Stosowany powszechnie downsizing, czyli zmniejszanie pojemności skokowej przy utrzymywaniu lub wręcz zwiększaniu parametrów jednostek napędowych powodują, że oleje silnikowe we współczesnych samochodach są poddawane szczególnie wysokim obciążeniom. Tym bardziej, że wraz ze zmniejszaniem silników zmniejsza się również pojemność układów smarowania (mniejsza miska olejowa), czyli mniejsza ilość oleju musi zapewnić odpowiednie smarowanie jednostki napędowej.
Zasilanie LPG nie wywołuje lub w znacznym stopniu minimalizuje występowanie zjawiska zmywania filmu olejowego z gładzi cylindrowych. Jest to szczególnie zauważalne w fazie dochodzenia silnika do stanu równowagi cieplnej. Podczas pracy na benzynie i zwiększonej dawce paliwa, kiedy ścianki cylindra są chłodne dochodzi do kondensacji paliwa na gładziach cylindrowych. Następuje zmywanie filmu olejowego (ograniczające smarowanie złożenia tłok – cylinder), a przedostające się do miski olejowej paliwo, rozrzedza olej silnikowy, zmniejszając tym samym jego lepkość i pogarszając własności smarne.
Warunki panujące w silnikach zasilanych LPG są nieco inne niż w typowych (napędzanych benzyną) jednostkach napędowych o zapłonie iskrowym. Najważniejszy wpływ na trwałość i parametry oleju silnikowego mają mniejsza prędkość spalania, a tym samym dłuższe oddziaływanie gorących gazów na ścianki komór spalania, co powoduje...
Niższa prędkość spalania oraz konieczność zapewnienia większej wartości współczynnika nadmiaru powietrza wpływa na wyższe obciążenie cieplne silników zasilanych LPG. Komora spalania jest przez dłuższy czas wystawiona na działanie wysokiej temperatury. Powoduje to, że średnia temperatura silnika pracującego na LPG jest wyższa. Może to powodować podwyższone zużycie oleju, związane z jego większym odparowaniem.
Podwyższona obciążenie cieplne silników zasilanych paliwami gazowymi sprzyja przede wszystkim utlenianiu oleju silnikowego, które jest szczególnie silne w cienkich warstwach (film olejowy na gładziach cylindrowych, czy w łożyskach ślizgowych).
Na skutek utleniania następuje wzrost lepkości oleju, co z kolei przekłada się na wzrost tarcia wiskotycznego i zwiększenie czasu w jakim olej dociera do najdalej położonych części układu smarowania.
Powoduje to trudniejszy rozruch silnika w niskich temperaturach otoczenia. Może być również powodem podwyższonego zużycia paliwa oraz spadku mocy na skutek wzrostu tarcia.
Niekorzystnie na parametry oleju wpływają także gorące spaliny. Powoduje to spadek właściwości myjąco-dyspergujących (spadek całkowitej liczby zasadowej) w wyniku czego kwaśne produkty spalania mogą powodować korozję wnętrza silnika.
Wysokie temperatury powodujące w silniku zasilanym LPG nadmierne utlenianie oleju wymagają zastosowania olejów bazowych, o odpowiednio niskiej skłonności do utlenienia. Najlepsze pod tym względem są syntetyczne lub poddane hydrokrakingowi oleje bazowe, które są dodatkowo uzupełnione o dodatki w postaci inhibitorów (spowalniaczy) utleniania.
Bazy olejowe stosowane do produkcji olejów do silników zasilanych LPG są tzw. bazami odaromatyzowanymi. Oznacza to, że mają one bardzo mocno ograniczoną skłonność do utleniania (przyłączania tlenu). Jest to bardzo pożądana i niezwykle istotna cecha oleju do silników zasilanych paliwami gazowymi. Łańcuchy węglowodorowe takich olejów bazowych mają bardzo podobne długości, co w znacznym stopniu wpływa na trwałość oleju silnikowego, czyli okres do jego wymiany.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl