Bankiet otwierający XIX Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek LPG, który odbył się wieczorem 4 października 2023 r., zwyczajowo był okazją do wielu nieformalnych rozmów odbywających się pomiędzy uczestnikami tego wydarzenia.
W Spotkaniach Branży Paliwowej - Polski Rynek LPG uczestniczą przedstawiciele branży LPG, producenci i importerzy tego paliwa, przedstawiciele sektora stacji paliw, producenci urządzeń i armatury stosowanej w sektorze gazu płynnego.
Niestety bardzo słabo jest reprezentowana branża samochodowych instalacji gazowych, pomimo tego, że sprzedaż LPG w Polsce to w 3/4 autogaz, czyli paliwo wykorzystywane do napędu ponad 3 mln pojazdów, które stanowią blisko 14% udziału wśród samochodów osobowych na polskim rynku.
Portal gazeo.pl uczestniczy w Spotkaniach Branży Paliwowej - Polski Rynek LPG od ponad 10 lat, będąc patronem medialnym tego ważnego z punktu widzenia sektora gazu płynnego wydarzenia. Oprócz nas, w tegorocznej edycji tej ciekawej konferencji udział wzięło dwoje reprezentantów branży samochodowych instalacji gazowych:
Krzysztof Rutkowski, Partner KDCP Kancelaria Doradztwa Celnego i Podatkowego Rutkowski i Wspólnicy zaprezentował najważniejsze zagadnienia prawne związane z branżą gazu płynnego a w drugiej części swojego wystąpienia przedstawił uwagi na temat badań LPG w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw obowiązującego w Polsce.
Od wielu lat wiadomo, że negatywne wyniki badań jakości LPG dotyczą głównie parametru wyznaczanego na podstawie badania określającego korodujące działanie gazu płynnego na miedź. W tym badaniu miedziane płytki są poddawane oddziaływaniu LPG, a później ich barwa jest porównywana z wzorcem.
Badanie jest prowadzone organoleptycznie (wzrokowo) i trudno w nim o precyzyjne i jednoznaczne określenie parametru korodującego oddziaływania LPG na miedź. Jest ono bardzo subiektywne a niespełnienie tego wymagania, określanego w jej wyniku, jest równoznaczne z niespełnieniem parametrów jakościowych. Grozi to sankcjami oraz koniecznością zutylizowania całego niezgodnego z wymaganiami paliwa.
Jak wskazują badania INiG (Instutu Nafty i Gazu) te same próbki LPG poddawane badaniu określającemu korodujące działanie LPG na miedź uzyskują w różnych laboratoriach całkowicie różne wyniki.
Krzysztof Rutkowski, Partner KDCP Kancelaria Doradztwa Celnego i Podatkowego Rutkowski i Wspólnicy
Jeden z kluczowych parametrów jakościowych LPG jest zatem określany w czysto subiektywny sposób, a w myśl obowiązujących przepisów jest to parametr krytyczny, który dyskwalifikuje paliwo. To jest tylko jedna strona medalu, ponieważ prawidłowe określenie korozji na miedzi jest kluczowe dla trwałości elementów gazowego układu i silnika, w którym paliwo jest stosowane. Dlatego jego precyzyjne i jednoznaczne wyznaczenie jest bardzo istotne, a stosowana metoda niestety tego nie umożliwia.
Kolejnym zagadnieniem związanym z jakością paliw, którym zajął się w swoim wystąpieniu Krzysztof Rutkowski jest pobieranie próbek LPG do badań. Odbywa się ono na podstawie zakładowej normy Instytutu Paliw i Energii Odnawialnej (IPiEO). Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że ta jednostka naukowa nie istnieje. Została zlikwidowana, a jej majątek i pracownicy zostali włączeni w struktury PIMOTu (Przemysłowego Instytutu Motoryzacji), który przejął także jej prawa i obowiązki.
Nie ma przepisów, według których należy pobierać próbki LPG a nawet jeśli ktoś chciałby je odszukać to nie ma takiej szansy, ponieważ instytucja, która je zdefiniowała nie istnieje. Widziałem już wiele rzeczy niekonstytucyjnych w tym kraju ale to wchodzi na podium mojej listy wszechczasów, ponieważ nie dość, że mamy najbardziej subiektywny sposób weryfikacji wyników to jeszcze zasady poboru próbek do tych badań są określane według nieistniejących przepisów, których nawet nie da się znaleźć, bo Instytut, do którego się one odwołują nie istnieje.
Krzysztof Rutkowski, Partner KDCP Kancelaria Doradztwa Celnego i Podatkowego Rutkowski i Wspólnicy
Skromna reprezentacja branży samochodowych instalacji gazowych nie oznacza, że głos sektora związanego z autogazem nie wybrzmiał na XIX Spotkaniu Branży Paliwowej - Polski Rynek LPG. Wręcz przeciwnie, głos branży autogazu był bardzo wyraźny, co jest zasługą wystąpienia Katarzyny Rutkowskiej, Wiceprezeski Zarządu ds. Finansów i IR firmy AC SA i Przewodniczącej Komisji ds. Autogazu przy POGP.
AC SA – największa w Polsce firma z segmentu samochodowych instalacji gazowych, producent instalacji STAG. Firma jest spółką notowaną na GPW w Warszawie i ma największy udział w rynku wśród polskich producentów instalacji LPG.
POGP (Polska Organizacja Gazu Płynnego) – zrzesza firmy zajmujące się gazem płynnym oraz urządzeniami do jego dystrybucji, przechowywania, przewozu oraz wykorzystujące go w swoich produktach. Chroni prawa i reprezentuje interesy branży LPG wobec organów administracji, związków zawodowych oraz innych organizacji.
Jak zauważył moderujący konferencję, dr Szymon Araszkiewicz z Information Market (organizator wydarzenia i wydawca portalu e-petrol.pl), sprawa homologacji samochodowych instalacji gazowych jest bardzo ważna dla obecnych na sali przedstawicieli m. in. dostawców gazu płynnego, bowiem większość (wspomniane 3/4) sprzedaży tego nośnika energii w Polsce stanowi autogaz, czyli LPG wykorzystywane jako paliwo silnikowe.
Prowadzący zwrócił uwagę, że sprawa homologacji instalacji LPG była tematem na tyle ważnym, że przebiła się nawet do ogólnopolskich przekazów medialnych.
Właśnie z tego powodu organizatorzy doszli do wniosku by ten temat przybliżyć uczestnikom XIX Spotkania Branży Paliwowej - Polski Rynek LPG.
Wystąpienie Katarzyny Rutkowskiej było głosem, jak się wydaje, całego sektora związanego z samochodowymi instalacjami gazowymi na polskim rynku. Można tak powiedzieć z uwagi na działalność Pani Prezes w POGP oraz wcześniej w KNRA, kiedy toczyła się dyskusja, jeśli nie "walka" o kształt nowej ustawy homologacyjnej (Ustawa z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, o której szerzej pisaliśmy w artykule "Montaż instalacji LPG po 1 lipca 2023 r. – wywiad z TDT").
W panelu dotyczącym homologacji, w którym wystąpiła Katarzyna Rutkowska mieli uczestniczyć także przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Transportowego Dozoru Technicznego (TDT). Niestety nie wzięli oni udziału w tym spotkaniu. Szkoda, bo wtedy dyskusja i wnioski na temat homologacji instalacji gazowych byłyby wielostronne, co pozwoliłoby uczestnikom konferencji poznać dwa niekoniecznie zbieżne punkty widzenia na tę samą sprawę.
Pani Prezes przedstawiła pokrótce cały proces powstawania części Ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia dotyczącej samochodowych instalacji gazowych.
W toku prowadzonych prac legislacyjnych w latach 2021-2023 udało się zapisy tej ustawy doprowadzić do stanu, który pozwala na w miarę swobodne funkcjonowanie branży samochodowych instalacji gazowych.
Ważne jest żebyśmy współpracowali w ramach Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP) i Koalicji na Rzecz Autogazu (KNRA) czy też portalu gazeo.pl, które jako medium wspierające naszą branżę i informujące rynek gazowy o tym co się na nim dzieje, szczególnie producentów instalacji gazowych ale też warsztaty. Uznaliśmy jako AC SA, że POGP jest tym miejscem, które pozwala nam wspólnie dbać o interesy branży autogazu.
Katarzyna Rutkowska, Wiceprezeska Zarządu ds. Finansów i IR firmy AC SA, Przewodnicząca Komisji ds. Autogazu POGP
Ustawodawca w dużym stopniu zaskoczył przedstawicieli branży instalacji LPG tym co dla nich przygotował. Szczególnie w zakresie stopnia skomplikowania i złożoności przepisów, których przestrzeganie i kontrolowanie wymaga etatów, a to w efekcie przekłada się na koszty instalacji dla ostatecznych klientów, użytkowników pojazdów zasilanych autogazem.
Katarzyna Rutkowska, wtedy jeszcze jako Przewodnicząca KNRA, zabiegała w imieniu stowarzyszenia by wyłączyć przepisy homologacji sposobu montażu instalacji LPG z ustawy homologacyjnej, która obejmuje wszystkie homologacje stosowane w motoryzacji. Postulat ten wynikał ze specyfiki tej homologacji, która dotyczy czynności (sposobu montażu) a nie samochodów czy ich podzespołów i części. To się jednak nie udało i przepisy dotyczące homologacji sposobu montażu instalacji LPG zostały włączone do Ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie homologacji montażu dodatkowej instalacji zasilania gazem pojazdu do Ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, która zaczęła obowiązywać w lipcu 2023 r. ukazało się dopiero pod koniec września 2023 r. Rozporządzenie zostało opublikowane 26 września 2023 r. a już 28 września 2023 r. zaczęło obowiązywać.
Rozporządzenie wprowadza nowy wzór wyciągów ze świadectw homologacji i my jako przedsiębiorcy mieliśmy cały jeden dzień na to by wprowadzić zmiany w naszych systemach informatycznych. To było wielkie rozczarowanie, w szczególności, że Ministerstwo Infrastruktury zapewniało nas, że nie będzie wprowadzało zmian do przepisów bardzo szybko i da nam jakieś vacatio legis.
Katarzyna Rutkowska, Wiceprezeska Zarządu ds. Finansów i IR firmy AC SA, Przewodnicząca Komisji ds. Autogazu POGP
W nowym Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie homologacji montażu dodatkowej instalacji zasilania gazem pojazdu, w załączniku 1, pojawił się ciekawy zapis dotyczący zakresu wymagań technicznych obowiązujących w procedurze homologacji sposobu montażu instalacji LPG, w którym przewidziano takie wymogi dla pojazdów kategorii C i T, czyli ciągników rolniczych.
Starania branży samochodowych instalacji gazowych o dopuszczenie możliwości legalnego poddawania adaptacji na zasilanie LPG ciągników rolniczych trwają od wielu lat i dotychczas były bezskuteczne, nawet pomimo chwilowo pozytywnego klimatu wobec wprowadzenia tego typu rozwiązań, które oprócz zmniejszenia kosztów użytkowania powodują także np. wzrost mocy i momentu obrotowego tak zasilanych ciągników oraz obniżenie emisji szkodliwych składników spalin.
W Rozporządzeniu zostały wpisane nowe kategorie pojazdów T i C ale brak jest przepisów technicznych, które umożliwiają nam zrobienie badań homologacyjnych. Trzeba uczciwie przyznać, że minister Adamczyk, z którym byłam na spotkaniu przyznał, że warto wprowadzić możliwość konwersji na gaz ciągników rolniczych tak, żeby mogły jeździć po drogach publicznych. Widać jednak, że przepisy te były robione "na czas" i nadal nie ma możliwości zrobienia badań homologacyjnych takich pojazdów. My jednak już składamy wniosek o taką homologację i zobaczymy co odpowie na to TDT. Mam nadzieję, że nieobecność przedstawicieli TDT tutaj jest spowodowana właśnie opracowywaniem tych przepisów.
Katarzyna Rutkowska, Wiceprezeska Zarządu ds. Finansów i IR firmy AC SA, Przewodnicząca Komisji ds. Autogazu POGP
Dzięki aktywnym rozmowom z Ministerstwem Infrastruktury i Transportowym Dozorem Technicznym (TDT) udało się z ustawy homologacyjnej usunąć szereg budzących kontrowersje zapisów, które były związane z prowadzeniem wielu rejestrów i koniecznością ich raportowania do TDT np. rejestrowanie każdej ingerencji w instalację gazową (np. przy wymianie filtra LPG), kontrolowanie warsztatów w zakresie ich wyposażenia czy też radykalne uproszczenie tabliczek, które będzie trzeba montować po montażu instalacji gazowych w samochodach od 17 maja 2024 r.
To tytuł debaty, która stanowiła podsumowanie drugiego panelu. Jej uczestnikami byli:
Wprowadzeniem do tej debaty było wystąpienie Michała Wekiery, Dyrektora Generalnego Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, który zaprezentował politykę Unii Europejskiej w odniesieniu do paliw alternatywnych wykorzystywanych we współczesnych samochodach oraz przykłady statystyk produkcji i rejestracji pojazdów dla jej zilustrowania.
Okazuje się, że pewnego wyjaśnienia wymagał także powszechnie obecny w mediach zakaz rejestracji samochodów spalinowych po 2035 r.
100-procentowa redukcja emisji spalin z samochodów po 2035 r. nie oznacza zakazu rejestracji samochodów spalinowych. W przepisach nie ma takiego zapisu. Można powiedzieć, że regulacje UE prowadzą do takiego zakazu natomiast formalnie go nie ma. Sprzedaż aut spalinowych będzie mogła być prowadzona, co będzie jednak związane z koniecznością uiszczenia dodatkowej opłaty, która wynosi obecnie 95 euro za każdy gram przekroczenia emisji dwutlenku węgla, czyli jeśli mówimy o samochodzie, który emituje np. 100 g CO2 na km to będzie on kosztował 9 500 euro więcej niż pojazd bezemisyjny (wg dzisiejszych stawek).
Michał Wekiera, Dyrektor Generalny Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM)
Dyrektor Marek Popiołek mówił o rozwoju infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych i konieczności jej współistnienia np. z infrastrukturą do tankowania LPG, ponieważ jak ocenił, przed samochodami gazowymi jest jeszcze dość długi okres użytkowania.
LPG jako paliwo będzie funkcjonowało na rynku przez wiele lat biorąc pod uwagę do kiedy pojazdy spalinowe będą jeździć w Unii Europejskiej to należy szacować, że do około 2050-2060 r., czyli to jest jeszcze kilkadziesiąt lat przed nami kiedy te pojazdy zostaną zezłomowane.
Marek Popiołek, Zastępca Dyrektora Departamentu Elektromobilności i Gospodarki Wodorowej w Ministerstwie Klimatu i Środowiska
Katarzyna Rutkowska opowiedziała o perspektywach zasilania samochodów autogazem w kontekście upowszechniania pojazdów elektrycznych i o bardzo dużej popularności tego paliwa w stosunku do samochodów elektrycznych, co wynika z kosztów konwersji auta na LPG i późniejszych kosztów jego użytkowania w porównaniu z autami elektrycznymi.
Wskazała także na brak możliwości (przynajmniej na obecnym etapie rozwoju technologii) zastosowania napędu elektrycznego w autach ciężarowych i przedstawiła receptę firmy AC SA na ekologiczny napęd tego rodzaju pojazdów, szczególnie używanych, które przecież nie znikną z rynku z dnia na dzień.
Mamy przygotowane rozwiązanie konwersji samochodów ciężarowych na wodór. Badania przeprowadzone w naszym Centrum Badań i Rozwoju potwierdzają, że emisja zasilanego wodorem silnika Diesla wychodzi rewelacyjnie.
Katarzyna Rutkowska, Wiceprezeska Zarządu ds. Finansów i IR firmy AC SA, Przewodnicząca Komisji ds. Autogazu POGP
Panel rozpoczęli przedstawiciele Information Market (organizatora konferencji):
Przedstawiciele Information Market rozpoczęli panel, w którym rozmawiano na temat możliwości zmian kierunków dostaw LPG na rynek polski, na którym dominuje gaz płynny pochodzący z Rosji. Jak się okazuje zmiany kierunku dostaw na nierosyjskie w zakresie LPG są realizowane już od kilku lat, dokładnie od 2020 r.
Wbrew potocznemu myśleniu to, że z Rosji przyjeżdża do nas mniej gazu nie jest wyłącznie pokłosiem wojny na Ukrainie, zaczęło się to zdecydowanie wcześniej. Ten spadek notujemy od 2020 r., kiedy coraz większego znaczenia zaczęły nabierać dostawy drogą morską. Jest to związane ze zmianą w zakresie logistyki wielu operatorów w Polsce, którzy coraz chętniej zaopatrują się z kierunków północnych.
Jakub Bogucki, Analityk Rynku Paliw Information Market
Poruszenie tematyki związanej ze zmianami kierunków dostaw LPG do Polski było wprowadzeniem do dyskusji na temat tej reorganizacji, w której wziął udział przedstawiciel importera LPG oraz firm zajmujących się przewozem tego paliwa:
Jak wynika z przeprowadzonej dyskusji, zmiana kierunku dostaw LPG do Polskie może być kłopotliwa dla rynku LPG, szczególnie jeśli miałaby ona nastąpić szybko, np. w wyniku wprowadzonego embarga na import rosyjskiego gazu płynnego. Przede wszystkim brakuje możliwości przeładunkowych i magazynowych po stronie morskich terminali LPG. Odczuwalne są także niedobory w zakresie specjalistycznych statków służących do transportu LPG.
Rozbudowa infrastruktury oraz zwiększanie pojemności zbiorników magazynowych wymaga oczywiście nakładów, co przy deklaracji odbioru odpowiedniej ilości LPG nie wydaje się problemem dla operatorów terminali morskich. Problemem pozostają właśnie te deklaracje, które na razie pozostają tylko deklaracjami a na ich podstawie rozwój morskiej infrastruktury przeładunkowej LPG z pewnością nie nastąpi.
Rozważane są także dostawy drogowe i kolejowe gazu płynnego np. z portów ARA (Antwerpia, Rotterdam i Amsterdam), które także wymagają inwestycji w odpowiedni tabor. W tej kwestii jednak inwestycje są znacznie mniejsze a czas ich realizacji zdecydowanie krótszy. Mówimy tutaj o miesiącach a w przypadku infrastruktury morskiej wypowiadający się specjaliści mówili o czasie od kilku (rozbudowa mocy magazynowych, nabrzeży czy budowa statków – gazowców) do nawet 10 lat (w przypadku budowy nowego terminalu przeładunkowego dla LPG).
Okazuje się, że wprowadzenie embarga na import LPG z Rosji wcale nie jest takie proste i wydaje się, że rządzący, po doświadczeniach z embargiem na rosyjski węgiel doskonale to wiedzą. Stąd na razie brak decyzji w tej sprawie na poziomie krajowym.
Tematy związane z zaopatrzeniem polskiego rynku w LPG były ostatnimi na zorganizowanym przez Information Market, XIX Spotkaniu Branży Paliwowej - Polski Rynek LPG. Konferencja ta po raz kolejny pokazała, że integracja branży LPG na wspólnej imprezie jest możliwa a przekazywane informacje mogą być bardzo pomocne w prowadzeniu "gazowego" biznesu. Jednak dwoje reprezentantów branży samochodowych instalacji gazowych na ponad 200 uczestników Spotkania Branży Paliwowej - Polski Rynek LPG to dokładnie 1% (razem z gazeo.pl – 1,5%) przy 75-procentowym udziale autogazu w sprzedaży gazu płynnego w Polsce. To bardzo słaba reprezentacja interesów branży autogazu a grono zainteresowanych nią osób było bardzo liczne o czym świadczą rozmowy Katarzyny Rutkowskiej z uczestnikami XIX Spotkania Branży Paliwowej - Polski Rynek LPG, które odbyła bezpośrednio po swoim wystąpieniu.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Sprawdź ofertę STAG w nagaz24.pl
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl