Silnik w fazie nagrzewania pracuje z wydłużonymi czasami wtrysku benzyny, aby zapewnić odpowiednie wzbogacenie mieszanki paliwowo-powietrznej po rozruchu. Dlatego, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, skrócenie czasu pracy silnika na benzynie skutkuje znacznym zmniejszeniem zużycia tego paliwa.
Nie jest to metoda zalecana, ponieważ przełączenie na zasilanie LPG powinno następować przy temperaturze gwarantującej prawidłowe odparowanie LPG w reduktorze. Przełączenie na gaz przy zbyt niskiej temperaturze cieczy chłodzącej silnik może skutkować zasilaniem silnika nie do końca odparowanym LPG i nierównomierną jego pracą, co przy niskich temperaturach otoczenia może być powodem gaśnięcia i kłopotów z uruchomieniem jednostki napędowej (zalanie świec zapłonowych nieodparowanym LPG).
Nagrzewając szybciej reduktor i listwę wtryskową można znacznie skrócić czas pracy silnika na benzynie przed przełączeniem na LPG. Do tego celu służą dodatkowe, elektryczne elementy grzejne, montowane na reduktorze i listwie wtryskiwaczy.
Trzeba od razu wspomnieć, że takie elementy grzejne nie są uniwersalne i można je stosować tylko w niektórych reduktorach i listwach wtryskiwaczy LPG. Ich montaż wymaga ingerencji w instalację elektryczną samochodu i musi być wykonany w warsztacie.
Grzałka montowana na reduktorze-parowniku pozwala na znacznie szybsze osiągnięcie przez ciecz chłodzącą w jego wnętrzu temperatury przełączenia na LPG. Dostawcy tego typu urządzeń podają, że czas pracy silnika na benzynie przed przełączeniem na LPG skraca się nawet o około 40%.
Elementy grzejne stosowane do podgrzewania listew wtryskowych są także urządzeniami elektrycznymi, przykręcanymi do ich korpusów. Dzięki dodatkowemu podgrzewaniu listwy wtryskowej uzyskuje się możliwość wcześniejszego przełączenia silnika na LPG.
Dzięki podgrzaniu listwa nie ma tendencji do ”klejenia”, które jest niekorzystnym zjawiskiem wynikającym z obecności w odparowanym LPG frakcji oleistych. Wskutek obniżonej temperatury otoczenia ich gęstość znacznie się zwiększa (podobnie jak oleju silnikowego czy przekładniowego), co jest powodem nieprawidłowości w pracy listew wtryskowych w okresie jesienno-zimowym. Zastosowanie dodatkowego, elektrycznego podgrzewacza eliminuje tę niedogodność, ponieważ powoduje, że stężałe na mrozie zanieczyszczenia stają się bardziej płynne i nie utrudniają ruchu wewnętrznych elementów listwy wtryskowej. Dzięki temu samochód można szybciej przełączyć na LPG.
Dodatkowe ogrzewanie postojowe (wodne) także może przyczynić się do zmniejszenia zużycia benzyny przed przełączeniem silnika na zasilane LPG, szczególnie w większych samochodach, wyposażonych w jednostki napędowe o dużych pojemnościach skokowych, które zużywają dużo benzyny.
Aby nagrzać wnętrze samochodu, ogrzewanie postojowe wykorzystuje benzynę (niestety nie są oferowane ogrzewania wodne na LPG). Spalana w urządzeniu benzyna podgrzewa ciecz w układzie chłodzenia silnika i współpracując z dmuchawą układu przewietrzania samochodu ogrzewa jego wnętrze.
Włączenie urządzenia grzewczego przed rozpoczęciem jazdy można programować lub uruchamiać zdalnie (pilotem lub poprzez sieć GSM). Półgodzinna jego praca ogrzewa ciecz w układzie chłodzenia do około 50° C, dzięki czemu wnętrze samochodu jest nagrzane, a silnik przygotowany do przejścia na zasilanie LPG praktycznie od razu po rozruchu. W ciągu pół godziny ogrzewanie postojowe zużywa około 0,2 l benzyny.
Opinie na temat rozgrzewania silnika są podzielone pomiędzy użytkowników, którzy robią to na postoju, wykorzystując czas na odśnieżanie samochodu i tych, którzy odśnieżają samochód przy niepracującym silniku. Z punktu widzenia prawa, prawidłowo postępują ci drudzy.
Rozgrzewanie silnika w czasie jazdy jest z pewnością szybsze, ponieważ pracuje on wtedy z obciążeniem. Ponadto, jadąc zużywamy paliwo pokonując już część drogi, a nie wykorzystując je tylko do rozgrzania jednostki napędowej. Co prawda, silnik na biegu jałowym zużywa minimalną ilość paliwa, lecz pracuje bezproduktywnie (samochód nie przemieszcza się).
Aby skrócić czas rozgrzewania jednostki napędowej, można, oczywiście w miarę możliwości (nie zalecamy jazdy z zaparowanymi szybami), ograniczyć używanie układu ogrzewania. Włączenie obiegu wewnętrznego i wyłączenie ogrzewania powoduje, że zamknięty zostaje przepływ powietrza przez nagrzewnicę (przez którą w nowoczesnych samochodach zawsze przepływa ciecz chłodząca). Dzięki temu ogranicza się schładzanie cieczy chłodzącej silnik, a tym samym skraca czas osiągnięcia temperatury przełączenia silnika na gaz.
Pracownicy naukowi Politechniki Śląskiej rozbudowali układ wspomagający nagrzewanie elementów instalacji gazowej, tworząc system Smart Hybrid, który dzięki zastosowanym rozwiązaniom zapewnia rozruch silnika bezpośrednio na LPG z pominięciem fazy rozgrzewania jednostki napędowej na benzynie. Rozwiązanie to ogranicza zużycie LPG w fazie nagrzewania silnika oraz zmniejsza jego zużycie w mieście.
Więcej na temat systemu Smart Hybrid w artykule Politechnika Śląska dla sektora LPG.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl