Takim współczynnikiem zastąpienia oleju napędowego może pochwalić się sterownik Agis Diesel firmy App Studio. Jest on homologowany na LPG oraz CNG, dzięki czemu może obsługiwać systemy zasilania wykorzystujące oba rodzaje paliwa gazowego.
fot. App StudioEkran konfiguracyjny sterownika Agis Diesel
Agis Diesel jest nowością w ofercie znanego podwarszawskiego producenta. Idea jego działania polega na maksymalnym wykorzystaniu możliwości emulacji sygnałów różnych czujników montowanych na silniku o zapłonie samoczynnym. Dzięki temu można w znaczącym stopniu ograniczyć dawkowanie oleju napędowego, zastępując go tańszym LPG.
Możliwości systemu
Agis Diesel pozwala emulować sygnały 4 czujników analogowych o maksymalnych napięciach 12 i 24 V. Mogą to być czujniki typu: TPS (położenia pedału gazu), ciśnienia oleju napędowego w szynie paliwowej czy ciśnienia doładowania. Dzięki emulacji sygnałów tych czujników do sterownika nadzorującego pracę dieslowskiej aparatury paliwowej dociera informacja o konieczności ograniczenia dawkowania oleju napędowego. Niedobór ten jest uzupełniany paliwem gazowym.
fot. App StudioMapa korekt czujnika TPS
Cztery mapy
Dla każdego z emulowanych czujników tworzona jest indywidualna mapa dawkowania gazu. Początkowo budziło to mieszane uczucia wśród montażystów, którzy mieli okazję zapoznania się z nowym systemem, ponieważ kalibracja jest czasochłonna. Jednak możliwości ograniczania dawkowania oleju napędowego i zastępowania go LPG jakie daje taki sposób kalibracji rozwiało wszelkie wątpliwości.
Strojenie
App Studio rekomenduje strojenie silnika zasilanego LPG w taki sposób, aby moc przy dawkowaniu LPG była taka sama jak w przypadku pracy tylko na oleju napędowym. Dzięki temu w maksymalny sposób eliminuje się udział najbardziej zawodnego elementu pierwszych systemów gazodiesla jakim był kierowca. To właśnie z jego świadomego użytkowania silnika Diesla zasilanego LPG wynikała oszczędność. Kierowca, dysponując większą mocą oraz momentem obrotowym przy tym samym obciążeniu mógł w mniejszym stopniu naciskać na pedał gazu. Jeśli jednak z różnych przyczyn tego nie robił przewoźnik mógł zapomnieć o oszczędnościach.
Zobacz stronę producenta:
APP .
Założenie App Studio jest takie, aby silnik dysponował taką samą mocą bez względu na to czy pracuje na dieslu czy z dotryskiem LPG. Dzięki temu kierowca nie ma pokusy aby wykorzystywać wyższe parametry silnika, system jest nastawiony na zastępowanie oleju napędowego gazem w maksymalnym stopniu, dzięki czemu uzyskuje się największe oszczędności..
Przyszłość.
W najbliższej przyszłości Agis Diesel będzie miał możliwość emulacji cyfrowego czujnika TPS,…