Oleje smarowe są uciążliwe dla środowiska, stanowiąc dla niego zagrożenie na każdym etapie swojego „życia”, począwszy od produkcji, przez transport, magazynowanie, pracę w silniku aż po zbiórkę i utylizację. Ten ostatni etap jest bardzo istotny, ponieważ odpowiednio zorganizowana zbiórka zużytych olejów, oprócz ograniczania uciążliwości dla środowiska, jest także źródłem cennych surowców dla przemysłu rafineryjnego, służących do produkcji pełnowartościowych baz olejowych.
Szkodliwy odpad
Oleje przepracowane w świetle obowiązującego w Polsce prawa są zaliczone do odpadów niebezpiecznych. Zagrożenia dla zdrowia człowieka i środowiska wynikają z jego składu chemicznego, będącego efektem procesów jakim poddawany jest olej w trakcie eksploatacji oraz zanieczyszczeń powstałych w trakcie zbiórki i magazynowania oleju już przepracowanego.
W wyniku spalania paliwa silnikowego (benzyny, gazu czy oleju napędowego) i występującej w związku z tym wysokiej temperatury następuje proces pirolizy węglowodorów. W jego wyniku powstają wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne, będące substancjami silnie rakotwórczymi.
Przemianom ulegają także zawiązki stanowiące dodatki uszlachetniające. W ich wyniku powstają substancje proste - węglany wapnia, magnezu i baru - oraz bardziej złożone: siarczki, tiofosforany, tlenki metali. W przepracowanych olejach silnikowych występują również związki metali pochodzące z elementów współpracujących, w tym łożysk ślizgowych.
Jak widać, w olejach przepracowanych mamy do czynienia z różnymi zanieczyszczeniami chemicznymi, które przed ich dalszą przeróbką muszą zostać usunięte.
Cenny surowiec
Pomimo dość dużego zanieczyszczenia, oleje przepracowane są bardzo cennym surowcem dla przemysłu petrochemicznego, stanowiąc alternatywne źródło zaopatrzenia w oleje bazowe.
Przeróbka olejów przepracowanych (rerafinacja) jest o wiele bardziej uzasadniona ekonomicznie niż produkcja z ropy naftowej, ponieważ wyprodukowanie bazowego oleju regenerowanego wymaga dostarczenia znacznie mniejszej ilości energii. Przyjmuje się, że 1 kg regenerowanego oleju bazowego można wytworzyć wykorzystując mniej niż 30% energii potrzebnej dla uzyskania 1 kg oleju bazowego z ropy naftowej, co przyczynia się do zachowania nieodnawialnych źródeł energii.
Jednym z najnowocześniejszych zakładów w Europie prowadzących przemysłową przeróbkę olejów przepracowanych (rerafinację) jest Rafineria Jedlicze
Zakład specjalizuje się w tej dziedzinie od 1963 r. Obecnie procesy przeróbki olejów przepracowanych odbywają się w instalacji do hydrorafinacji, która została oddana do użytku w 2001 r.
Pozwala ona na produkcję mineralnych olejów bazowych oraz olejów opałowych lekkich o zawartości siarki poniżej 0,01% (od 2008 r. maksymalna zawartość siarki w oleju opałowym na poziomie 0,1% masy stała się normą obowiązującą w Europie).
Przepracowane oleje trafiające do Rafinerii Jedlicze są przechowywane w specjalnych zbiornikach magazynowych, gdzie następuje pierwszy etap oczyszczania.
Zanieczyszczenia jako cięższe opadają na dno zbiorników, a wstępnie oczyszczony olej jest znad nich zlewany (proces taki nosi nazwę dekantacji).
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl