Objawy niedomagania układu zapłonowego mogą być także odczuwalne w silnikach zasilanych LPG, ponieważ w ich układach zapłonowych generowane są nieco wyższe napięcia. Z tego właśnie powodu silnik prawidłowo pracujący przy zasilaniu benzyną po przełączeniu na gaz może wykazywać niedomagania działania układu zapłonowego w postaci nieregularnej pracy, zwłaszcza przy bardziej gwałtownych zmianach obciążenia.
Aby uniknąć tego rodzaju niespodzianek, najlepiej odpowiednio wcześniej wymienić przewody wysokiego napięcia i świece, jeśli oczywiście ich przebieg, zgodnie z wytycznymi producenta danego silnika, tego wymaga.
Wyższe napięcie konieczne do przebicia przerwy (wywołania przeskoku iskry) pomiędzy elektrodami świec zapłonowych w silnikach zasilanych LPG jest wynikiem wyższego oporu elektrycznego, jaki stawia mieszanka gazowo-powietrzna (w stosunku do mieszanki benzynowo-powietrznej). Trudno powiedzieć, o ile wzrasta napięcie zapłonu w silnikach zasilanych autogazem, ponieważ zależy to od bardzo wielu czynników (temperatura, ciśnienie, skład mieszanki, odstęp pomiędzy elektrodami, ich kształt, stan powierzchni i materiał, z jakiego są wykonane). Z pewnością są to jednak napięcia wyższe niż przy zasilaniu benzyną, co może przyczyniać się do szybszego zużycia poszczególnych elementów układu zapłonowego.
Do tego należy dodać warunki panujące w komorach spalania silników zasilanych gazem, który spala się nieco wolniej niż benzyna. W związku z tym elementy świec zapłonowych wystające do komór spalania - elektrody (środkowa i boczna) oraz stożek izolatora - są wystawione na działanie wysokich temperatur przez dłuższy czas. Powoduje to większe obciążenia cieplne, jakim muszą sprostać świece stosowane w silnikach zasilanych LPG.
Dodatkowo wyższa wartość napięcia jest przyczyną zwiększonego zużycia elektroerozyjnego elektrod świec zapłonowych. Powoduje to zwiększenie przerwy pomiędzy nimi i jeszcze większy wzrost napięcia koniecznego do zainicjowania zapłonu.
Utrudniony zapłon i wysokie napięcie w układzie zapłonowym może być także wynikiem zbyt ubogiej mieszanki gazowo-powietrznej, której opór elektryczny jest jeszcze większy. W instalacjach gazowych IV generacji, w których precyzyjnie odmierzane i dawkowane dawki odparowanego gazu są dostarczane przez wtryskiwacze wprost do kanałów dolotowych, właściwie nie zdarza się, aby silnik był zasilany taką mieszanką. Jednak w systemach starszych generacji (I i II), w których paliwo gazowe nie jest tak precyzyjnie dawkowane, może okazać się, że silnik (na skutek braku obsługi gazowego systemu zasilania) będzie zasilany mieszanką ubogą.
Wszystkie te czynniki powodują, że układ zapłonowy w silniku zasilanym LPG jest nieco bardziej obciążony, głównie z uwagi na generowanie wyższych napięć.
Aby minimalizować skutki tych niekorzystnych zjawisk, można zastosować dedykowane do silników zasilanych gazem świece zapłonowe, których elektrody wykonuje się z bardziej wytrzymałych na obciążenia cieplne i elektroerozję materiałów. Są to świece jednoelektrodowe ze zmniejszoną w stosunku do stosowanych w silnikach benzynowych przerwą pomiędzy elektrodami. Specjalna konstrukcja zapewnia zwiększenie energii wyładowania elektrycznego oraz ułatwia zapłon, powodując jednocześnie zmniejszenie napięcia niezbędnego do przeskoku iskry.
Oczywiście w silniku zasilanym gazem można stosować także tradycyjne świece do silników benzynowych. Najlepiej jednak, jeśli będą to świece jednoelektrodowe, które gwarantują wyższą energię impulsu zapłonowego (nie rozkłada się on na kilka elektrod).
Jeśli producent silnika przewiduje duże przerwy pomiędzy elektrodami świec zapłonowych, np. powyżej 1 mm, warto pokusić się o ich zmniejszenie do wartości około 0,7-0,8 mm. Z pewnością dzięki temu zwiększymy energię impulsu zapłonowego, a cały układ będzie w znacznie mniejszym stopniu obciążony (mniejsze napięcie konieczne do przeskoku iskry.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl