Z pewnością tak, ponieważ urlop z reguły spędzamy daleko od domu, z dala od cywilizacji i jej dobrodziejstw, zatem do mechanika może być daleko. Poza tym, chyba nikt z nas nie lubi spędzać urlopu w warsztacie. Zatem aby bezawaryjnie dojechać na miejsce wypoczynku, powinniśmy przed wyjazdem sprawdzić samochód.
Osoby regularnie serwisujące samochód nie powinny się martwić o stan swojego auta. Terminowa, zgodna z wymaganiami producenta obsługa jest działaniem prewencyjnym mającym zapobiec wszelkim niespodziankom mogącym wydarzyć się w czasie eksploatacji samochodu.
Wymieniane regularnie materiały eksploatacyjne oraz monitorowane zużycie mechanizmów i zespołów samochodu wraz z wykonywanymi na bieżąco naprawami gwarantują, że samochód powinien być sprawny (wykluczając uszkodzenia będące następstwem awarii).
Regularna obsługa zmniejsza koszty eksploatacji samochodu, ponieważ wszelkie uszkodzenia są w porę wykrywane, a ich usuwanie nie kumuluje się w jednym czasie (wydatki są mniej odczuwalne).
Okazjonalne przeglądy to już działania doraźne, a nie profilaktyka. W ten sposób prowadzona obsługa samochodu skutkuje z reguły większymi wydatkami związanymi z eksploatacją samochodu, które dodatkowo są skumulowane. Często nie da się ich rozłożyć, ponieważ będące ich przyczyną uszkodzenia nie zostały na czas zdiagnozowane. Jeśli samochód jest w ten sposób serwisowany, zalecamy skorzystanie z usług warsztatu, który dokona przeglądu samochodu przed wyjazdem wakacyjnym.
Przegląd taki powinien uwzględniać specyfikę eksploatacji samochodu latem, czyli w okresie występowania wysokich temperatur otoczenia.
Właśnie z uwagi na wysokie temperatury otoczenia, latem bardzo ważna jest sprawność układu chłodzenia silnika, na którą składają się:
Sprawność tych elementów gwarantuje utrzymanie właściwej temperatury pracy silnika nawet w największe upały i w czasie poruszania się w zatłoczonych centrach miast. Przypomnijmy, że sprawne działanie układu chłodzenia ma także wpływ na działanie instalacji gazowej, której reduktor korzysta z ciepła dostarczanego przez ciecz chłodzącą silnika w celu zmiany stanu skupienia LPG z ciekłego na gazowy.
Równie ważny jest „układ chłodzenia wnętrza pojazdu”, czyli klimatyzacja. Warto zainteresować się stanem układu klimatyzacji, który zadba o komfort termiczny kierowcy i pasażerów, przyczyniając się do poprawy bezpieczeństwa podróżowania.
W celu sprawdzenia klimatyzacji należy skorzystać z usług specjalistycznego warsztatu, który dysponując odpowiednim wyposażeniem będzie w stanie ocenić jego kondycję.
We własnym zakresie, jeśli nie jest to zbyt skomplikowana czynność i jeśli oczywiście mamy na to ochotę, możemy wymienić filtr kabinowy (przeciwpyłkowy). Jego wymiana często przynosi spektakularne efekty w postaci zwiększenia intensywności nawiewu. Często po takiej wymianie okazuje się, że nawiew działa tak samo intensywnie na pierwszym biegu jak na wyższych przed wymianą filtra.
Tyle o chłodzeniu. Jeśli chodzi o układ zasilania paliwem gazowym, to w okresie upałów jesteśmy szczególnie dumni z bardzo szybkiego przełączania silnika na zasilanie gazem. Czasami, przy odpowiednich ustawieniach instalacji LPG (niska temperatura przełączania i niewielka wartość stałej czasowej) i wysokiej temperaturze otoczenia, samochód uruchamia się praktycznie od razu na LPG. To bardzo cieszy, bo w ten sposób oszczędności z jazdy na tańszym paliwie jeszcze rosną.
W układzie zasilania gazowego trzeba zwrócić uwagę na działanie zaworu 80% w wielozaworze, który zapewnia, że gaz w stanie ciekłym znajdujący się w zbiorniku LPG nie wypełnia całej jego objętości i jest pozostawiona 20% poduszka gazowa, pozwalająca na rozszerzanie się fazy ciekłej wskutek wzrostu temperatury otoczenia.
Działanie tego zaworu jest bardzo istotne, ponieważ szczelne wypełnienie zbiornika lub pozostawienie mniejszej niż 20% objętości na rozszerzanie się będącego cieczą LPG powoduje, że na ścianki zbiornika działa znaczne ciśnienie. Jest ono wywierane przez fazę ciekłą, która charakteryzuje się znacznie mniejszą ściśliwością niż gazowa. Z tego powodu przyrost ciśnienia jest znacznie szybszy i tym większy, im większa jest temperatura otoczenia.
Jeśli ciśnienie we wnętrzu zbiornika LPG wzrośnie ponad określoną wartość (2,7 MPa), spowoduje to uruchomienie zaworu bezpieczeństwa, który upuści nadmiar gazu ze zbiornika na zewnątrz (pod samochód).
Przy tankowaniu LPG powinniśmy kontrolować ilość paliwa, która mieści się w zbiorniku. Znając geometryczną objętość zbiornika (podaną na zbiorniku lub w jego paszporcie), łatwo obliczyć ilość paliwa gazowego, jaką możemy zatankować do zbiornika LPG. Jeśli do zbiornika LPG można zatankować więcej gazu niż wynosi 80% jego geometrycznej objętości, powinniśmy udać się do specjalistycznego warsztatu w celu sprawdzenia poprawności działania wielozaworu.
Sprawny układ gazowy oraz wymieniane na bieżąco filtry fazy ciekłej i fazy gazowej spowodują, że samochód bezpiecznie i, co także bardzo ważne, tanio dowiezie nas na miejsce planowanego urlopu.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl