Zastosowanie wielu elektrod bocznych w świecach zapłonowych nie oznacza, że wyładowanie elektryczne (iskra) jest inicjowana na wszystkich jednocześnie. Przeskakuje ona do jednej z elektrod, wybierając sobie najkrótszą (najłatwiejszą) drogę. Wskutek postępującego zużycia elektroerozyjnego odległość do tej elektrody wzrasta i iskra zaczyna przeskakiwać na kolejną elektrodę boczną. Proces ten powtarza się na kolejnych elektrodach. Dzięki temu świece wieloelektrodowe wykazują znacznie większą trwałość, co zwiększa przebiegi pomiędzy ich wymianami. Niestety w silnikach zasilanych paliwami gazowymi nie zawsze się to sprawdza.
Wydawać by się mogło, że świece wieloelektrodowe działają właściwie tak samo jak jednoelektrodowe. Iskra przeskakuje przecież pomiędzy elektrodą środkową i jedną elektrodą boczną.
Czy zatem zalecenia odnośnie stosowania w silnikach zasilanych LPG świec jednoelektrodowych to mit?
Jeśli wziąć po uwagę inne aspekty zastosowania w silnikach zasilanych paliwami gazowymi świec wieloelektrodowych okaże się, że lepszym rozwiązaniem są jednak świece jednoelektrodowe.
Dlaczego?
Pomimo tego, że w obu rodzajach świec wyładowanie elektryczne następuje tylko pomiędzy jedną parą elektrod to energia wyzwalana w świecach jednoelektrodowych jest większa. Podwyższona rezystancja (opór elektryczny) mieszanki gazowo-powietrznej powoduje, że świece wieloelektrodowe stawiają większy opór dla przepływającego prądu (wysokie napięcie w układzie zapłonowym musi być dłużej utrzymywane), a zużycie elektroerozyjne świec wieloelektrodowych w silnikach zasilanych LPG jest większe.
Dodatkowe elektrody powodują także "zacienienie" części komory spalania. Zaburza to proces rozchodzenia się czoła płomienia. W silnikach benzynowych nie ma to większego znaczenia, jednak w silniku zasilanym gazem, którego zapłon jest trudniejszy może mieć wpływ na jakość spalania.
Zoptymalizowane pod kątem zasilania LPG świece zapłonowe pozostają zatem najlepszym rozwiązaniem dla silników zasilanych tym paliwem. Konstrukcja jednoelektrodowa, odpowiednio dobrane materiały, wartość cieplna i przerwa pomiędzy elektrodami powodują, że świeca dostosowana do pracy w silnikach zasilanych gazem nie zwiększa napięcia w układzie zapłonowym. Dzięki temu nie jest on narażony na szybsze zużycie.
Czy zatem niedomagania układu zapłonowego wynikają z rodzaju używanych świec zapłonowych? Z pewnością nie, lecz ich stan ma kluczowe znaczenie. Pamiętajmy zatem o terminowej (zgodnej z zaleceniami producenta) wymianie świec zapłonowych i o tym, że styl jazdy także może mieć wpływ na ich zużycie. Bardziej dynamiczna jazda i praca silnika z wyższymi obciążeniami z pewnością przyspiesza zużycie świec zapłonowych w silnikach zasilanych LPG.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl