W przyrodzie musi być równowaga – triumfalnie powracająca na rynek Kia Picanto LPG, wycofana w ostatniej chwili dwa lata temu, otrzymała ostatecznie silnik o mniejszej mocy niż pierwotnie (w 2011 r.) zapowiadano. Opel Adam z fabryczną instalacją gazową, anonsowany już wiosną 2013 r., miał (według wcześniejszych informacji) dostać 70-konną jednostkę 1,2, jednak teraz, gdy auto rzeczywiście pojawiło się na rynku, ma pod maską 1,4-litrowy silnik o mocy 87 KM. Mała rzecz, a cieszy, bo pewnie nie brakowałoby takich, którzy wiązaliby niską moc i słabe osiągi z zastosowaniem autogazu jako paliwa. Dodajmy jeszcze, że silniki konwertowanych egzemplarzy zostały specjalnie przystosowane do spalania innego paliwa poprzez wzmocnienie zaworów i gniazd zaworowych.
Jak zapowiada producent, „gazowany” Adam ma średnio zużywać 6,9 l LPG na 100 km. To nieźle, ale i tak wyraźnie więcej (o 35%) niż wynosi spalanie w trybie benzynowym (5,1 l/100 km). Zanim ktoś złapie się za głowę i zacznie odsądzać autogaz od czci i wiary, proponujemy małą porcję prostej matematyki. Przy aktualnych cenach paliw (2,32 zł/l LPG i 5,58 zł/l benzyny), przejechanie Adamem 100 km na gazie kosztuje 16 zł, a na benzynie – 28,45 zł. Czy jeszcze są jakieś wątpliwości dotyczące opłacalności płynących z korzystania z autogazu?
Tak jak wcześniej ogłaszano, zbiornik tańszego paliwa jest rozwiązaniem dedykowanym, ponieważ Adam nie ma wnęki koła zapasowego. 35-litrowy pojemnik jest zatem przymocowany do podwozia pod bagażnikiem, nie ograniczając pojemności tego ostatniego. Bo i co tam ograniczać, skoro „kufer”, ze swoimi 170 l, jest tylko większym schowkiem na rękawiczki? Dobra wiadomość jest natomiast taka, że przy swojej objętości zbiornik powinien zapewnić ok. 500 km zasięgu na jednym tankowaniu, o ile oczywiście uznamy podaną przez Opla wartość spalania za możliwą do uzyskania na co dzień.
Po aucie widać, że inżynierowie poświęcili czas na odpowiednie zintegrowanie systemu LPG pod względem użytkowym i estetycznym. Tak jak we wcześniejszych modelach z rodziny ecoFlex (a jest ich już łącznie 7, razem z Adamem), przełącznik rodzaju zasilania jest wkomponowanym w konsolę środkową przyciskiem. Wskaźnik poziomu paliwa uwzględnia obydwa źródła energii, z których korzysta maluch, a gniazdo wlewu gazu umieszczono pod klapką wlewu benzyny, gdzie jest wygodnie dostępne. O sukcesie lub porażce zdecyduje jednak cena, a tę skalkulowano w Niemczech na poziomie 16150 euro, co oznacza dopłatę 1545 euro w stosunku do odpowiednika bez instalacji gazowej. Oby w Polsce nie przeliczono tej kwoty bezpośrednio, bo obawiamy się, że chętnych na instalację gazową do małego auta za ponad 6000 zł znalazłoby się niewielu.
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Drogi Użytkowniku,
W związku z wejściem w życie 25 maja 2018 roku, ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych lub RODO) chcemy przekazać Ci kilka podstawowych informacji dotyczących przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z korzystaniem ze strony www.gazeo.pl
Administrator danych osobowych
Cele przetwarzania danych:
Przekazywanie danych:
Twoje prawa związane z przetwarzaniem danych osobowych
Wszystkie informacje dostępne są na naszej stronie w zakładce POLITYKA PRYWATNOŚCI:
http://gazeo.pl/gazeopl/twoja-prywatnosc.html