Piotr Złoty
Redaktor gazeo.plWszystkie wymienione w zestawieniu samochody można dostosować do zasilania LPG. Jednak najlepszym wyborem wydaje się Citroen C5 1.8 16V ponieważ z uwagi na zastosowanie hydraulicznych popychaczy w układzie rozrządu nie wymaga stosowania lubryfikacji i może być zasilany LPG z wykorzystaniem większości oferowanych na rynku instalacji IV generacji (sekwencyjny wtrysk LPG w fazie gazowej) lub systemu V generacji (sekwencyjny wtrysk LPG w fazie ciekłej).
Silnik ten nie wymaga także regulacji luzów zaworowych, co obniża koszty jego eksploatacji.
Silnik 2.0i (155 KM) stosowany w samochodzie Honda Accord 2.0 ma co prawda regulowane ręcznie luzy zaworowe jednak koszt regulacji nie jest wysoki. Może być dostosowany do zasilania LPG z wykorzystaniem większości oferowanych na rynku instalacji IV lub V generacji. Jednak w tym przypadku niezbędne jest zastosowanie lubryfikacji gniazd zaworowych (przy instalacji IV generacji). V generacja nie wymaga dodatkowej lubryfikacji.
Alfa Romeo 159 1.8 MPI i Ford Mondeo 2.0 są bardzo podobne pod względem eksploatacji na gazie. Mogą być zasilane LPG z wykorzystaniem większości oferowanych na rynku instalacji IV lub V generacji. W przypadku zastosowania instalacji IV generacji należy zamontować układ lubryfikacji gniazd zaworowych. System V generacji nie wymaga dodatkowej lubryfikacji.
Wszystkie silniki z regulowanymi ręcznie luzami zaworowymi (Alfa Romeo 159 1.8 MPI 16V (140 KM), Ford Mondeo 2.0 (145 KM) i Honda Accord 2.0i (155 KM)), bez względu na rodzaj zastosowanego gazowego układu zasilania wymagają okresowego sprawdzania i ewentualnej regulacji ich wartości.
Skoda Superb1.8 TSI ma silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny i wymaga instalacji dedykowanej. Kilku producentów instalacji gazowych opracowało ten silnik pod kątem zasilania LPG.
Jednostka napędowa 1.8 TSI może być zasilana LPG za pomocą systemu bazującego na IV generacji instalacji gazowych, czyli sekwencyjnego wtrysku LPG w fazie gazowej do kanałów dolotowych silnika z dotryskiem benzyny (BRC, Elpigaz, Landi Renzo, Lovato, Prins, STAG, Vialle, Zenit). Zatem samochód eksploatowany na gazie będzie oprócz LPG zużywał niewielką (zależną od charakteru eksploatacji) ilość benzyny.
Do tej jednostki napędowej dostępny jest także system VI generacji (bezpośredni wtrysk LPG w fazie ciekłej wprost do komór spalania przez wtryskiwacze benzynowe - Vialle). Dzięki temu silnik w trybie pracy na gazie jest zasilany wyłącznie LPG.
Jest to z pewnością przewaga tych systemów nad instalacjami bazującymi na IV generacji systemów LPG w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Przewagą tych drugich jest z kolei niższa cena.
Aby odpowiednio dobrać system zasilania gazowego konieczna jest znajomość jego oznaczenia kodowego.
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl