LPG jest dostarczane do komór spalania silnika w stanie odparowanym. Będące w gazowym stanie skupienia paliwo znakomicie miesza się z powietrzem tworząc homogeniczną (jednorodną) mieszankę, która spala się w silniku znacznie lepiej i dokładnej niż mieszanka benzynowo-powietrzna. Mieszanka gazowo-powietrzna ma jeszcze jedną ważną w porównaniu z benzyną zaletę o czym za chwilę.
Dlaczego zatem tak dobrze zachowujące się w silniku paliwo gazowe powoduje większe niż na benzynie zużycie oleju?
Benzyna w mieszance z powietrzem w silniku o zapłonie iskrowym, szczególnie w czasie dochodzenia jednostki napędowej do stanu równowagi cieplnej, kiedy dawka paliwa jest zwiększona, ma tendencję do kondensacji na zimnych zimnych ściankach tulei cylindrowych. Prowadzi to do zmywania z nich filmu olejowego. To z kolei zwiększa zużycie silnika.
Spływające po tulejach cylindrowych paliwo przedostaje się do miski olejowej i rozrzedza olej silnikowy. W wyniku tego przede wszystkim zmniejsza się lepkość oleju silnikowego, co pogarsza jego własności smarne.
Logicznie myślący czytelnik zapyta...
Powodem jest niedoskonałość uszczelnienia tłoków w cylindrach.
Ich uszczelnienie, a tym samym szczelność komór spalania zapewniają pierścienie montowane w rowkach wykonanych w tłokach. Przemieszczający się kierunku dolnego martwego położenia tłok powoduje, że siła tarcia dociska pierścień tłokowy do górnej ścianki rowka.
W przestrzeni pomiędzy dolną i boczną ścianką rowka gromadzi się olej zgarniany z gładzi cylindrowej. Przy zmianie kierunku ruchu tłoka (w kierunku górnego martwego położenia) pierścień tłokowy jest dociskany do dolnej ścianki rowka, a znajdujący się pomiędzy nią a pierścieniem olej jest przeciskany do przestrzeni pomiędzy pierścieniem a górną ścianką rowka oraz na gładź cylindrową w stronę komory spalania.
Powoduje to, że niewielka część oleju silnikowego w każdym cyklu pracy przedostaje się do komory spalania i ulega spaleniu. Intensywność tego zjawiska zwiększa się wraz ze zwiększaniem luzów pomiędzy pierścieniami tłokowymi a rowkami w tłokach, co następuje w wyniku zużycia jednostki napędowej.
Właśnie dlatego, że część oleju silnikowego spala się komorach spalania poziom oleju w silniku nie rośnie wskutek przedostawania się do niego benzyny.
Uważny czytelnik już pewnie zaczyna rozumieć dlaczego tak się dzieje. Dla mniej uważnych wyjaśniamy.
Zmiana sposobu zasilania silnika z benzynowego na gazowy eliminuje zjawisko zmywania oleju silnikowego z gładzi cylindrowych, a tym samym rozrzedzanie oleju silnikowego przez spływającą po nich do miski olejowej benzynę.
Zjawisko spalania części oleju silnikowego występuje tak samo na benzynie jak i na gazie. Konstrukcja uszczelnienia tłoków w cylindrach także się nie zmienia, natomiast zmiana sposobu zasilania eliminuje przedostawanie się benzyny do oleju silnikowego. Dzięki temu olej zachowuje dłużej swoje parametry ale jego poziom może szybciej się obniżać, bo ubytki związane ze spalaniem części oleju nie są kompensowane przez spływającą do miski olejowej benzynę.
Z tego właśnie powodu po montażu LPG mierzony na wskaźniku bagnetowym poziom oleju może obniżać się nieco szybciej niż w czasie pracy na benzynie. Dzięki temu jednak olej znacznie dłużej zachowuje swoje parametry.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl