Piotr Złoty, redaktor gazeo.pl.: Panie Wojciechu, w Państwa pierwszych wtryskiwaczach AC W01 można zauważyć inspirację wtryskiwaczami Valtek. Czy to tylko moje spostrzeżenie, czy faktycznie tak było?
Wojciech Czaplejewicz, Kierownik Zespołu Konstrukcji Mechaniki firmy AC S.A.: Wtryskiwacze AC W01 zostały zaprojektowane w 2011 roku, czyli 10 lat temu. Rzeczywiście pewne elementy są podobne do "Valteków", jednak nasze wtryskiwacze znacznie różnią się od nich parametrami.
Wtryskiwacze AC W01 są regulowane na nieco mniejszy przepływ, są szybsze i trwalsze. W 2011 r. firma AC S.A. dopiero raczkowała w temacie mechaniki. Może właśnie dlatego konstruktorzy inspirowali się najbardziej popularnymi wtedy i jednocześnie najprostszymi wtryskiwaczami gazowymi.
Dlaczego nie spróbowaliście Państwo stworzenia wtryskiwaczy na wzór japońskich Keihinów?
Wtryskiwacze typu Keihin czy Hana mają swoje zalety i wady. Niewątpliwą zaletą są niewielkie wymiary. Moim zdaniem wad jest jednak więcej niż zalet.
Największa z nich to brak odporności na zanieczyszczony gaz. Gaz w tym typie wtryskiwaczy przepływa zarówno przez sprężynkę jak i tłoczek. Zanieczyszczenia osiadając na sprężynce powodują zmiany jej charakterystyki, co przekłada się na zmiany w czasach otwarcia i zamknięcia wtryskiwaczy, zaś w tłoczku zatykają się małe otworki, co jest powodem zmian w przepływie gazu. Oznacza to, że wtryskiwacze tego typu mają niestabilne parametry w trakcie eksploatacji. Niekiedy otworki w tłoczkach zatykają się całkowicie i taki wtryskiwacz nadaje się praktycznie do wyrzucenia. Poważną wadą jest także brak możliwości rozebrania wtryskiwacza w celu jego wyczyszczenia czy naprawy.
Kolejne Państwa wtryskiwacze AC W02 i AC W03 także wykorzystują tłoczkową konstrukcję. Jakie innowacyjne rozwiązania są w nich zastosowane?
Może zacznę od tego, że wtryskiwacze AC W02 i AC W03 oraz AC W031 to całkowicie nasza myśl techniczna. Chcę przez to powiedzieć, że nie inspirowaliśmy się żadnym z rozwiązań, tylko stworzyliśmy własną konstrukcję eliminującą wszystkie wady występujące we wtryskiwaczach Hana czy Keihin. Wybraliśmy zasilanie boczne, co eliminuje problemy z zanieczyszczonym gazem (gaz nie przepływa przez sprężynkę i tłoczek). Zadbaliśmy również o to, by te wtryskiwacze można było bez problemu rozebrać np. w celu wyczyszczenia. Opracowaliśmy wraz z firmą Kraiburg specjalną mieszankę gumową o bardzo dużej odporności chemicznej i udarowej, stosowaną w tłoczkach oraz zastosowaliśmy specjalną powłokę teflonową, którą są one pokryte. Ponadto zaprojektowaliśmy specjalny magnetowód (element kształtujący pole magnetyczne), który dodatkowo znacznie lepiej odprowadza z cewki ciepło.
Czy może Pan powiedzieć coś więcej na temat powłok stosowanych na elementach sekcji dawkujących LPG wtryskiwaczy STAG? Jaka jest ich rola i czy działają one przez cały deklarowany przez Was okres użytkowania wtryskiwaczy (100 lub 200 tys. km)?
Sam skład chemiczny powłoki stanowi tajemnicę firmy. Mogę jedynie zdradzić, że jest to powłoka zawierająca teflon. Pokryty taką powłoką tłoczek wykazuje się bardzo dużą trwałością oraz niewielkim współczynnikiem tarcia. Pozwala to na osiągnięcie krótkich czasów otwarcia i zamknięcia wtryskiwaczy.
I tu mogę się pochwalić, że nasze wtryskiwacze są jednymi z najszybszych wtryskiwaczy gazowych o konstrukcji tłoczkowej na świecie.
Co do trwałości powłoki, to rzeczywiście w deklarowanym okresie użytkowania powłoki nie ulegają zużyciu. Potwierdzamy to badaniami długodystansowymi jak i opiniami naszych klientów.
Nic nie jest jednak wieczne. Po latach niezawodnej pracy, części wtryskiwaczy zużywają się. Nasze wtryskiwacze można, jak mówiłem wcześniej, rozebrać i zregenerować przy pomocy dostępnych na rynku zestawów naprawczych.
Rolą ożebrowania obudów cewek elektromagnetycznych jest ich lepsze chłodzenie? Okiem laika wydaje się, że zamknięcie cewki w metalowej "konserwie" będzie przynosić odwrotny do chłodzenia efekt. Można prosić o wyjaśnienie tej kwestii?
Każdy element, który wytwarza ciepło można efektywniej schłodzić mocując go na tzw. radiatorze. Radiator to element o dużej powierzchni oddawania ciepła. Elementem wytwarzającym ciepło we wtryskiwaczu jest cewka, która w naszej konstrukcji osadzona jest wewnątrz radiatora (pełni on również rolę magnetowodu). Żeberka zaś zwiększają powierzchnię oddawania ciepła. Właśnie dlatego nasze wtryskiwacze mogą bez problemu pracować nawet w najcięższych warunkach cieplnych na rykach afrykańskich, azjatyckich czy Ameryki Południowej.
Wasze nowe wtryskiwacze faktycznie się nie "kleją" (tak przynajmniej mówią klienci). Czy taki stan będzie utrzymywany w całym okresie eksploatacji (100 lub 200 tys. km)?
Cieszy mnie taka opinia. Nasze wtryskiwacze są bardziej odporne na zanieczyszczenia niż wtryskiwacze konkurencji. Przy regularnej wymianie filtrów i serwisowaniu instalacji wtryskiwacze zachowują swoją sprawność w całym okresie eksploatacyjnym.
Jakie elementy wtryskiwaczy odpowiadają za wyeliminowanie zjawiska "klejenia"?
Nie tylko Pan, ale i nasza konkurencja chciałaby znać odpowiedź na to pytanie. Najważniejsze już wymieniłem. Zasadniczym jest zasilanie boczne wtryskiwacza. Kolejnym odpowiednia powłoka na tłoczkach. Jest ich jeszcze więcej, jednak stanowią one tajemnicę firmy.
Jaki wpływ na trwałość wtryskiwaczy ma wymiana filtrów w instalacji gazowej?
Podstawowym zadaniem filtrów jest ochrona wtryskiwaczy przed zanieczyszczeniami, dlatego powinno stosować się najwyższej jakości filtry.
Jakie filtry rekomendujecie (jaki materiał filtracyjny)?
Najlepszą ochronę zapewniają filtry odstojnikowe. Najważniejszą rolę w takim filtrze pełni wkład filtracyjny. Ja polecam wkład z włókna szklanego. Według przeprowadzonych przez nas badań taki wkład jest 10 razy skuteczniejszy od najbardziej popularnego na rynku wkładu z poliestru.
Równie ważna w filtrach jest powierzchnia filtracji, która powinna być jak największa. Konkurencja stosuje w dużym gabarycie filtra niewielkie wkłady filtracyjne, które szybko się zanieczyszczają i stanowią duży opór w przepływie gazu.
Jak często trzeba wymieniać filtr?
Odpowiem tak. Ja w swoim prywatnym samochodzie mam zainstalowany filtr odstojnikowy STAG GF01 z wkładem z włókna szklanego. Wkład wymieniam raz w roku niezależnie od przebiegu. Wtryskiwacze AC W03 przejechały w moim aucie już ponad 160 tys. km w warunkach jazdy miejskiej i nadal są sprawne. Myślę, że lepszej rekomendacji nie trzeba.
Czy marka STAG pracuje nad jakimiś nowymi wtryskiwaczami?
Oczywiście, pracujemy nad nowymi wtryskiwaczami. Jest to autorski projekt wiążący w sobie doświadczenia w produkcji wtryskiwaczy typu AC W01 i AC W02. Mamy przeprowadzoną homologację i walidujemy je w samochodach na wybranych rynkach.
Dziękuję za rozmowę.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl