Zawarte w artykule dane odnośnie liczby stacji i cen paliw pochodzą z kwietnia 2018 r.
Bałkany to region dobrze zaopatrzony w plin, autoplin lub GPL, o dobrze rozwiniętej infrastrukturze tankującej (zwłaszcza wzdłuż głównych tras). W Chorwacji jest to ważne o tyle, że równie atrakcyjne jak plaża i turkusowa woda w morzu są miasta i zabytki ulokowane w centrum kraju lub w innych punktach wybrzeża (np. przepiękny Dubrownik, do którego z popularnej Riwiery Makarskiej jedzie się przez... Bośnię i Hercegowinę, bo tak jest bliżej).
Według informacji ze strony mylpg.eu, w Chorwacji działają 442 obiekty oferujące LPG.
Ceny litra LPG oscylują w granicach odpowiednika 0,63 euro (lokalną walutą pozostaje jednak kuna chorwacka), podczas gdy cena litra benzyny wynosi 1,27 euro, a oleju napędowego 1,21 euro. Cena LPG jest więc wyższa niż w Polsce i wynosi 2,65 zł/l (według kursu NBP z 4 IV 2018 r., gdzie 1 euro = 4,20 zł). Benzyna po przeliczeniu kosztuje 5,33 zł/l, a olej napędowy 5,08 zł/l.
Dystrybutory w Chorwacji wyposażone są w pistolety do tankowania przez zawór typu włoskiego, więc nie powinno być problemu z zatankowaniem. Samodzielne tankowanie LPG jest niedozwolone.
Według Wikipedii, w 2008 r. w Chorwacji poruszało się 30 tys. samochodów zasilanych LPG. Paliwo to było wówczas dostępne tylko na 90 stacjach w całym kraju. Rok później liczba samochodów napędzanych autogazem podwoiła się, a szacunki odnośnie 2010 r. mówią już o 150 tys. pojazdów zasilanych LPG. Wzrost zainteresowania LPG w Chorwacji ma podłoże ekonomiczne, co wynika z dobrej relacji ceny LPG w stosunku do benzyny, która jest dwukrotnie droższa.
Jak wskazują dane z 2009 r., w okresie tym Chorwacja była samowystarczalna w zaspokajaniu konsumpcji LPG. 51% produkowanego w tym kraju gazu było eksportowane. Pozostałe 49% zużywano w kraju, w większości do napędu samochodów.
Jeszcze do niedawna zatankowanie LPG w Grecji było bardzo trudne. W 2009 r. na rynku działały tylko 42 stacje LPG, choć historia autogazu w Grecji sięga początku lat 80. Wtedy większość taksówek w tym kraju była napędzana LPG, co trwało do 1995 r., kiedy władze postanowiły zmodernizować flotę taksówek, oferując dotacje na wymianę pojazdów na napędzane silnikami Diesla. W wyniku tej decyzji oraz wobec braku możliwości stosowania tego paliwa w samochodach prywatnych (było to nielegalne) rynek autogazu przestał w Grecji istnieć.
Możliwość zastosowania instalacji gazowej w samochodach prywatnych zalegalizowano dopiero w 2003 r., a dynamiczny rozwój rynku LPG rozpoczął się rok później, kiedy po zwiększeniu akcyzy na klasyczne paliwa silnikowe cena autogazu w Grecji stała się znacznie bardziej atrakcyjna. Jest ona obecnie o 45% niższa niż cena benzyny i 35% niższa niż cena oleju napędowego. Działania te i kryzys, jaki dosięgnął Grecję, spowodowały gwałtowny rozwój sektora LPG. Liczba pojazdów zasilanych LPG wzrosła z 15 tys. w styczniu 2009 r. do 200 tys. we wrześniu 2012 r., a liczba stacji ze wspomnianych 42 w 2009 r. do co najmniej 850 obecnie.
Cena LPG w Grecji wynosi obecnie (4 IV 2018 r.) 0,85 euro (3,57 zł), podczas gdy benzyna kosztuje 1,53 euro (6,43 zł), a olej napędowy 1,31 euro (5,50 zł). Obowiązującym na stacjach tankowania standardem jest zawór typu włoskiego, co nie wymaga stosowania żadnych redukcji.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl