W pierwszej kolejności proponujemy przede wszystkim umyć nadwozie i podwozie. Zawsze są jakieś ważniejsze lub przyjemniejsze zajęcia niż mycie auta, ale niezbyt czysty samochód szybciej poddaje się korozji. Brud, piasek, szczególnie zgromadzony w różnych zakamarkach doskonale utrzymuje wilgoć, będącą pożywką dla rdzy.
Wszystkie problemy występujące z samochodem niektórzy najchętniej zrzucają na gaz, także wspomnianą korozję. Czy mają rację? Oczywiście, że zardzewiały błotnik czy elementów poszycia nadwozia nie jest wynikiem zamontowania LPG w samochodzie. Ale pamiętajmy, że elementy instalacji gazowej są mocowane do nadwozia. Żeby je zamocować często trzeba wykonać w nadwoziu otwory (szczególnie przy mocowaniu zbiornika).
Są one w czasie montażu instalacji gazowej zabezpieczane antykorozyjnie, ale nie jest to przecież powłoka nakładana w warunkach fabrycznych. Dlatego właśnie jedną z ważniejszych czynności przeglądu instalacji LPG jest sprawdzenie stanu powłok antykorozyjnych. Jest to szczególnie istotne po zimie, kiedy na drogach mieliśmy sól, agresywnie oddziałującą na nadwozie. Wiosna to najlepsza pora na uzupełnienie braków w powłokach antykorozyjnych.
Zima to także okres dużych wahań temperatury, co w połączeniu z ruchami nadwozia względem innych zespołów samochodu, w tym silnika, może mieć wpływ na stan połączeń w gazowym układzie zasilania. Sprawdzenie szczelności instalacji to bardzo ważna czynność w ramach każdego przeglądu stanu technicznego samochodu LPG, a szczególnie po okresie zimowym.
Następnym punktem wiosennego przeglądu auta na LPG powinna być kontrola poziomu płynów eksploatacyjnych. Czy ich niewłaściwy poziom to także wina gazu? Oczywiście, że nie. Nawet jeśli zaobserwujemy wyciek cieczy chłodzącej w miejscu wpięcia ogrzewania reduktora gazu w układ chłodzący silnika lub przy samym reduktorze to czy jest to wina zastosowania instalacji gazowej?
Poziom oleju chyba trudno skojarzyć z gazem ale jak bardzo jest ważny nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Wyjęcie wskaźnika bagnetowego i skontrolowanie poziomu oleju to banalna czynność, którą warto wykonywać np. raz na tydzień i przed każdą dłuższą podróżą. Stan oleju sprawdzamy na niepracującym silniku i po kilku minutach od jego wyłączenia tak, aby cały olej zdążył spłynąć do miski olejowej. A może czas na nowy olej? Jego wymiana powinna być dokonywana zgodnie z zaleceniami producenta auta lub przynajmniej raz w roku.
Sprawdzenie stanu filtrów (oleju, powietrza i autogazu), choćby na podstawie dat wpisów i przebiegów w książce serwisowej lub prowadzonych zapiskach, daje wstępny pogląd o ich kondycji. Zapchane filtry to kłopoty z pracą silnika i wyższe zużycie paliwa. Jeśli filtry paliwa gazowego wymieniane były więcej niż 15 tys. km temu, czas najwyższy się nimi zająć. Po jakim przebiegu należy wymienić filtry gazu, a kiedy powietrza? Szczegóły znajdują się w książce serwisowej instalacji LPG i samochodu. Zwykle jest to przebieg około 15 tys. km.
W kontekście przeglądu instalacji gazowej LPG bardzo ważna jest kondycja układu zapłonowego, lecz jeśli auto bez problemów przejechało całą zimę to najpewniej wszystko działa poprawnie (największe problemy występują przecież wtedy, gdy jesienno-zimowa, wszechobecna wilgoć dociera do elementów układu zapłonowego). Należy jednak sprawdzić w książce serwisowej kiedy były wymieniane świece zapłonowe i przewody, bo może właśnie przyszedł czas na kolejną wymianę.
Wiosną, warto jeszcze sprawdzić kalibrację instalacji gazowej, to także jedna z czynności przeglądu auta LPG. Od dokładności kalibracji zależy zużycie paliwa. Jednak jak ze wszystkim, także z dążeniem do niskiego spalania nie można przesadzać. Jeszcze groźniejsza, bardziej kosztowna, może być uboga mieszanka gazowo-powietrzna, ponieważ jej spalanie w silniku generuje dużo większe temperatury i jest powodem dużo większej emisji spalin (szczególnie tlenków azotu). Wysoka temperatura może destrukcyjnie wpłynąć na silnik w samochodzie, uszkadzając np. gniazda zaworowe. Ich naprawa bądź wymiana będzie dużym wydatkiem dla domowego budżetu. Jak wszędzie, decyduje zdrowy rozsądek i wiedza z zakresu serwisu LPG.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl