Jak wygląda zużycie paliwa Poloneza turbo?
Przy spokojnej jeździe w mieście spalanie kształtuje się tak jak w zwykłym Polonezie, czyli około 12 l LPG na 100 km plus śladowe ilości benzyny. Podczas agresywnej jazdy zużycie potrafiło wzrosnąć do około 18 l/100 km. W trasie Polonez spala 10 do 12 l/100 km podczas jazdy autostradowej.
A osiągi?
Przyspieszenie do 100 km/h wynosi około 9 s, prędkości maksymalnej nie udało mi się określić. Jest znacząco wyższa niż katalogowe 155km/h. Prawdopodobnie rozpędziłby się do prędkości obrotowej 5500 obr./min., co dałoby realne 190 km/h. Jednak to zbyt niebezpieczne w tak starym samochodzie, z hamulcami bębnowymi z tyłu i skromnymi tarczowymi z przodu (tarcze o średnicy jedynie 240 mm).
Jak ludzie reagują na ten samochód?
Auto od początku wzbudzało wiele kontrowersji, większość ludzi wręcz wyśmiewała ten pomysł. Krytyce poddawano przede wszystkim wybór jednostki napędowej.
Silniki Polonezów, konstrukcyjnie pamiętające lata sześćdziesiąte XX w. nigdy nie uchodziły za wzór trwałości. Jako najsłabszy punkt każdy wskazywał wał korbowy, a dokładniej fakt, że jest podparty jedynie w 3 łożyskach. Dopiero gdy w czasie kilku konfrontacji auto pokazało swój potencjał, śmiech zmienił się w zdumienie.
Czy z uwagi na swoje ponadprzeciętne parametry samochód osiągnął jakieś sukcesy?
Auto zajęło 2 miejsce w konkurencji na najmocniejsze auto na IX ogólnopolskim zlocie samochodów produkcji FSO w Karolewie w 2013 r., organizowanym przez FSO-PTK. Wtedy zdobyło wreszcie uznanie w oczach specjalistów marki.
U ludzi postronnych zawsze wywołuje pozytywne emocje, często kierowcy innych aut stając wspólnie przed sygnalizacją świetlną opuszczali szyby pytając czy pod maską siedzi prawdziwy blow-off, czy jakaś imitacja.
Czy jest Pan zawodowo związany z motoryzacją?
Zawodowo motoryzacja jest mi zupełnie obca, kończę studia na kierunku elektronika i telekomunikacja, a Polonezy stały się moim hobby. Należę do wymienionego wcześniej klubu FSO-PTK.
Czy jest to Pana pierwsze doświadczenie z samochodem zasilanym LPG?
Ten Polonez jest pierwszym i póki co jedynym autem z LPG jakie użytkuję prywatnie. Jestem pozytywnie zaskoczony możliwościami jakie daje to paliwo, zwłaszcza w silnikach z turbodoładowaniem. LPG było najtańszą i chyba najlepszą opcją na zasilenie tego silnika z dołożonym turbo. Gdy brakuje gazu można jeszcze spokojnie dojechać do najbliższej stacji, pod warunkiem nie przekraczania 2500 obr./min. Gdy zdarzyło mi się to na autostradzie, utrzymując prędkość około 90 km/h, spokojnie dojechałem do stacji.
Jakie plany na przyszłość?
Aktualnie, w pogoni za większą mocą, szykuję drugi silnik. Będzie miał ścięte tłoki, co pozwoli obniżyć stopień sprężania z 9,5 na 8,5 i zastosować sprężarkę pracującą z pełną mocą.
Dziękuję za rozmowę.
Dziękuję i pozdrawiam czytelników gazeo.pl oraz fanów LPG - dobre paliwo na Facebooku.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl