Współpraca Landi Renzo Polska z Toyotą Motor Poland trwa już od kilku lat i obejmuje możliwość konwersji na zasilanie LPG wielu modeli japońskiego producenta przy zachowaniu gwarancji na pojazd. Pisaliśmy o tym w artykule Jakość OEM na rynku wtórnym - Landirenzo dla....
Prezentowana Toyota Yaris była wyposażona w oferowany dotychczas silnik 1.0 VVT-i o mocy 72 KM (53 kW) osiąganej przy 6 000 obr./min. oraz dysponujący momentem obrotowym, którego maksymalna wartość 93 Nm jest osiągana przy 4 400 obr./min.
Niewielka jednostka napędowa jest zbudowana w 3-cylindrowym, rzędowym układzie konstrukcyjnym i jest wyposażona w układ zasilania z pośrednim wtryskiem benzyny, który wykorzystuje po 2 wtryskiwacze na każdy cylinder.
Pośredni wtrysk benzyny powoduje, że do adaptacji na zasilanie LPG tego silnika może być użyty tradycyjny system zasilania gazowego IV generacji (sekwencyjny wtrysk LPG w fazie gazowej). Jednak algorytmy sterujące zastosowane w układzie zasilania silnika powodują, że musi to być system LPG działający bardzo precyzyjnie i powtarzalnie.
Dlatego konwersję Yarisa 1.0 na LPG przeprowadzono z wykorzystaniem samochodowej instalacji gazowej opartej na sterowniku Landirenzo Omegas 4.0. Został on zamocowany w okolicy akumulatora rozruchowego wraz z emulatorem, który odpowiada za wyłączenie 3 dodatkowych wtryskiwaczy benzynowych.
Paliwo gazowe jest przygotowywane w reduktorze LI-02 zamocowanym za pomocą specjalnego wspornika do podłużnicy po stronie kierowcy. Dzięki temu węże doprowadzające ciecz z układu chłodzenia silnika są stosunkowo krótkie, a zamontowany w ten sposób reduktor nie jest podatny na wychłodzenie.
Z reduktora paliwo gazowe jest dostarczane wężem do 3 wtryskiwaczy Girs dawkujących je do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów silnika.
Wszystkie elementy gazowego układu zasilania są mocowane w komorze silnikowej z wykorzystaniem istniejących otworów na dedykowanych wspornikach.
Instalacja, oprócz LPG, dawkuje także niewielką ilość benzyny w celu zapewnienia dodatkowej ochrony układu zaworowego. Przy normalnej eksploatacji samochodu zużycie benzyny jest bardzo małe i w niewielkim stopniu przekracza ilość zużywaną do rozruchu silnika.
Zobaczcie na filmie w jaki sposób zamontowano instalację Landirenzo w Toyocie Yaris 1.0 VVT-i.
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl