Samochód jest wyposażony w silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Jest to jednostka napędowa 1.6 GDI. Według powszechnie panujących opinii konwersja na LPG tego typu silników jest bardzo droga, a uzyskiwana ekonomika użytkowania dyskusyjna z uwagi na konieczność realizacji przez sterownik gazowy tzw. dotrysku benzyny chroniącego wtryskiwacze benzynowe. Ich końcówki znajdują się w komorach spalania i są narażone na działanie bardzo wysokich temperatur. Przepływająca przez wtryskiwacze benzyna chłodzi je i usuwa z ich końcówek produkty spalania. Z tego powodu samochód w czasie jazdy na gazie zużywa także niewielką ilość benzyny.
To, że samochód wyposażony w silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny zużywa niewielką ilość paliwa bazowego w czasie jazdy na gazie to fakt. Natomiast nie są to ilości mające zasadniczy wpływ na ekonomikę użytkowania pojazdu. Niestety w powszechnej opinii funkcjonuje pogląd, że instalacja LPG do takiego silnika jest bardzo droga, a okres zwrotu bardzo długi z uwagi na dotrysk benzyny ograniczający pozytywny efekt ekonomiczny.
Jest to jeden z najnowszych mitów na temat samochodowych instalacji gazowych. Próbujemy z nim walczyć propagując rzetelną wiedzę na ten temat. Jej niedostatek można bardzo łatwo uzupełnić korzystając z Kalkulatora opłacalności montażu instalacji LPG do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny na stronie Landi.pl.
W prezentowanej Kii Sportage zastosowano silnik 1.6 GDI z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Czterocylindrowa, 16-zaworowa jednostka napędowa ze zmiennymi fazami rozrządu zarówno zaworów dolotowych jak i wylotowych, należąca do rodziny Gamma ma pojemność skokową 1 591 cm³ i dysponuje mocą 103 kW (140 KM) przy 6 300 obr./min. oraz momentem obrotowym o maksymalnej wartości 167 Nm przy 4 850 obr./min.
Co ciekawe silnik Gamma legitymuje się gazową przeszłością. Jego jednopaliwowa wersja z pośrednim wtryskiem LPG była stosowana w hybrydowych samochodach Kia Forte LPi (Liquid Propane injection), Hyundai Avante (Elantra) LPi.
Konwersji na zasilanie LPG silnika 1.6 Gamma GDI (G4FD) w prezentowanej Kii Sportage dokonano na bazie komponentów firmy Landi Renzo. Zarządzający pracą instalacji LPG sterownik Landi Renzo Omegas Direct DI60 jest dedykowanym elementem. Zapewnia pracę jednostki napędowej na gazie (wysterowuje wtryskiwacze LPG) oraz uruchamia wtryskiwacze benzynowe (realizując dotrysk) w taki sposób, by były one w maksymalny sposób chronione przed uszkodzeniem przy zagwarantowaniu minimalnego zużycia benzyny (aby zapewnić maksymalny efekt ekonomiczny – oszczędność).
Elementami wykonawczymi podającymi LPG w fazie lotnej do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów są wtryskiwacze MED. Paliwo gazowe dociera do nich poprzez filtr fazy lotnej z reduktora-parownika Landi Renzo LI 10T. Następuje w nim zmiana stanu skupienia LPG z ciekłego na lotny. Faza lotna jest utrzymywana pod odpowiednim ciśnieniem i kierowana do wtryskiwaczy, które dawkują paliwo gazowe do silnika.
Wszystkie elementy gazowego układu zasilania jak zwykle w przypadku Landi Rezno są solidnie zamocowane, z użyciem dedykowanych wsporników, co pozytywnie wpływa na estetykę wykonania montażu całej samochodowej instalacji gazowej.
Zobaczcie na filmie jak to wygląda.
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl