Przystosowanie Polskiego Fiata 125p 1300 do zasilania LPG nie było związane z chęcią uzyskania oszczędności w kosztach eksploatacji związanych z paliwem, czy braku dostępności benzyny. Zbigniew Domański podkreśla, że powodowała nim chęć przeżycia pewnej przygody technicznej.
Po latach okazało się, że ta niewinna przygoda dała początek, niespotykanemu w skali europejskiej, rozwojowi branży LPG w Polsce.
Pomysł dostosowania samochodu do zasilania mieszaniną propanu i butanu powstał w marcu 1974 r., a już w czerwcu pan Zbigniew wyruszył pojazdem zasilanym LPG na urlop.
Polski Fiat 125 p 1300 miał w bagażniku 11 kg butlę montowaną w poziomie, co wymusiło zastosowanie w niej rurki syfonowej. Druga butla stanowiła zapas, ponieważ dostęp do LPG nie był tak powszechny jak obecnie. Jedna butla wystarczała na pokonanie dystansu około 200 km.
W komorze silnikowej zamontowano reduktor pochodzący z instalacji do opalania tusz wieprzowych w ubojni, a gaz był dostarczany do silnika przez dysze zamontowane w gaźniku.
Nie do końca sformalizowana sprawa napędu auta gazem trwała 17 lat. Dopiero w roku 1991, na początku przemian gospodarczych, postanowiłem przystosować auto do LPG i uzyskać odpowiednie zezwolenia i dopuszczenia.
Zbigniew Domański, właściciel "AUTOGAZ" DOMAŃSKI
Więcej na temat tego samochodu i historii firmy "AUTOGAZ" DOMAŃSKI w obszernym wywiadzie, który już niedługo ukaże się na naszym portalu.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl