Kiedyś samochód z Grupy VW (a więc również Skodę, Seata czy Audi) wybierało się pod kątem montażu instalacji gazowej właśnie ze względu na trwały, nie grymaszący silnik. Dziś nadal chcemy jeździć „Wolfsburgami” i korzystać z dobrodziejstw LPG, a że to właśnie w nich jednostki napędowe typu FSI/TSI/TFSI upowszechniły się najwcześniej i najszybciej, siłą rzeczy większość aut z bezpośrednim wtryskiem i systemami gazowymi na naszych drogach to zazwyczaj produkty niemieckiego koncernu i podwładnych mu marek.
W tym przypadku mamy do czynienia z Jettą 1,4 TSI w wersji 122-konnej, rocznik 2008. Wykonujący montaż technicy z ASB Poland z Siedlec zastosowali sztandarowe rozwiązanie białostockiej firmy A.MAX, czyli sterownik KING DI 60 (pośredni wtrysk odparowanego LPG przy jednoczesnym dotrysku niewielkich dawek benzyny), połączony z reduktorem Tomasetto AT09 Artic i listwą wtryskową Valtek Typ 39. Precyzyjne wysterowanie mapy wtrysku pozwoliło zachować nominalne zużycie paliwa podczas jazdy w trasie na takim samym poziomie, jak przed konwersją – zamiast 7-8 l benzyny na 100 km, sedan na bazie Golfa potrzebuje teraz 7 l LPG i 1 l benzyny.
Umiarkowany apetyt na życiodajną ciecz sprawia, że zamontowany we wnęce koła zapasowego toroidalny zbiornik gazu marki GZWM może wystarczyć nawet na 600 km jazdy bez odwiedzania stacji – przy wymiarach 630/220 ma on 42 l pojemności użytkowej. Zbiornik benzynowy natomiast, pod warunkiem opróżniania zawsze w tempie 1 l/100 km (nie można więc dopuszczać do wyczerpania LPG i jazdy na samym paliwie bazowym), wystarczy nawet na kilka tysięcy km. W ciekawy sposób zamontowano natomiast przełącznik rodzaju zasilania, wykorzystując w tym celu zaślepkę obok przycisków systemu ESP i czujnika ciśnienia w oponach, tuż przed dźwignią zmiany biegów. W ten sposób centralka dobrze wtapia się w otoczenie i nie wygląda jak „ciało obce”.
Jetta to samochód niepozorny. I w sumie dość rzadko już u nas spotykany, bo niewielka przewaga cenowa zabiła sprzedaż w Polsce – klienci woleli droższego, ale większego i dostojniejszego Passata, który nie wygląda jak „Golf z plecakiem”. Co innego w USA, gdzie Jetta (zawsze zresztą zwana Jettą, bez eksperymentów z Vento i Borą) to jeden z popularniejszych modeli Volkswagena. Ma tam nawet wersję GLI, która jest odpowiednikiem Golfa GTI w wersji sedan! Dlatego też wiele dostępnych u nas egzemplarzy używanych pochodzi właśnie z rynku amerykańskiego, tyle że te europejskie łatwo poznać po obecności silnika 1,4 TSI, jak w prezentowanym aucie – po tamtej stronie Atlantyku nikt nie odważyłby się zaoferować klientom czegoś tak mikrego, nawet w tak „małym” samochodzie. No, przynajmniej nie w 2008 r.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl