LPG, czyli płynna mieszanina propanu i butanu jest produktem powstającym przy okazji rafinacji ropy naftowej, towarzyszy także złożom gazu ziemnego. Coraz większą popularność zdobywa także bioLPG, czyli mieszanina propanu i butanu powstająca z bioodpadów.
Najważniejszym aspektem, który przemawia za użytkowaniem samochodów dostosowanych do zasilania LPG jest obniżenie kosztów związanych z paliwem, ponieważ cena autogazu jest o ponad połowę niższa cena benzyny.
Taka relacja pomiędzy cenami tych paliw utrzymuje się od początku rozwoju rynku autogazu w Polsce, który trwa nieprzerwanie od ponad 30 lat.
Nie bez znaczenia jest także aspekt ekologiczny stosowania LPG do napędu pojazdów, który jest oczywisty już nawet w przypadku klasycznego (kopalnego) LPG i jeszcze bardziej widoczny w przypadku bioLPG, którego zastosowanie w samochodach zapewnia emisję mniejszą niż w przypadku samochodów elektrycznych.
BioLPG ma mniejszą emisję dwutlenku węgla niż produkowany w Polsce prąd wykorzystywany do napędu pojazdów elektrycznych. Energia elektryczna nigdy nie jest zeroemisyjna, nawet w krajach z najbardziej rozwiniętym odnawialnymi źródłami energii (OZE). Jej wytwarzanie zawsze jest związane z emisją dwutlenku węgla.
W przypadku bioLPG, zgodnie z metodami liczenia emisyjności paliw silnikowych, emisja dwutlenku węgla jest ujemna, czego nie można powiedzieć o żadnym innym nośniku energii z energią elektryczną włącznie.
Prawodawstwo unijne nie dopuszcza, że samochód spalinowy może być także zeroemisyjny pomimo tego, że technologia związana z bioLPG i zastosowaniem tego paliwa do zasilania silników spalinowych taka właśnie jest. Charakteryzuje ją ujemna emisja CO2.
Zmiana sposobu zasilania silnika samochodu na LPG wiąże się oczywiście z pewnym wydatkiem. Konieczne jest zamontowanie instalacji gazowej, która będzie dostarczała do silnika ekologiczne i tanie paliwo jakim jest autogaz.
Koszt takiej konwersji dla najpopularniejszych na rynku samochodów z 3- i 4-cylindrowymi silnikami kształtuje się od około 4 do ponad 6 tys. zł. Zwrot tych nakładów, przy obecnych cenach paliw na poziomie 6,64 zł/l dla benzyny i 3,02 zł/l dla LPG (wg notowania e-petrol z 4 maja 2023 r.), następuje w okresie nawet poniżej 1 roku, co czyni inwestycję w gazowy układ zasilania jedną najbardziej dochodowych "lokat" na rynku. Nie ma obecnie produktów finansowych, które dawałyby odsetki roczne na poziomie większym od wielkości środków zdeponowanych na lokacie. No nie ma.
Znana od lat technologia zasilania silników LPG jest dojrzała i przyjazna dla użytkowników, nadaje się do każdej generacji silników spalinowych. Autogaz ma znakomicie rozwiniętą infrastrukturę do dystrybucji i tankowania.
Wszystkie te pozytywne aspekty powodują, że przy cenie autogazu o połowę mniejszej niż w przypadku klasycznych paliw silnikowych, LPG jest znakomitą dla nich alternatywą. Tym bardziej, że szersze wprowadzenie wspomnianego bioLPG nie wymaga żadnych zmian w układach paliwowych ani w infrastrukturze do tankowania tego paliwa i od razu przyczynia się do zerowej emisji dwutlenku węgla z pojazdów niem zasilanych.
Autogaz jest więc paliwem tanim, powszechnie dostępnym i ekologicznym, czyli praktycznie paliwem idealnym.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Sprawdź ofertę Zbiorników i ich osprzętu w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl