Instalacje gazowe do silników Diesla są systemami jednoczesnego zasilania olejem napędowym i LPG (lub CNG). W najprostszych instalacjach dodanie LPG do dostarczanego do silnika powietrza ogranicza ilość zużywanego oleju napędowego, ponieważ kierowca nie musi naciskać na pedał przyspiesznika w takim stopniu jak przy zasilaniu wyłącznie olejem napędowym. Systemy bardziej zaawansowane są wyposażone w szereg emulatorów, które emulując różne sygnały wpływają na ograniczenie dawki oleju napędowego, dzięki czemu możliwe jest zastąpienie większej ilości paliwa bazowego o połowę tańszym gazem.
Instalacje gazodieslowskie mogą być stosowane w bardzo różnych branżach (transport drogowy, wodny, szynowy, maszyny budowlane, silniki stacjonarne czy pojazdy i maszyny rolnicze). Podobnie jak klasycznie instalacje gazowe, nie wymagają one ingerencji w silnik.
Oferta gazowych układów zasilania do silników Diesla jest na polskim rynku dość obszerna. Instalacje takie oferuje kilku rodzimych producentów i importerów systemów renomowanych marek.
fot. gazeo.plToyota Hilux z systemem STAG-Diesel pokonała bez problemu dystans 100 tys. kmAC S.A.
STAG Diesel pozwala na zasilanie nawet 16-cylindrowych silników Diesla. W trybie sekwencyjnego podawania LPG może on zasilać jednostki napędowe maksymalnie 8-cylindrowe. Dzięki odczytywaniu sygnałów czujników: temperatury spalin, spalania stukowego i wskazań sondy lambda, sterownik wpływa na ilość podawanego do silnika oleju napędowego i LPG, a algorytm precyzyjnego sekwencyjnego wtrysku i innowacyjny system autoadaptacji zapewniają odpowiednią mieszankę w całym zakresie pracy silnika.
STAG-Diesel kontroluje temperaturę spalin i ma możliwość odczytu szerokopasmowej sondy lambda w celu kontroli składu mieszanki (jeśli nie występuje ona w silniku sondę taką można zamontować w układzie wylotowym).
System firmy AC może emulować sygnał czujnika wysokiego ciśnienia w listwie common rail. Sterownik pojazdu „widzi” prawidłową wartość tego parametru. W rzeczywistości jest ona jednak niższa. Dzięki temu można zachować podobne wartości mocy i momentu obrotowego jak przy zasilaniu olejem napędowym przy znacznym ograniczeniu jego zużycia.
fot. gazeo.plSterownik systemu Zenit Pro DieselAuto-Gaz Centrum
Auto-Gaz Centrum z Radomia od wielu lat jest producentem gazowych układów zasilania. Wśród szerokiej oferty produktów znajduje się także system Zenit Pro Diesel, o którym szerzej pisaliśmy w wywiadzie „Zenit Pro Diesel, czyli gazodiesel po polsku”.
fot. gazeo.plSterownik Agis Diesel w wersji 24-woltowej
App Studio
Sterownik Agis Diesel jest według App Studio najbardziej zaawansowanym urządzeniem do sterowania gazowym układem zasilania silnika Diesla. System wyposażony w ten sterownik potrafi emulować sygnał z 4 czujników silnika (np. czujnik ciśnienia paliwa, czujnik ciśnienia doładowania i TPS). Dodatkowo sterownik umożliwia podłączenie dwóch torów czujników cyfrowych (np: cyfrowy TPS w Mercedesie Actrosie).
Każdy czujnik ma swoją mapę emulacji oraz wtrysku LPG. Według producenta można dzięki temu uzyskać największy stopień zastąpienia oleju napędowego paliwem gazowym.
Agis Diesel może obsługiwać do 6 wtryskiwaczy gazowych, które można montować przed lub za turbosrężarką. Mogą one być sterowane sekwencyjnie, ponieważ sterownik odczytuje sygnał wtryskiwaczy oleju napędowego.
Sterownik App Studio kontroluje temperaturę spalin i jest w stanie obsługiwać czujnik spalania stukowego.
Agis Diesel występuje w dwóch wersjach napięcia zasilania (12 i 24 V), dzięki czemu nie jest konieczne stosowanie przetwornicy.
Car Gaz Bis.
Firma oferuje system Solaris Diesel Dual Fuel i gwarantuje, że jego zastosowanie daje oszczędności minimum 10% kosztów zakupu paliwa..
Sterownik Solaris Diesel ma automatyczną kalibrację wtrysku gazu, co eliminuje największą uciążliwość pierwszych instalacji gazodieslowskich, czyli konieczność kilkukrotnej kalibracji na wyczucie..
Solaris Diesel odczytuje w czasie rzeczywistym chwilowe zużycie obu paliw (oleju napędowego i LPG), co pozw…