Głównie chodzi o ich konstrukcję (liczbę elektrod bocznych) i zastosowane materiały, które wpływają na trwałość samych świec zapłonowych oraz całego układu zapłonowego.
Z uwagi na utrudniony zapłon mieszanki gazowo-powietrznej, wynikający z większej jej rezystancji, świece w silniku zasilanym LPG powinny generować iskrę o dużej energii zapłonu, która jest niezbędna do efektywnego zainicjowania procesu spalania. W silnikach zasilanych paliwami gazowymi zaleca się zatem stosowanie świec zapłonowych jednoelektrodowych, w których cała energia zapłonu jest wyzwalana pomiędzy elektrodą środkową a jedną elektrodą boczną.
Kolejnym wyzwaniem jakiemu muszą sprostać świece zapłonowe w silniku zasilanym LPG jest przewlekłość procesu spalania. Gaz spala się wolnej i komory spalania oraz umieszczone w nich świece zapłonowe są wystawione przez dłuższy czas na oddziaływanie gorących gazów spalinowych, co jest powodem ich większego obciążenia cieplnego.
Producenci świec zapłonowych do silników gazowych stosują różnego rodzaju zabiegi, które niwelują większe obciążenie cieplne wynikające z zastosowania LPG. W tym celu w świecach do silników LPG stosuje się nieco wyższą wartość cieplną w stosunku do świec przeznaczonych do jednostek napędowych zasilanych wyłącznie benzyną. Ogranicza to zużycie elektrod wynikające z oddziaływania cieplnego i elektroerozyjnego, czego efektem jest większa żywotność świec.
Temperatura samooczyszczania, która przy odpowiednio dobranej wartości cieplnej, wynosi około 500-850ºC, gwarantuje, że osadzające się na powierzchni izolatora zanieczyszczenia są wypalane.
Dla zwiększenia trwałości świec zapłonowych wydłuża się także stożki izolatorów, co powoduje, że szybciej osiągają one temperaturę samooczyszczania, przyczyniając się do zwiększenia trwałości elektrody środkowej.
Aby zmniejszyć napięcie generowane w układach zapłonowych silników LPG, które wynika z większej rezystancji mieszanki paliwowej i związanych z tym trudnościami w jej jonizacji, producenci świec zapłonowych zmniejszają średnicę elektrody środkowej. Jej mniejszy przekrój powoduje, że napięcie, które jest wymagane do przeskoku iskry jest niższe. Dodatkowo zmniejsza się odstęp między elektrodami, co także obniża napięcie zapłonu.
W tym samym celu stosuje się specjalne materiały elektrod. Na przykład srebro w elektrodzie środkowej świecy Brisk Silver (dedykowanej do silników LPG) obniża napięcie, przy którym następuje przeskok iskry do wartości poniżej 11 kV, podczas gdy standardowo wymagane jest napięcie 15 kV.
Stosowanie specyficznych materiałów (platyna, iryd czy itr) na elektrody spełnia jeszcze jedno zadanie jakim jest zwiększenie trwałości świec zapłonowych, dzięki zapewnieniu większej odporności na zużycie elektroerozyjne.
Dobór odpowiednich świec zapłonowych w silnikach zasilanych LPG jest bardzo istotny i pozytywnie wpływa na zwiększenie trwałości samych świec i całego układu zapłonowego. Dzieje się tak m.in. dzięki zmniejszeniu poziomu wysokiego napięcia generowanego w układzie zapłonowym do wartości występującej przy zasilaniu benzyną, a to pozwala zniwelować negatywny wpływ wilgoci na jego pracę. Dzięki temu silnik zasilany LPG będzie znacznie lepiej pracował także w okresie jesienno-zimowym.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl