Poziom cieczy w rozgrzanej jednostce napędowej jest wyższy niż na zimno. Dlatego sprawdzamy go na zimnym silniku i w takich samych warunkach uzupełniamy płyn.
Prawidłowo zamontowana instalacja gazowa w samochodzie nie ma żadnego związku z ubytkami płynu w układzie chłodzenia.
Pomimo tego, że w większości przypadków ingeruje ona w układ chłodzenia silnika (konieczność ogrzania reduktora LPG), nawet po długoletnim użytkowaniu i terminowo przeprowadzanej obsłudze technicznej wszystkie połączenia powinny być szczelne.
Jeśli jednak zauważymy ubytek płynu chłodzącego to należy go jak najszybciej uzupełnić do właściwego poziomu (zgodnie z oznaczeniami na zbiorniku wyrównawczym). Doraźnie, jeśli nie mamy akurat zalecanego przez producenta silnika płynu można jego poziom uzupełnić wodą destylowaną. Trzeba tylko pamiętać, że w ten sposób podwyższamy temperaturę krzepnięcia (zamarzania płynu), osłabiając jego odporność na temperatury ujemne.
Tylko odpowiedni poziom cieczy chłodzącej gwarantuje właściwe chłodzenie jednostki napędowej, co jest konieczne do jej prawidłowego funkcjonowania i bezawaryjnego użytkowania.
Nie należy lekceważyć ubytków cieczy chłodzącej ponieważ mogą one być sygnałem poważniej awarii silnika, np. uszkodzenia uszczelki pod głowicą.
Inną przyczyną ubytków płynu chłodzącego może być np. skorodowana chłodnica (szczególnie w starszych autach) lub uszkodzona pompa cieczy układu chłodzenia.
W przypadku kiedy zauważymy ubytki cieczy chłodzącej warto także skontrolować stan oleju silnikowego. Czy nie przedostaje się do niego płyn, tworząc charakterystyczną emulsję.
Jeśli stwierdzimy, że płyn przedostaje się do oleju (emulsja na miarce wskaźnika poziomu oleju i charakterystyczny nalot na wewnętrznej części korka wlewu oleju) nie powinniśmy użytkować samochodu, ponieważ grozi to poważnym uszkodzeniem silnika.
Dlatego w przypadku stwierdzenia jakichkolwiek ubytków cieczy chłodzącej najlepiej od razu udać się do warsztatu, który zdiagnozuje miejsce wycieku, oceni jego wielkość i zaproponuje podjęcie stosownych do sytuacji działań.
Poprosiliśmy eksperta z firmy AC S.A. o przedstawienie opinii na temat związku instalacji gazowej w samochodzie z mogącymi wystąpić w trakcie użytkowania pojazdu ubytkami cieczy chłodzącej.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl