Ta bardzo prosta czynność pozwala uniknąć wielu przedwczesnych awarii silników, których przyczyną jest właśnie zaniedbanie obsługi układu chłodzenia (niewłaściwy poziom płynu, zbyt długie jego użytkowanie, stosowanie wody wodociągowej lub nieodpowiednie proporcje składników płynu – koncentratu i wody destylowanej).
Układ chłodzenia zapewnia właściwą temperaturę pracy silnika, która gwarantuje odpowiednią jego wydajność, a tym samym niskie zużycie paliwa i emisję szkodliwych składników spalin.
Temperatura płynu chłodzącego we współczesnych silnikach waha się w granicach 108-117ºC.
Aby utrzymać ją w tych granicach niezbędne jest m.in. zastosowanie odpowiedniego płynu chłodzącego oraz zwiększenie ciśnienia w układzie chłodzenia. Jest ono zróżnicowane w poszczególnych jego częściach, co zapewnia cyrkulację płynu niezbędną dla przenoszenia do niego ciepła z płaszcza wodnego silnika, szczególnie po wyłączeniu silnika (kiedy nie pracuje pompa wymuszająca obieg płynu w układzie chłodzenia).
Kawitacja jest wynikiem drgań silnika, które przenosząc się na płyn chłodzący powodują powstawanie gwałtownie zapadających się (implodujących) pęcherzyków gazu. Powstająca fala uderzeniowa, powoduje mikrouszkodzenia powierzchni wewnętrznych płaszcza wodnego silnika.
Płyn chłodzący spełnia w silniku 4 podstawowe funkcje:
Aby spełnić te zadania płyny chłodzące są mieszaniną wody i glikolu etylenowego lub propylenowego, obniżającego temperaturę zamarzania oraz 5-10% dodatków, które zawierają:
Dodatki do płynu chłodzącego zużywają się w czasie jego eksploatacji. Z tego powodu musi on być wymieniany, zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu lub silnika.
W starszych samochodach co 60-80 tys. km lub przynajmniej raz na 2 lata, w nowszych okres ten jest czasami wydłużany do 120 tys. km i 5 lat, dzięki stosowaniu płynów typu longlife.
Zużycie dodatków zawartych w płynie chłodzącym powoduje, że wszystkie wymienione wcześniej zjawiska zaczynają negatywnie oddziaływać na silnik, a powstające przy tej okazji osady mogą być przyczyną ograniczenia przepływu płynu przez układ chłodzenia, doprowadzając w konsekwencji do przegrzania i uszkodzenia silnika.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl