Skąd importujemy LPG?
Od wielu lat głównymi kierunkami importu są Rosja (ponad 50%), Kazachstan (23%) oraz Białoruś (prawie 10%). LPG importowane jest także z Litwy, Łotwy, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Czech, a nawet ze Szwecji. Jedynym kryterium wyboru kierunku importu jest opłacalność. Żaden z importerów nie pozwoli sobie bowiem na ponoszenie strat. Taki model biznesowy jest także zabezpieczeniem przed próbami manipulowania ceną czy wykorzystywania LPG jako narzędzia w politycznych rozgrywkach. Jest jeszcze jeden czynnik gwarantujący pełną apolityczność autogazu.
LPG (Liquefied Petroleum Gas) – płynny gaz ropopochodny, będący skroploną mieszaniną propanu i butanu, nazywany potocznie propanem-butanem. Uzyskiwany jest jako produkt uboczny w procesie rafinacji ropy naftowej, można go pozyskiwać również ze złóż gazu ziemnego.
Gaz ziemny – gaz, którego głównym składnikiem jest metan. Jego zawartość w gazie ziemnym waha się w granicach od 90 do 98%, resztę stanowią etan, propan, azot i butan. Wykorzystywany w formie sprężonej (CNG) lub skroplonej (LNG). Czasem mylony z LPG.
LPG: odpad i cenne paliwo
LPG uzyskiwany jest przede wszystkim jako produkt uboczny w procesie rafinacji ropy naftowej, można go także pozyskiwać ze złóż gazu ziemnego (jest to jednak ilościowy margines, przynajmniej w Polsce). Innymi słowy, LPG jest produktem ubocznym podczas przetwarzania ropy naftowej. Można go sprzedać lub bezproduktywnie wypalić. Bardzo często występuje więc na rynku nadpodaż LPG. W efekcie, cena tego paliwa kształtowana jest także przez zdrowe reguły podaży i popytu. Wiedzą o tym także najwięksi gracze, w tym np. Rosja, która uzależnia cło eksportowe na LPG od sytuacji na swoim rynku wewnętrznym (czyli nadprodukcji).
LPG łatwy w transporcie
LPG (propan-butan), w odróżnieniu od gazu ziemnego, nie wymaga do transportu kosztownej infrastruktury (gazociągów przesyłowych). Wystarczą niedrogie w zakupie cysterny kolejowe i drogowe, w których pod niewielkim ciśnieniem LPG pokonuje tysiące kilometrów, by trafić przede wszystkim do samochodowych zbiorników. Dzięki tym czynnikom zakup, import i dystrybucja autogazu nie wymagają wielkich inwestycji. Liczba firm zajmujących się obrotem LPG jest zaś stosunkowo duża: od lokalnych, niewielkich importerów, poprzez regionalnych graczy, aż po ogólnokrajowych i globalnych potentatów. Tak duże nasycenie sprawia, że LPG (a więc i autogaz) podlega ostrym zasadom zdrowej, wolnorynkowej konkurencji. Wygrywa ten, który kupi dobry gaz w dobrej cenie i szybko znajdzie odbiorców. W razie jakichkolwiek zawirowań z dostawami, importerzy natychmiast reagują, importując LPG z innych miejsc.
Autogaz: gwarancja dobrej ceny
Przez ponad 20 lat obecności autogazu w Polsce nie było dnia, by jego cena przestała być atrakcyjna lub by na stacjach tankowania zabrakło gazu. To niezwykłe, lecz przez dwie dekady cena LPG była zawsze niższa o ok. 50% od ceny benzyny bezołowiowej! Tak stabilnego stosunku cenowego nie notowało żadne inne paliwo samochodowe. Obecnie, LPG na każdym litrze jest średnio aż o 2,7 zł tańsze niż benzyna. Na każdym tankowaniu 40-litrowego zbiornika autogazu w kieszeni zostaje ponad 100 zł oszczędności. Nigdy wcześniej zwrot kosztów montażu instalacji autogazu nie odbywał się tak szybko, jak dziś.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl