Otóż, w upalne dni, takie z jakimi mamy do czynienia właśnie teraz, samochody z dużymi silnikami, które mają ustawioną stosunkowo niską temperaturę przełączania na gaz, przełączają się na LPG 2-krotnie.
Zjawisko to występuje po kilkugodzinnym postoju w ciągu dnia, kiedy silnik samochodu z uwagi na panujące wysokie temperatury nie zdąży wychłodzić się w takim stopniu w jakim następuje to np. w nocy, po dłuższym, kilkunastogodzinnym postoju w znacznie niższej niż w dzień temperaturze.
Pierwszy raz "cyknięcie" elektrozaworów słychać chwilę po uruchomieniu silnika, a później już po przejechaniu kilkuset metrów.
Czy coś się popsuło? Nie, to normalne zjawisko.
Powód takiego zachowania auta jest banalny, a występowanie tego zjawiska ogranicza się do dużych silników, które wymagają sporej ilości paliwa gazowego, nawet w czasie "normalnej" jazdy.
Mechanizm "podwójnego" przełączania na LPG, z którym mamy do czynienia właśnie w niektórych silnikach o dużej pojemności skokowej polega na tym, że pierwsze przełączenie następuje z uwagi na bardzo wysoką temperaturę zewnętrzną, która powoduje, że cały gazowy układ zasilania jest także silnie nagrzany, a ciecz chłodząca w reduktorze ma taką temperaturę jak ta ustawiona w systemie jako próg przełączania na LPG lub wyższą. Po rozruchu silnika, czujnik temperatury cieczy chłodzącej na reduktorze odczytuje tę temperaturę i silnik przechodzi na LPG, po określonym czasie, który także wynika z ustawień instalacji. Zwykle jest to czas kilku do nawet kilkudziesięciu sekund. Im dłuższy jest ten czas tym mniejsza szansa na wystąpienie zjawiska "podwójnego" przełączania na LPG (wyjaśnienie w dalszej części artykułu).
W czasie jazdy, kiedy reduktor zaczyna pracować z wyższą wydajnością, następuje jego ochłodzenie, co wynika z tego, że w jego wnętrzu, w części zwanej parownikiem, LPG zmienia stan skupienia z fazy ciekłej na gazową. Wymaga to sporej ilości ciepła, która pochodzi z układu chłodzenia silnika (reduktor jest włączony w obieg cieczy układu chłodzenia silnika). W wyniku tej przemiany (zmiana stanu skupienia LPG z ciekłego na gazowy) następuje spadek temperatury cieczy przepływającej przez obudowę reduktora (a właściwie jej część zwaną parownikiem).
Spadek temperatury cieczy w reduktorze nie wyzwala komunikatu akustycznego tak, jak ma to miejsce w momencie gdy kończy się gaz w zbiorniku. Wtedy spada jego ciśnienie, które rejestruje czujnik i system przełącza się na benzynę z charakterystycznym "pikaniem".
Jeśli temperatura ta spadnie poniżej progowej, ustawionej do przełączania na gaz to silnik "wróci" na zasilanie benzyną. Odbywa się to bezgłośnie, ponieważ zamykanie elektrozaworów w instalacji gazowej następuje bez charakterystycznego dla ich otwierania "cykania", a system LPG (w tym przypadku) nie sygnalizuje akustycznie przejścia na benzynę.
Po pewnym czasie, kiedy ciecz chłodząca ponownie osiągnie wartość ustawioną w instalacji gazowej jako próg przełączania na zasilanie LPG, ponownie słychać otwieranie elektrozaworów i samochód znów jedzie na gazie.
Jeśli w instalacji LPG ustawiony jest stosunkowo długi czas do przełączenia na LPG, cała sytuacja z "podwójnym" przełączeniem na gaz może nie wystąpić, ponieważ nawet jeśli w wyniku wysokiej temperatury zewnętrznej czujnik na reduktorze wykryje temperaturę cieczy pozwalającą na przełączenie na gaz, to ustawiony na kilkadziesiąt sekund czas po jakim następuje to przełączenie nie pozwoli, by opisana sekwencja zdarzeń spowodowała taką sytuację. Tzn. spadek temperatury cieczy w reduktorze, wynikający ze zmiany stanu skupienia LPG z ciekłego na gazowy, wystąpi po czasie krótszym niż ustawiony czas przełączania. Czyli silnik nie zdąży przełączyć się na gaz i "wrócić" na benzynę, tylko od razu trwale przełączy się na gaz. Będzie to miało jednak miejsce po dłuższym czasie, wynikającym z ustawionego czasu przełączania (nie wystąpi pierwsze przełączenie zaraz po rozruchu).
Opisana sytuacja nie ma żadnego wpływu na funkcjonowanie stosowanych obecnie samochodowych instalacji gazowych i dotyczy jedynie dużych silników, których systemy gazowe mają ustawiony niski próg temperatury oraz krótki czas przełączania na LPG. Niemniej jednak takie przypadki się zdarzają.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl