W świecie, jak to mawiają niektórzy, aut "wegańskich", Kia Stinger jawi się jako jeden z nielicznych pojazdów, który zapewnia pełną radość z jazdy (użycie tego sloganu reklamowego pewnej niemieckiej marki nie jest przypadkowe). Jest przy tym w pełni funkcjonalnym 5-drzwiowym liftbackiem.
Samochód, który po raz pierwszy zaprezentowano na Salonie Samochodowym w Detroit w 2017 r. bazuje na dwóch autach koncepcyjnych zaprezentowanych przez koncern Hyundai/Kia. Pierwszym jest Kia GT pokazana na Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 2011 r. Drugi to Kia GT4, którą można było zobaczyć na North American International Auto Show w 2014 r.
Samochód został zaprojektowany w europejskim studiu firmy Kia we Frankfurcie, przez Petera Schreyera i Gregory Guillaume'a, którzy trafili do koreańskiego producenta z Volkswagena. Natomiast za konstrukcję odpowiadał Albert Biermann, były wiceprezes w BMW M odpowiedzialny za zaprojektowanie m. in. BMW M3 E30, co chyba tłumaczy rasowy charakter Stingera, jego osiągi i prowadzenie oraz użycie w stosunku do niego hasła "radość z jazdy".
Zastosowany w samochodzie Kia Stinger, silnik Lambda II 3.3 T-GDI (kod G6DP) dysponuje mocą 370 KM (272 kW), która jest osiągana przy 6 000 obr./min. oraz maksymalną wartością momentu obrotowego 510 Nm, która jest dostępna już od 1 300 obr./min. do 4 500 obr./min. Stinger wyposażony w ten silnik rozpędza się do setki w około 5 s.
Silnik G6DP jest widlastą, 6-cylindrową, turbodoładowaną (2 turbosprężarki) jednostką napędową o pojemności skokowej 3 342 cm³ i stopniu sprężania 10. Po raz pierwszy silnik ten został zastosowany w 2016 r. w samochodzie Genesis G80 (koreański producent należący do Hyundaia). Rok później jednostka G6DP trafiła do Stingera.
Zarówno kadłub silnika Lambda II 3.3 T-GDI (kod G6DP) jak i jego głowice są wykonane ze stopów aluminium. Na każdej z nich pracują po dwa wałki rozrządu uruchamiające po 12 zaworów w każdej z głowic (po 4 zawory na cylinder).
Układ rozrządu jest wyposażony w układ Dual CVVT (Continuously Variable Valve Duration), co oznacza, że każdy z wałków jest wyposażony w zmieniacz faz rozrządu.
Zawory wylotowe są wypełnione sodem, co intensyfikuje odprowadzenie ciepła od grzybków zaworowych do ich trzonków i poprzez prowadnice zaworowe do kanałów wodnych głowic mających rozbudowany płaszcz wodny. Kolektory wylotowe także są chłodzone.
Układ chłodzenia silnika jest wyposażony w elektronicznie sterowany termostat, który pozwala precyzyjnie kontrolować temperaturę cieczy chłodzącej.
Wysokociśnieniowy benzynowy układ paliwowy z wtryskiem bezpośrednim (GDI) działa przy ciśnieniu 200 barów.
Silnik 3.3 T-GDI 370 KM (kod G6DP) w samochodzie Kia Stinger poddano konwersji na zasilanie LPG w warsztacie Vanos z Gdańska, którego właścicielem jest Łukasz Dymarski.
Zastosowano instalację gazową, w skład której weszły następujące elementy:
Tankowanie LPG do samochodu Kia Stinger odbywa się za pośrednictwem zaworu zamontowanego pod klapką wlewu benzyny. Ilość miejsca pozwoliła na zamontowanie pełnego zaworu tankowania, który w odróżnieniu od przedłużanego nie wymaga przy tankowaniu wkręcania przedłużki. Z zaworu tankowania, LPG trafia poprzez przewód termoplastyczny do zbiornika autogazu.
Kia Stinger ma bardzo płytką wnękę koła zapasowego. Dlatego zastosowano walcowy zbiornik LPG zamontowany za tylna kanapą w przestrzeni bagażowej. Zbiornik ma pojemność geometryczną 80 l, która pozwala na zatankowanie 64 l autogazu.
Tankowanie i pobór fazy ciekłej LPG ze zbiornika odbywa się za pomocą zamontowanego na zbiorniku LPG wielozaworu. Jest on zamontowany w specjalnej, wentylowanej, gazoszczelnej obudowie. W przypadku wystąpienia nieszczelności lub zadziałania np. zaworu bezpieczeństwa gaz jest upuszczany kanałem wentylacyjnym poza samochód.
Zastosowano wielozawór Tomasetto Achille MVAT0A06X1 360/30 z wyjściem na przewód o średnicy 8 mm, czyli w wersji Extra.
W wielozaworze znajduje się szereg elementów (zaworów), które zapewniają, że użytkowanie ciśnieniowego zbiornika LPG zastosowanego w samochodzie jest w pełni bezpieczne (także w sytuacjach awaryjnych).
W wielozaworze znajdują się:
Po wyjściu LPG ze zbiornika (poprzez wielozawór) faza ciekła LPG przepływa do komory silnikowej samochodu, w której trafia do elektrozaworu gazowego. Odbywa się to za pośrednictwem przewodu termoplastycznego Faro o średnicy wewnętrznej 8 mm odpowiadającego przekrojem rurce miedzianej o średnicy 8 mm.
Zadaniem elekrozaworu gazowego, który otwiera się najczęściej synchronicznie z elektrozaworem na zbiorniku jest otwieranie przepływu fazy ciekłej LPG napływającej ze zbiornika do reduktora-parownika. Jest on z reguły montowany jak najbliżej reduktora-parownika. W prezentowanym Stingerze jest on zamontowany na specjalnej złączce na reduktorze. Zastosowano elektrozawór Valtek typ 07 BFC (Big Flow Capacity).
Z uwagi na wysoką moc silnika zastosowanego w Stingerze (370 KM) gazowy układ zasilania musi być wyposażony w reduktor-parownik o stosownej do zapotrzebowania jednostki napędowej na paliwo wydajności.
Wybór padł na reduktor KME Extreme, którego wydajność pozwala na zasilanie jednostek napędowych o mocach do 408 KM.
Z reduktora gaz już w fazie lotnej trafia do filtra i już jako oczyszczony do...
Zastosowano czujnik KME CCT6 ANALOG 5.5 BAR, który odczytuje parametry ciśnienia i temperatury fazy gazowej LPG oraz ciśnienia w układzie dolotowym. Ich wartości są wykorzystywane przez sterownik LPG do wyznaczania dawek paliwa gazowego dostarczanych za pomocą wtryskiwaczy do kanałów dolotowych silnika.
Sygnał ciśnienia gazu jest także wykorzystywany do przełączenia silnika na zasilanie benzynowe (niski poziom LPG w zbiorniku skutkuje niższym ciśnieniem fazy lotnej LPG) po wykorzystaniu gazu zgromadzonego w zbiorniku oraz w sytuacji kiedy następuje rozszczelnienie. Wtedy także następuje spadek ciśnienia rejestrowany przez czujnik, którego sygnał kierowany do sterownika LPG powoduje przełączenie jednostki napędowej na benzynę.
W silniku Lambda II 3.3 T-GDI 377 KM (kod G6DP) zastosowanym w Stingerze pracuje sześć pojedynczych wtryskiwaczy gazowych STAG AC W031 BFC, które dawkują fazę lotną LPG do kanałów dolotowych.
Wtryskiwacz STAG AC W031 BFC jest ustawiony na przepływ 145 l/min., przy skoku tłoczka 0,7 mm i ciśnieniu zasilania 1,2 bara. Zamontowana w podstawie wtryskiwacza dysza (współpracująca z tłoczkiem) ma średnicę 3,4 mm. STAG AC W031 BFC ma bardzo dobre czasy otwarcia i zamknięcia. Przy ciśnieniu 1,2 bara czas otwarcia wynosi 2,3 ms, a czas zamknięcia 1,3 ms.
Pracę gazowego układu zasilania nadzorują dwa sterowniki KME NEVO-SKY DIRECT pracujące w układzie Master-Slave, bowiem firma nie oferuje pojedynczych sterowników do silników z liczbą cylindrów większą niż 4.
Sterowniki "działające wspólnie i w porozumieniu" sterują pracą wtryskiwaczy gazowych oraz okresowo otwierają wtryskiwacze benzynowe realizując tzw. dotrysk, który chłodzi ich końcówki i usuwa z nich produkty spalania. Dzięki dotryskowi wtryskiwacze benzynowe pozostają sprawne i nie ulegają uszkodzeniu.
W kabinie zamontowano przełącznik rodzaju zasilania KME DG7 RGB, który automatycznie przełącza silnik na zasilanie LPG i benzynę (po wyczerpaniu zapasu LPG w zbiorniku, co jest sygnalizowane świetlnie i akustycznie). Ręczne wymuszenie przełączenia na benzynę wymaga naciśnięcia przycisku. Dodatkowo przycisk przyciemnia się po zmroku i umożliwia zmianę kolorystyki diod.
Jak deklaruje właściciel firmy Vanos, udział benzyny w zużyciu paliwa samochodu Kia Stinger nie przekracza 2 litrów na 100 km, co przy 370 KM mocy generowanej przez jednostkę napędową 3.3 T-GDI (kod G6DP) należy uznać za bardzo dobry wynik. Do tego trzeba doliczyć około 10 l LPG, co oznacza, że przy dzisiejszych cenach paliw (wg notowania e-petrol z 4 grudnia 2024 r. LPG – 3,19 zł/l, Pb95 – 6,07 zł/l) koszt przejechania 100 km będzie oscylował w okolicach 44 zł, co oznacza, że testowanie przyspieszenia Stingera, który katalogowo rozpędza się do 100 km/h w 5,4 s będzie tak samo kuszące ale jednak znacznie tańsze.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl