Samochód Lexus IS 200 T, czyli japoński odpowiednik BMW 3 czy Mercedesa C, zwraca uwagę swoim atrakcyjnym wyglądem nadwozia z uchodzącą swego czasu za dość pretensjonalną, atrapą chłodnicy.
Zastosowana w tym samochodzie turbodoładowana, 4-cylindrowa jednostka napędowa o pojemności skokowej 1 998 cm³ (średnica cylindra x skok tłoka wynosi 86 x 86 mm) ma podwójny układ zasilania benzyną, który obejmuje zarówno wtrysk bezpośredni benzyny, jak i układ sekwencyjnego, pośredniego wtrysku paliwa.
Jest on określany przez Lexusa jako ESTEC D-4ST (Economy with Superior Thermal Efficient Combustion).
Ponadto w układzie rozrządu stosowany jest system VVT-iW (Variable Valve Timing – intelligent Wide), który steruje pracą zaworów dolotowych i wylotowych silnika oraz realizuje funkcję domykania zaworów dolotowych. Dzięki temu silnik ten może pracować wg klasycznego obiegu Otto lub oszczędniejszego cyklu Atkinsona, w którym ogranicza się straty sprężania.
Silnik ma moc 245 KM (180 kW) osiąganą przy 5 800 obr./min. i moment obrotowy o maksymalnej wartości 350 Nm, który jest dostępny w zakresie od 1 650 do 4 400 obr./min.
Fajnie zestrojone zawieszenie, zapewniające bardzo precyzyjne prowadzenie auta wraz z w.w. parametrami jednostki napędowej powodują, że odczucia z jazdy są bardzo przyjemne. Ich dopełnieniem jest napęd na tylną oś.
Przyjemność w zakresie kosztów eksploatacji zapewnia gazowy układ zasilania, który znacznie obniża koszty użytkowania auta związane z paliwem. W skład instalacji gazowej zamontowanej w prezentowanym Lexusie wchodzą poniżej opisane elementy.
Zastosowano przedłużany zawór tankowania LPG firmy Tomasetto. Ilość miejsca pod klapką wlewu benzyny nie pozwala na montaż pełnego wlewu, zatem każdorazowo, przy tankowaniu LPG należy wkręcić przejściówkę.
Paliwo jest dostarczane do zbiornika z zaworu tankowania oraz przepływa z niego w kierunku silnika za pośrednictwem przewodów termoplastycznych Europeplast FTH, które są znacznie łatwiejsze do kształtowania i układania pod samochodem niż ich miedziane odpowiedniki.
W samochodzie zastosowano toroidalny zbiornik LPG firmy STAKO (565 x 180 mm), który ma pojemność geometryczną 34 l i mieści 27 l LPG. Niby mało. Po zaprezentowaniu wyników zużycia paliwa okaże się jaki zasięg można osiągnąć na 27 litrach autogazu.
W komorze silnikowej Lexusa pracuje produkt EuropeGAS - reduktor-parownik EG Supremo 270HP zintegrowany z elektrozaworem gazowym oraz filtrem fazy ciekłej, który obsługuje jednostki napędowe o mocach do 270 KM. Pomimo zintegrowania reduktora z elektrozaworem i wbudowania w jego korpus wkładu filtra fazy ciekłej urządzenie jest bardzo zwarte, co ułatwia montaż, jak widać na zdjęciu możliwy w wielu pozycjach.
Montaż ułatwia także zastosowanie obrotowych kolanek do włączenia reduktora w układ chłodzenia silnika oraz na wyjściu gazu.
Reduktor jest zasilany przewodem wysokociśnieniowym o zwiększonej do 8 mm średnicy (króciec M12x1) w celu zapewnienia odpowiedniej ilości paliwa gazowego dla 245-konnej jednostki napędowej.
Do oczyszczenia paliwa gazowego po odparowaniu zastosowano odstojnikowy filtr EG Spinner z wkładem z włókna szklanego, który zapewnia skuteczność filtracji na poziomie 99% dla cząstek o wielkości 1µm.
Obrotowe kolanka filtra zapewniają bezproblemowy montaż w komorach silnikowych współczesnych samochodów.
W silniku 8AR-FTS w prezentowanym Lexusie jest on zamontowany pomiędzy 3 a 4 wtryskiwaczem gazowym. Dzięki takiemu umiejscowieniu wskazania czujnika najbardziej odzwierciedlają faktyczny stan paliwa gazowego (tuż przed podaniem do kanałów dolotowych silnika).
W samochodowych instalacjach gazowych EuropeGAS wykorzystywany jest czujnik ABS400KPA.
Producent deklaruje zastosowanie wysokiej jakości komponentów elektronicznych, co powinno gwarantować wysoką trwałość tego elementu.
Jednostka napędowa Lexusa jest zasilana LPG za pośrednictwem 4 pojedynczych wtryskiwaczy EG2000, których wydajność pozwala na zasilanie silników o mocy około 60 KM na cylinder.
Pojedyncze wtryskiwacze są umiejscowione w bezpośrednim sąsiedztwie kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów silnika. Długość wężyków łączących wtryskiwacze z kanałami dolotowymi jest minimalna, co w silniku o takich parametrach jest szczególnie istotne.
Ponadto, połączone odcinkami przewodów gumowych wtryskiwacze są zasilane paliwem gazowym z 2 stron (kompensacja). W ten sposób nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach użytkowania ilość gazu w pełni zaspokaja zapotrzebowanie jednostki napędowej na paliwo.
W samochodzie pracuje sterownik firmy EuropeGAS EG Injecto 48.4 Duo, który jest urządzeniem dedykowanym do samochodów wyposażonych w jednostki napędowe z bezpośrednim wtryskiem benzyny, w których dodatkowo zastosowano wtryskiwacze w kanałach dolotowych (pośredni wtrysk benzyny). Steruje on 4 wtryskiwaczami gazowymi obsługującymi system pośredniego i bezpośredniego wtrysku benzyny.
Sterowniki innych firm do obsługi takiego auta wymagają zastosowania 8 wtryskiwaczy gazowych, co zwiększa koszt niezbędnych do zamontowania w samochodzie elementów.
Sterownik jest przystosowany do obsługi silników 3- i 4-cylindrowych, w których układach zasilania pracuje 3 do 4 wtryskiwaczy w komorach spalania i 3 do 4 wtryskiwaczy pośrednich (w kolektorze dolotowym).
Sterownik jest wyposażony w prosty interfejs użytkownika z bardzo przyjazną opcją autokalibracji, która pozwala na precyzyjne zestrojenie instalacji po montażu.
Kalibracja za pomocą tego narzędzia jest wykonywana w sposób porównywalny ze "zwykłymi" systemami sekwencyjnymi do silników z pośrednim wtryskiem benzyny, co wydaje się dużą zaletą w stosunku do systemów innych firm, ponieważ każdy kto montował "sekwencje" powinien sobie z powodzeniem poradzić z kalibracją sterownika EG Injecto Duo.
Sterownik EG Injecto Duo ma wbudowany emulator wysokiego ciśnienia paliwa (HPS) oraz niskiego ciśnienia paliwa (LPS).
Poprawne wykonanie kalibracji powoduje, że samochód wykazuje takie same parametry jak na benzynie, a zmieniające się strategie zasilania jednostki napędowej, pomiędzy bezpośrednim a pośrednim wtryskiem paliwa nie wpływają na pracę silnika na gazie.
Bardzo ciekawą cechą sterownika EG Injecto Duo jest stałe monitorowanie udziału benzyny w czasie jazdy na gazie, co pozwala na bardzo precyzyjne zestrojenie systemu i zapewnia pełną kontrolę nad tym parametrem, co może być wykorzystywane także w sprawach spornych na linii klient-warsztat.
Dodatkowym urządzeniem w przypadku podwójnego układu zasilania benzyną jest emulator układu pośredniego wtrysku benzyny EG Injecto 24.4 MPI. Zapewnia on emulowanie sygnału pracujących wtryskiwaczy pośredniego wtrysku benzyny w czasie pracy silnika na gazie.
Emulator ten jest połączony ze sterownikiem EG Injecto 48.4 Duo za pomocą przewodu, zapewniającego sprawną komunikację pomiędzy tymi urządzeniami. Pełni on funkcję wewnętrznej magistrali danych do szybkiej komunikacji pomiędzy obydwoma urządzeniami.
Sterownik EG Injecto Duo współpracuje z układem OBD pojazdu, co w dużym stopniu upraszcza proces kalibracji instalacji gazowej po montażu w samochodzie.
Wbudowany w sterownik gazowy automatyczny kasownik błędów w centrali benzynowej czasami przydaje się do usuwania nieistotnych z punktu widzenia pracy silnika błędów.
Strojenie obu sterowników odbywa się przez podłączenie interfejsu diagnostycznego do gniazda wiązki sterownika EG Injecto DUO. To dość istotne uproszczenie procesu strojenia, gdyż w produktach konkurencji każdy ze sterowników musi być ustawiany osobno, poprzez podpięcie się do gniazd obu wiązek. To uproszczenie wynika z faktu istnienia magistrali komunikacyjnej, pomiędzy obydwoma sterownikami, która pozwala na szybką wymianę danych.
Sterownik ma możliwość podłączenia rejestratora parametrów pod złącze serwisowe. Ułatwia to weryfikację pewnych anomalii występujących w pracy instalacji w przypadku usterki trudnej do wywołania w warunkach warsztatowych.
Sterowniki zestawu EG Injecto Duo mają niewielkie wymiary, co ułatwia ich estetyczny montaż.
EG Injecto 48.4 Duo | EG Injecto 24.4 MPI | |
Złącze | 48-pinowe złącze automotive typu Molex | 24-pinowe złącze typu FCI |
Długość ze złączem [mm] | 161 | 110 |
Szerokość [mm] | 120 | 91 |
Wysokość [mm] | 37,5 | 32 |
Przewód wiązki do komunikacji z OBD pojazdu nie wymaga lutowania. Możliwe jest zastosowanie dodatkowego adaptera OBD łączonego (plug&play) z wiązką EG Injecto za pomocą 4-pinowej wtyczki.
Adapter pozwala na szybkie rozłączenie komunikacji OBD pojazdu ze sterownikiem LPG, kiedy chcemy podłączyć zewnętrzny skaner OBD. Adapter jest oferowany w 3 typach złącza OBD II, co pozwala na zastosowanie w szerokiej gamie pojazdów.
Jak wspomniano na początku, przy krótkim opisie układu napędowego i jezdnego, samochód jeździ bardzo przyjemnie, dając radość z jazdy, niezależnie od zastosowanego paliwa. 245 KM i 350 Nm to parametry pozwalające na przyspieszenie samochodu do 100 km w czasie około 7 sekund.
Samochód użytkowany na benzynie zużywa około 10 l tego paliwa na pokonanie każdych 100 km w mieszanych warunkach eksploatacji z przewagą jazdy autostradowej. Generuje to koszty:
Interfejs podłącza się do złącza interfejsu instalacji, co umożliwia odczyt z oprogramowania diagnostycznego dokładnych ilości zużycia benzyny oraz LPG. Niedługo będzie możliwe śledzenie tych parametrów w aplikacji na urządzeniach mobilnych pracujących pod OS Android, która jest właśnie tworzona.
W czasie jazdy na LPG zanotowaliśmy zużycie paliwa 11 l LPG i 1 l benzyny (w mieszanych warunkach eksploatacji z przewagą jazdy autostradowej), co oznacza koszty:
Na każdych 100 km jazdy Lexusem IS 200 T na LPG, oszczędność w stosunku do zasilania benzyną wynosi 27,66 zł, co przy przebiegu rocznym rzędu 20 000 km pozostawia w portfelu kwotę 5 532 zł, po 5 latach jest to już suma 27 660 zł.
Lexus, 245 KM, 350 Nm, 8-biegowy automat, napęd na tylną oś i koszty eksploatacji na poziomie 40 zł/100 km. Czego chcieć więcej?
Dziękujemy firmie EuropeGAS za możliwość przetestowania instalacji EG Injecto Duo.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl