W silnikach zasilanych paliwami gazowymi nabiera to szczególnego znaczenia z uwagi na charakter spalania mieszanki gazowo-powietrznej. Spala się ona nieco wolniej niż w przypadku mieszanki benzynowo-powietrznej. Powoduje to wyższe obciążenie cieplne silnika, a wyższa rezystancja mieszanki gazowo-powietrznej odpowiada za generowanie wyższych napięć w układzie zapłonowym. Na wartość napięcia generowanego w układzie zapłonowym ma także wpływ temperatura, ciśnienie, skład mieszanki, odstęp pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej, ich kształt, stan powierzchni i materiał z jakiego są wykonane. Napięcie zapłonowe zanim trafi na elektrodę świecy musi przejść przez przewód wysokiego napięcia.
Charakterystyka pracy przewodów zapłonowych
Przewody zapłonowe muszą charakteryzować się wysoką odpornością na trudne warunki eksploatacji panujące w komorach silnikowych. Wysoka temperatura, obecność paliwa, oleju stawiają wysokie wymagania, szczególnie w stosunku do izolacji zewnętrznej przewodu. Jeśli do tego dodamy zwiększony na skutek zużycia odstęp pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej, trudne warunki zapłonu wynikające ze zwiększonej rezystancji mieszanki gazowo-powietrznej, może okazać się, że napięcie konieczne do przeskoku iskry pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej jest znacznie wyższe niż w przypadku silnika pracującego na benzynie. Według danych firmy Bosch jeśli w układzie zapłonowym silnika pracującego na benzynie generowane jest napięcie 14 tys. V w przypadku zasilania gazem wzrasta ono do 16 tys. V.
Z tego właśnie powodu uszkodzenia układu zapłonowego, które w czasie pracy na benzynie nie dają żadnych niepokojących objawów, w czasie pracy na gazie mogą być przyczyną poważnych nieprawidłowości w pracy silnika. Najczęstszą ich przyczyną są niesprawne świece lub przewody zapłonowe. Nawet niewielkie (niewidoczne) uszkodzenia przewodów wysokiego napięcia są przyczyną przebić do masy podczas pracy silnika na gazie. Problemy te nasilają się w okresach podwyższonej wilgotności powietrza, czyli są szczególnie odczuwalne na wiosnę i jesienią.
Okresowa wymiana
Przewody zapłonowe powinny być traktowane jako element eksploatacyjny, podlegający okresowej wymianie. Nie wszyscy producenci określają jednak przebieg po jakim powinna nastąpić ich wymiana. Należy przyjąć, że po przebiegu około 60-80 tys. km powinno się przewody zapłonowe wymienić (w silnikach zasilanych paliwami gazowymi nieco częściej). W czasie użytkowania należy utrzymywać ich izolację w czystości. Nie powinna być ona zaolejona, czy pokryta innymi zanieczyszczeniami, a przede wszystkim nie powinna być zawilgocona.
Budowa przewodów zapłonowych
Budowa przewodów zapłonowych jest zbliżona do tradycyjnych przewodów elektrycznych. Różnice wynikają z wielkości napięć oraz warunków eksploatacji. Wewnątrz znajduje się rdzeń, którym przepływa napięcie zapłonowe. Jest on izolowany, a wewnątrz izolacji znajduje się oplot, który zapewnia odpowiednią wytrzymałość mechaniczną przewodu.
Przewody zapłonowe w ofercie firmy Bosch
Firma Bosch jest pionierem w zakresie konstrukcji układów zapłonowych. Zasługą Roberta Boscha jest upowszechnienie zapłonu bateryjnego, wprowadzenie do produkcji świec zapłonowych w znanym obecnie kształcie, zatem to, że obecnie w ofercie firmy Bosch znajdują się nowoczesne komponenty stosowane we współczesnych układach zapłonowych wynika z dużego doświadczenia i stale prowadzonych prac rozwojowych.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl