Holandia
Po wojnie prekursorem rozwoju zasilania LPG samochodów stała się Holandia oraz Włochy. Pierwsze samochody zasilane LPG, pochodzące z importu ze Stanów Zjednoczonych, trafiły na rynek holenderski w 1954 r. Właśnie z inicjatywy importera tych pojazdów w Holandii pojawiły się pierwsze stacje tankowania LPG wykorzystujące urządzenia pochodzące z USA i Niemiec. Początkowo było ich 13, rok później ich liczba zwiększyła się do 25. W 1956 r. na holenderskim rynku działało już 50 obiektów oferujących autogaz i praktycznie nie było tygodnia, w którym nie była otwierana kolejna stacja LPG.
Do dynamicznego wzrostu zainteresowania autogazem przyczyniła się sytuacja na świecie (konflikt o Kanał Sueski) i związana z nią podwyżka cen benzyny. W 1960 r. liczba stacji LPG w Holandii zwiększyła się do 100 obiektów, a 11 lat później w 1971 r. było ich już 1000.
Vialle
Omawiając rynek holenderski nie sposób nie wspomnieć o założonej w 1967 r. w Eindhoven firmie Vialle, której nazwa pochodzi od nazwiska jej założyciela. Początek działalności Vialle to import komponentów instalacji gazowych z Włoch. W wyniku kryzysu naftowego w 1970 r. firma urosła do rangi lidera rynku samochodowych instalacji LPG na rynku holenderskim.
W wyniku dużego zainteresowania gazowymi systemami zasilania i związanym z tym gwałtownym rozwojem firmy produkcję komponentów instalacji przeniesiono do firm zewnętrznych. Proces ten prowadzono stopniowo w latach 90. ubiegłego wieku. Dzięki temu Vialle mogło bardziej się skupić na rozwoju nowych produktów i doskonaleniu jakości.
Szybki rozwój branży LPG bardzo dobrze charakteryzuje także wzrastająca sprzedaż tego paliwa w Europie. W 1950 r. wynosiła ona tylko 300 tys. t, 10 lat później 3 mln t, a w 1970 r. 11 mln t.
Włochy
Rozwój włoskiego rynku LPG można prześledzić na podstawie historii 2 najważniejszych firm z branży gazowej.
Landi
Za prekursora samochodowych systemów zasilania uważany jest Medardo Landi, który w 1939 r. zbudował pierwszy reduktor gazu ziemnego przeznaczony dla silników spalinowych. Dwa lata później Landi otrzymał zezwolenie na produkcję reduktora, jednak jego wytwarzanie rozpoczęło się dopiero po wojnie. Wzrost sprzedaży generował wzrost produkcji i zatrudnienia, co już w początku lat 50. XX wieku spowodowało konieczność zmiany siedziby firmy. Przedwczesna śmierć Medardo Landi w 1955 r. była powodem lekkiego spowolnienia, lecz wdowa wspomagana przez córkę zdołała poprowadzić firmę w kierunku dalszego rozwoju, czego efektem było stworzenie w 1958 r. firmy Landi - Hartog na rynku holenderskim.
W 1969 w ofercie firmy Landi - Hartog pojawił się reduktor, który otworzył firmie nowe rynki zbytu. Zyskał on uznanie firmy Mitsubishi, dzięki czemu produkty Landi zaczęły być obecne na rynku japońskim.
We wczesnych latach 80. firma Landi stała się spółką akcyjną, a od 1985 r. działała samodzielnie na rynku międzynarodowym, wykorzystując własną sieć sprzedaży.
Obecnie Landi jest jedną z marek firmy Landi Renzo, wiodącego na świecie producenta samochodowych systemów zasilania gazowego (LPG i CNG).
Drodzy Czytelnicy,
Jeśli dysponujecie jakimikolwiek materiałami (informacjami, dokumentami, fotografiami), które mogą pomóc w redagowaniu tekstu o historii branży LPG w Polsce prosimy o kontakt na e-mail.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl