW), którego znamionowa prędkość obrotowa wynosi 1 500 obr./min.
Całość jest zamknięta w obudowie o wymiarach 2970x1370x1610 mm, w której znajduje się także zbiornik oleju napędowego o pojemności 370 l. Urządzenie ma masę 2 639 kg i pracuje z głośnością zewnętrzną na poziomie 72 dB.
Po roku eksploatacji takiego agregatu na LPG oszczędność w kosztach poniesionych na paliwo (olej napędowy i gaz) w porównaniu do zasilanie tylko olejem napędowym wynosi blisko 500 000 zł.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl