Uwagi pytającego:
Dzień dobry, Planuję zakup Hondy CR-V z silnikiem benzynowym ale koniecznie w automacie i mam takie pytanie: po pierwsze jak zastosowanie mocniejszego silnika 2.4 oraz czy skrzynia automatyczna w jakiś sposób wpływa na eksploatację na gazie? Które wersje silnikowego są dedykowane do gazu? I czy przy zakupie i montażu instalacji LPG powinno się do takiego auta w takiej wersji sugerować producenta lub wersje instalacji gazowych? Czy większość będzie się nadawała i nie sprawiała problemów? Kolejna rzecz: jakie czynności i z jaką częstotliwością należy wykonywać przy instalacji gazowej aby zapewnić bezawaryjne i bezproblemowe działanie? Jestem osobą, która nigdy w swoich samochodach nie posiadała instalacji gazowej więc proszę o w miarę wyczerpującą odpowiedź. Pozdrawiam, Arek Częstochowa
Piotr Złoty
Redaktor gazeo.plWszystkie silniki Hondy dość dobrze znoszą eksploatację na gazie i mogą być poddawane konwersji na zasilanie LPG z wykorzystaniem większości oferowanych na rynku instalacji IV generacji (sekwencyjny wtrysk LPG w fazie gazowej) lub systemu V generacji (sekwencyjny wtrysk LPG w fazie ciekłej).
Wymagają one jednak zastosowania lubryfikacji w celu dodatkowej ochrony gniazd zaworowych z uwagi na możliwość ich wypalenia. Więcej informacji o wypalaniu zaworów silnikach zasilanych LPG w artykule Wypalanie zaworów w silnikach zasilanych LPG i o lubryfikacji w artykule Lubryfikacja - zbytek czy konieczność?
Silniki Hondy mają także regulowane ręcznie luzy zaworowe, których wartości należy okresowo (co 15-20 tys. km) sprawdzać i ewentualnie korygować. Więcej informacji o luzach zaworowych w silnikach zasilanych LPG w artykule Czym jest luz zaworowy i dlaczego jest ważny.
Moc silnika ani jego pojemność skokowa nie mają znaczenia pod kątem możliwości zasilania LPG, podobnie jak zastosowanie w układzie napędowym automatycznej skrzyni biegów.
Wśród silników Hondy nie ma jednostek dedykowanych do zasilania gazowego. Nie oznacza to jednak, że nie mogą być one użytkowane na LPG. Pod hasłem "dedykowane" rozumiem zmiany w konstrukcji silnika (np. inne materiały gniazd zaworowych z uwagi na inne obciążenia cieplne występujące podczas pracy na gazie).
Odpowiednio dobrana (to zadanie doświadczonego warsztatu) i eksploatowana (to zadanie użytkownika) instalacja gazowa nie będzie sprawiała problemów. W Hondach ważne są wspomniane wyżej rzeczy, czyli stosowanie lubryfikacji i okresowa kontrola luzów zaworowych (co 15-20 tys. km). Jeśli chodzi o instalację gazową to trzeba pamiętać o jej terminowej (zgodnej z zaleceniami producenta instalacji) obsłudze (co 10-20 tys. km w zależności od wymagań producenta).
Jeszcze jednak dość istotna uwaga. Pochodzące z rynku amerykańskiego silniki 2.4 z oznaczeniem DI "earth dreams" to jednostki napędowe z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Wymagają one zastosowania instalacji dedykowanych, a dotychczas żaden z producentów instalacji LPG nie opracował tych silników pod kątem zasilania gazowego.
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl