Dostępne od pięciu lat w salonach sprzedaży, najnowsze Volvo V60, wyprodukowane w 2020 r., trafiło do warsztatu ALL-GAZ Piotr Nepelski w celu dokonania konwersji jednostki napędowej na zasilanie LPG.
Zastosowany w samochodzie silnik T5 2.0 to czterocylindrowa jednostka napędowa o pojemności skokowej 1 969 cm³, która osiąga, dzięki zastosowaniu m. in. turbodoładowania, moc 254 KM (187 kW) przy 5 500 obr./min. oraz dysponuje maksymalnym momentem obrotowym o wartości 350 Nm, który jest dostępny już od 1 500 obr./min. i utrzymuje się na tym poziomie aż do 4 800 obr./min. W układzie oczyszczania spalin tego silnika zastosowano filtr cząstek stałych GPF.
Jednostka napędowa (kod silnika B4204T26P) zastosowana w prezentowanym Volvo ma bezpośredni wtrysk benzyny co powoduje, że jej adaptacja na zasilanie LPG możliwa jest przy wykorzystaniu dedykowanej instalacji gazowej.
W prezentowanym Volvo zastosowano instalację gazową VSI-3.0 DI, czyli produkt holenderskiej marki Prins, reprezentowanej w Polsce przez firmę Prins Autogaz.
Wybór padł na Prinsa, ponieważ to auto, oprócz wysokich umiejętności warsztatu wymaga także nowoczesnej i zaawansowanej instalacji gazowej, która pozwala na odpowiednią emulację benzynowej pompy paliwa. Niestety inne systemy sobie z tym nie do końca radzą. Dodatkowym "problemem" w silniku T5 jest adaptacja wtryskiwaczy benzynowych, która powoduje, że przy niedokładnym dawkowaniu LPG zmieniają się ich nastawy. Jest to powodem np. kłopotów przy rozruchu auta na benzynie. Zastosowanie instalacji Prins ten problem eliminuje, inne instalacje – niekoniecznie.
Piotr Nepelski, właściciel ALL-GAZ Piotr Nepelski
Zbiornik LPG zamontowano w miejscu koła zapasowego. Jest to oczywiście konstrukcja toroidalna o średnicy 680 mm i wysokości 180 mm.
Takie wymiary zbiornika zapewniają pojemność geometryczną 49 l. Przy 80-procentowym napełnieniu, które zapewnia zawór 80%, pozwala ona na zatankowanie 39,2 l autogazu.
Tankowanie odbywa się za pośrednictwem zaworu zamontowanego obok wlewu benzyny (pod klapką).
Spora ilość miejsca, wynikająca z tego, że w egzemplarzach z silnikami Diesla, obok wlewu paliwa znajduje się wlew AdBlue, pozwoliła na zastosowanie pełnego zaworu tankowania LPG pod klapką wlewu benzyny. Dzięki temu nie jest konieczne wkręcanie redukcji za każdym razem przy tankowaniu autogazu.
ALL-GAZ stosuje termoplastyczne przewody paliwowe. Takie rozwiązanie zastosowano także w prezentowanym Volvo. LPG w stanie ciekłym przepływa przez taki przewód do reduktora-parownika zamontowanego w komorze silnikowej. Znajduje się on tuż za przednim przednim pasem samochodu.
Zastosowanym reduktorem jest Prins eVP-500. Jego wydajność pozwala na zasilanie fazą lotną LPG silników o mocach nawet do 500 KM.
Z reduktora, w którym następuje zmiana stanu skupienia LPG z ciekłego na gazowy (z fazy ciekłej na fazę lotną) gaz przepływa do wtryskiwaczy Keihin KN9 82 cc zamontowanych w 4-sekcyjnej listwie. Dawkują one odparowany gaz do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów silnika.
Zastosowano przełącznik gaz/benzyna Prins, który został wkomponowany w konsolę środkową. Jest on znakomicie widoczny z miejsca kierowcy.
Instalacja Prins VSI-3.0 DI to oczywiście system dotryskowy, czyli dawkujący niewielką ilość benzyny w czasie jazdy na LPG. Średnio, w silniku T5 w prezentowanym Volvo, system LPG dotryskuje 0,7 l benzyny na 100 km.
Samochody wyposażone w silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny są coraz powszechniejsze w warsztatach montażu instalacji LPG i jak widać są to auta coraz młodsze. W związku z tym przy montażu wymagają coraz większej wiedzy, nawet w obliczu takich instalacji jak Prins VSI-3.0 DI, która jest w zasadzie systemem plug&play.
Firma ALL-GAZ Piotr Nepelski ma duże doświadczenie w adaptacji na zasilanie LPG silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, w tym także firmy Volvo. ALL-GAZ ma w swoim portfolio adaptację na zasilanie LPG pełną gamę benzynowych silników Volvo. Są wśród nich dwulitrowe jednostki T4, T5 i T6 o mocach od 180 do 390 KM.
Konwersja takich aut nie stanowi dla ALL-GAZ większego problemu.
Zapraszamy w imieniu Pana Piotra do firmy ALL-GAZ.
ALL-GAZ Piotr Nepelski – w wyszukiwarce warsztatów LPG gazeo.pl
ALL-GAZ Piotr Nepelski – strona internetowa warsztatu
ALL-GAZ Piotr Nepelski – profil fejsbukowy warsztatu
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
Zobacz stronę producenta:
Prinswczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl