Jak widać sama idea zasilania silnika w ten sposób jest bardzo prosta, jednak doprowadzenie jej do rozwiązania, które może być oferowane na rynku okazało się trudne o czym świadczy liczba producentów oferujących tego typu systemy zasilania. Obecnie tylko kilka instalacji gazowych wykorzytuje wtrysk gazu w fazie ciekłej. Miło, że do tego elitarnego grona może już niedługo dołączy polska firma App Studio, która jest w fazie testów takiego właśnie układu zasilania.
Polski wtrysk bezpośredni ciekłego LPG
App Studio testuje układ zasilania do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny wykorzystujący wtrysk gazu w fazie ciekłej (V generacja). Wtrysk odbywa się przez oryginalne wtryskiwacze benzynowe (wprost do komór spalania). Prace nad systemem rozpoczęły się zimą, na przełomie 2011 i 2012 r.
Cyrkulacja paliwa
Jednym z największym problemów w instalacjach gazowych V generacji (wtrysku gazu w fazie ciekłej) jest takie ich skonstruowanie, aby znajdujące się w układzie paliwowym LPG nie uległo odparowaniu. W systemie proponowanym przez App Studio zastosowano cyrkulację LPG.
Podobnie jak w klasycznych układach zasilania, silników benzynowych lub Diesla, nadmiar paliwa z wtryskiwaczy jest kierowany przewodem przelewowym z powrotem do zbiornika gazu. Cyrkulacja ciekłego paliwa gazowego w układzie jest wymuszana za pomocą elektrycznej pompy mocowanej na zbiorniku gazu, która podnosi ciśnienie LPG tak, aby nie następowało jego odparowanie przed dostarczenbiem do silnika np. w przewodach.
Benzynowa pompa wysokiego ciśnienia
Na końcu układu, tuż przed szyną paliwową zasilającą wtryskiwacze, następuje dodatkowe podniesienie ciśnienia LPG w zmodyfikowanej pompie wysokiego ciśnienia układu zasilania benzyną. Jest to jak na razie jedyna większa niedogodność montażowa w systemie zasilania firmy App Studio.
Wtrysk z wykorzystaniem wtryskiwaczy benzynowych
Gaz w stanie ciekłym jest wtryskiwany przez oryginalne wtryskiwacze benzynowe wprost do komór spalania. Tam dopiero następuje jego odparowanie.
Zbiornik paliwa i wielozawór
Zbiornik paliwa gazowego jest standardowy, przystosowany do współpracy z armaturą zespoloną (wielozawór typu włoskiego). W testowanym obecnie rozwiązaniu zastosowano zmodyfikowany w App Studio wielozawór z pompą ciekłego LPG umieszczoną na zewnątrz zbiornika (ułatwiony serwis).
Pompa paliwa jest w odpowiedni sposób zabezpieczona przed wpływem zanieczyszczeń, które mogą znajdować się w LPG. Zastosowano filtrację pomiędzy zbiornikiem paliwa a pompą LPG oraz specjalny filtr pomiędzy zaworem tankowania a zbiornikiem.
Sterownik
Sterowanie gazowym układem zasilania odbywa się podobnie jak w układach sekwencyjnego wtrysku gazem odparowanym. Sygnał wtryskiwaczy benzynowych, które są wykorzystywane do wtrysku ciekłego gazu jest obrabiany w sterowniku elektronicznym, który jest autorskim opracowaniem App Studio.
Podsumowanie
Firma App Studio cały czas testuje swoje rozwiązanie, które w wersji zbliżonej do produkcyjnej będzie zaprezentowane w przyszłym (2013) roku na targach GasShow.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl