Autogaz to w cennikach firmy z Rüsselsheim nie nowość - pierwsza generacja aut spod znaku błyskawicy napędzanych tańszym o połowę paliwem obejmowała modele Agila, Corsa (sprzed faceliftingu), Astra III oraz Meriva i Zafira poprzednich generacji. Pomimo iż technika idzie naprzód i niektórzy producenci rezygnują z proponowania klientom opcji LPG po zamianie silników typu MPI na jednostki z bezpośrednim wtryskiem benzyny, Opel pozostaje wierny „gazowym” ideałom i trwa przy autogazie. Po zeszłorocznym debiucie odświeżonej Corsy 1,2 w wersji dwupaliwowej, Niemcy przedstawiają szerokie spektrum samochodów, dzięki którym maluch z segmentu B nie będzie czuł się osamotniony w walce o oszczędnego klienta. A to dopiero początek większego „najazdu”...
Jak ogłoszono, do natychmiastowego wejścia na rynek gotowe są już kolejne popularne modele Opla w swoich najnowszych wcieleniach. Astra IV (jako 5-drzwiowy hatchback i kombi Sports Tourer) oraz Meriva II wkrótce wjadą do salonów w Niemczech, dołączając dodostępnej od lata 2011 3- i 5-drzwiowej mniejszej kuzynki, natomiast prawdziwe „bomby” zostaną zdetonowane jesienią 2012 r., kiedy linię ecoFLEX wzbogacą jeszcze Zafira Tourer Turbo LPG oraz... Insignia LPG! Gdy proces się zakończy, Opel będzie dzięki temu dysponował najbogatszą gamą samochodów napędzanych mieszaniną propanu i butanu w Europie, zostawiając w tyle arcyrywala z Wolfsburga, czyli Volkswagena.
Oszczędni i ekologiczni debiutanci (również ci, którzy pojawią się w drugiej połowie roku) zostali wyposażeni w nowoczesne silniki Ecotec 1,4 Turbo z pośrednim wtryskiem paliwa, co ułatwia proces „gazyfikacji”. Jednostka jest zasadniczo taka sama we wszystkich nowych modelach serii ecoFLEX, choć występuje w dwóch wariantach mocy i momentu obrotowego - 120/140 KM i 175/200 Nm. Odmiana słabsza będzie napędzać Merivę, mocniejsza zaś obydwie Astry oraz, w niedalekiej przyszłości, także Zafirę Tourer i Insignię.
Co znamienne, zarówno na benzynie, jak i na gazie osiągi silników pozostają na identycznym poziomie, podczas gdy Corsa 1,2 LPG w minimalnym stopniu słabnie po przełączeniu na tańsze paliwo (z 85 do 83 KM). Nominalne spalanie jest oczywiście nieco wyższe w przypadku autogazu niż klasycznej „bezołowiowej”, lecz pod względem emisji dwutlenku węgla i kosztów eksploatacji LPG oferuje korzyści z nawiązką rekompensujące większy apetyt. I tak: Astra hatchback ecoFLEX zużywa średnio 7,9 l/100 km i „wydycha” 129 g/km (na benzynie, odpowiednio, 6 l/100 km i 141 g/km), Astra Sports Tourer pali 8,1 l/100 km i emituje 132 g/km (na benzynie 6,1 l/100 km i 144 g/km), zaś Meriva spożywa 7,6 l/100 km i „wydala” 124 g/km (na benzynie 6,2 l/100 km i 146 g/km). Opel szacuje, że oszczędności finansowe płynące ze zmiany sposobu zasilania sięgają 40% (przy relacjach cen paliw w Niemczech podobnych do tych w Polsce). Wszystkie modele spełniają normę emisji spalin Euro 5.
Dla wygody użytkowania, przełączniki rodzaju zasilania w każdym modelu umieszczono w środkowej części tablicy rozdzielczej, gdzie łatwo je obserwować i obsługiwać. Są one przy tym integralnymi częściami konsoli środkowej, nie zaś dodatkowymi, niedopasowanymi stylistycznie wskaźnikami. Opel nie podaje niestety szczegółów dotyczących miejsca montażu zbiorników i ich pojemności (za wyjątkiem Astry, o której wiadomo, że ma butlę 49-litrową we wnęce koła zapasowego, pozwalającą na osiągnięcie łącznego zasięgu w granicach 1400 km na jednym tankowaniu benzyny i LPG), lecz spodziewamy się, że za każdym razem stosuje się standardowe dla montaży fabrycznych rozwiązania, czyli zbiornik LPG zamiast koła (we wnęce lub pod podwoziem). Samochody oferowane są z pełną gwarancją producenta, a konwersja odbywa się już na poziomie produkcji aut. Od 2009 r., kiedy po raz pierwszy autogaz dołączył do linii ekonomicznych i przyjaznych środowisku modeli ecoFLEX, bramy zakładów niemieckiej marki opuściło już ponad 60 tys. pojazdów, z czego aż 80% znalazło nabywców na rynku włoskim.
Póki co jednak, najnowsza oferta Opla została wyceniona tylko na potrzeby rodzimych nabywców. Pomijając dostępną już od kilku miesięcy Corsę, najłatwiej stać się za Odrą właścicielem Merivy, kosztującej 22240 euro. O 430 euro więcej należy wyłożyć na 5-drzwiową Astrę hatchback, podczas gdy zakup kombi wiąże się z wydatkiem kwoty 23770 euro. W Niemczech można jednak liczyć na zwrot części poniesionych kosztów, ponieważ samochody napędzane LPG objęte są systemem ulg podatkowych. Mamy nadzieję, że informacja o gazowej ekspansji niemieckiej marki nie stanie się dla nas tylko ciekawostką branżową, dlatego czekamy na wieści odnośnie rychłego wprowadzenia ekonomiczno-ekologicznych nowości również na polski rynek. Trzymamy rękę na pulsie, a kciuki zaciśnięte!
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl