gazeo.pl: Panie Piotrze, samochody zasilane LPG zużywają pewną ilość benzyny, choćby z uwagi na rozruch. Czy są także inne przypadki kiedy auto zasilane gazem zużywa benzynę?
Piotr Oleksyk: Samochód zasilany LPG może zużywać benzynę także w innych sytuacjach, które postaram się omówić, chociaż właściwie powinniśmy mówić o obniżaniu wskazania poziomu paliwa, bo nie zawsze jest ono związane ze zużyciem benzyny.
W jakich samochodach występuje taka sytuacja?
Dotyczy to głównie samochodów francuskich (Grupa PSA), choć takie przypadki zdarzają się także w niektórych Renault, Hondach, Mercedesach, a także Chevroletach). Głównym powodem, który odpowiada za opadanie wskazówki poziomu benzyny w czasie kiedy samochód jedzie na gazie jest to, że wskaźnik nie działa w oparciu o czujnik poziomu paliwa (pływak) umieszczony w zbiorniku. Poziom paliwa na wskaźniku jest wynikiem odczytywania przez sterownik czasów otwarcia wtryskiwaczy benzynowych. Na tej podstawie wie on ile paliwa zostało dostarczone do silnika. O taką wartość zmniejszane jest wskazanie ilości paliwa na wskaźniku.
Jeśli samochód jedzie na benzynie to wszystko jest OK?
Oczywiście. Jeśli samochód porusza się na LPG, nie pracują wtryskiwacze benzynowe, czyli paliwo nie jest przez nie podawane do silnika. Sterownik jednak cały czas zlicza czasy wtrysku wtryskiwaczy benzynowych, "myśląc", że cały czas dawkują one paliwo. Przypomnijmy, że w instalacjach sekwencyjnych sygnały sterujące wtryskiwaczami benzynowymi służą do wysterowania wtryskiwaczy gazowych.
Czyli samochód jedzie na LPG, a poziom benzyny spada? Można się zdziwić.
To prawda, może to być mylące dla właściciela pojazdu, szczególnie jeśli warsztat montujący nie uświadomił użytkownika o takim zachowaniu samochodu lub nie zastosował rozwiązań, które je eliminują.
Po wyłączeniu silnika i ponownym rozruchu wskazanie poziomu benzyny wraca do prawidłowego (rzeczywistego) poziomu?
Tak, ale pod pewnymi warunkami. Obliczona przez sterownik różnica pomiędzy rzeczywistym poziomem benzyny zmierzonym przez czujnik w zbiorniku (pływak), a ilością paliwa podaną do silnika przez wtryskiwacze benzynowe musi wynosić 8-10 litrów, co oznacza, że dopiero po przejechaniu około 100 km na gazie (zakładając zużycie 8-10 l/100 km), wyłączeniu silnika na około 2 minuty i ponownym uruchomieniu wskaźnik na tablicy przyrządów zostanie zresetowany, wskazując rzeczywisty poziom paliwa w zbiorniku. Jeśli różnica jest mniejsza wskaźnik nie zostanie zresetowany.
W niektórych samochodach zasada ta obowiązuje tylko jeśli jest więcej niż 1/4 zbiornika paliwa. Poniżej tego poziomu nie następuje reset wskazania poziomu paliwa (wskazówka opada w kierunku zera) nawet jeśli występuje wspomniana wcześniej różnica 8-10 l, co z punktu widzenia eksploatacji na LPG jest nawet pożądane. Zmusza to użytkownika do zatankowania benzyny, co zabezpiecza pracującą w zbiorniku pompę paliwa przed uszkodzeniem.
Aby wymusić reset wskaźnika poziomu paliwa stosuje się emulatory.
Tak, są to urządzenia, które w momencie wyłączania silnika symulują tankowanie zbiornika benzyny. Działają jednak tylko do 1/4 pojemności zbiornika. Jeśli poziom benzyny jest poniżej tej wartości, wskaźnik nie jest resetowany, wymuszając na właścicielu zatankowanie benzyny.
To jedyne rozwiązanie tego problemu?
W przypadku montażu 0 km lub OEM często zamiast emulatorów stosuje się zmiany w oprogramowaniu sterownika benzynowego. Umożliwia to odczytywanie sygnału wskaźnika poziomu paliwa bezpośrednio z czujnika w zbiorniku (pływaka). Dzięki temu wskazanie jest zawsze prawidłowe.
Omówiliśmy tzw. pozorne zużycie benzyny ale są przecież samochody, które rzeczywiście zużywają benzynę w czasie jazdy na gazie.
Zgadza się, są to najczęściej samochody z silnikami podatnymi na recesję gniazd zaworowych, w których zamiast lubryfikacji stosuje się dotrysk benzyny. Można go używać także w silnikach o dużej mocy, w których stosuje się go przy maksymalnych obciążeniach. W takich przypadkach samochód będzie w trybie jazdy na LPG zużywał pewną ilość benzyny, zależną od charakteru jego eksploatacji. Będzie to oczywiście pokazywane przez wskaźnik poziomu paliwa na tablicy przyrządów.
Ale dotrysk benzyny (zamiast lubryfikacji) jest także stosowany we wcześniej omówionych samochodach, w których następuje pozorny ubytek paliwa w zbiorniku. W takich samochodach samoczynne resetowanie wskaźnika będzie odbywało się po nieco większym przebiegu niż wspomniane wcześniej 100 km, bo część paliwa będzie faktycznie zużywana przez silnik.
Sposób mierzenia poziomu paliwa w zbiorniku w samochodach Grupy PSA (Peugeot, Citroën) ma jakieś uzasadnienie?
Szczerze powiedziawszy to nie wiem czemu firmy tak to zrobiły. Tak po prostu jest i już. Musimy uświadamiać klientów, którzy mają takie samochody, żeby wiedzieli jak auto może się zachować lub stosować wspomniane emulatory.
Kolejnym przypadkiem samochodów zasilanych LPG, w których zużywana jest benzyna są pojazdy z silnikami z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
W takich silnikach, przynajmniej z naszą instalacją BRC SDI, dotrysk benzyny realizowany jest cały czas. Ilość wtryskiwanej do komór spalania benzyny jest zmienna w zależności od obciążenia i strategii sterowania ciśnienia paliwa. Dotrysk benzyny w naszych systemach jest niewielki i nie przekracza 10% zużycia LPG, włączając w to paliwo niezbędne do rozruchu silnika.
Instalacja BRC LDI obywa się bez benzyny.
Tak, system BRC LDI (Liquid Direct Injection) należy do tzw. VI generacji instalacji gazowych. System podaje ciekłe LPG wprost do komór spalania przez oryginalne wtryskiwacze benzynowe. Faktycznie eliminuje on konieczność używania benzyny w trybie jazdy na LPG w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Benzyna nie jest potrzebna nawet do rozruchu, silnik można uruchamiać bezpośrednio na gazie.
Nie powinno się jednak nadużywać tej opcji, ponieważ benzyna powinna być zużywana na bieżąco, ponieważ z czasem następuje jej starzenie. Zalegające dłuższy czas w zbiorniku paliwo może po przełączeniu silnika na benzynę uszkodzić precyzyjny układ wtryskowy, a wtedy samochód nie będzie mógł pracować także na LPG.
Dziękuję za rozmowę.
Zobacz stronę producenta:
BRCwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl