REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 5
fot. Bosch / Bosch dostarcza sondy λ od 1976 r. poprzednie następne
12.11.2012

Sonda lambda w silniku zasilanym LPG

Sonda lambda w silniku zasilanym LPG fot. Bosch


REKLAMA
lnika. Podobnie sterowane były, wprowadzone nieco później, systemy LPG III generacji (obecnie praktycznie nie wykorzystywane), w których gaz przez pneumatycznie sterowane „wtryskiwacze” był doprowadzany do kanałów dolotowych każdego z cylindrów.
 
Warunki w jakich pracują sondy λ są bardzo trudnefot. BoschSondy λ pracują w ekstremalnie trudnych warunkach. Przy oprcowywaniu nowych rozwiązań czujników tlenu Bosch testuje je w temperaturze 930°C

Obecnie stosowane systemy gazowe IV generacji (wtrysk sekwencyjny), bezpośrednio nie wykorzystują  sygnału sondy λ. Do sterowania instalacją IV generacji wykorzystuje się sygnał sterujący wtryskiwaczami benzyny, które pracują w oparciu m.in. o sygnał sondy lambda. Zatem także we współcześnie wykorzystywanych instalacjach jest to bardzo ważny sygnał dzięki któremu następuje regulacja składu mieszanki.

Eksploatacja

Sondy λ mają ograniczoną trwałość, maksymalnie do 160 tys. km (podgrzewane - 4-przewodowe, planarne i szerokopasmowe planarne). Sondy starszej generacji mają mniejszą trwałość. Jednoprzewowodowe (bez podgrzewnia) powinny być wymieniane co 50-80 tys. km, 3-przewodowe (podgrzewane) co 100-150 tys. km.

Poprawność działania sondy należy kontrolować co 30 tys. km. i w razie konieczności wymienić na nową. W wyniku naturalnego zużycia sonda λ zaczyna coraz wolniej reagować na zmiany składu mieszanki, a sygnał napięcia jest coraz słabszy. Powoduje to przejście sterownika silnika w tryb awaryjny, czego objawem jest wzbogacenie mieszanki paliwowo-powietrznej mające na celu ochronę części silnika przed przegrzaniem.

Przy wymianie sondy λ należy zachować szczególną ostrożnośćfot. BoschZ uwagi na stosowanie delikatnego, ceramicznego elementu pomiarowego z sondą λ należy obchodzić się ostrożnie, a do montażu używać klucza dynamometrycznego (moment dokręcenia 40-60 Nm). Należy też zwrócić uwagę aby nie przekręcić ani zbyt silnie nie naprężać przewodów. Bardzo ważne jest utrzymanie czystości we wnętrzu połączenia wtykowego, co zapewnia dopływ powietrza atmosferycznego do elementu pomiarowego sondy

Program uniwersalnych sond lambda Bosch

Jest on specjalnie opracowany na rynek aftermarket i obejmuje:

  • 9 uniwersalnych sond λ, które zastępują około 1000 oryginalnych czujników tlenu.
  • Sondy są wykonane z zastosowaniem różnych rodzajów czujnika (także jako planarne) oraz z różną mocą podgrzewacza.

Zalety:

  • Mniejsze koszty magazynowe i większa dostępność części.
  • Skrócone numery ułatwiają orientację w programie.
  • Instalacja sond uniwersalnych nie wymaga stosowania żadnych specjalistycznych narzędzi.
  • Uniwersalne sondy λ wyposażone są w opatentowaną kostkę połączeniową, zapewniającą pewne i bezpieczne połączenie.

Przy jej użyciu można łatwo podłączyć uniwersalną sondę do orygianalnych przewodów. Kostka ta jest odporna na silne wstrząsy, wysokie temperatury i wilgoć. Do wszystkich sond uniwersalnych dołączona jest szczegółowa instrukcja montażu.

Podsumowanie

Warto pamiętać, że eksploatacja samochodu z niesprawną sondą λ może skutkować podwyższonym zużyciem paliwa i zwiększoną emisją spalin, więc choćby z uwagi na poszanowanie własnych środków finansowych powinniśmy okresowo kontrolować i w razie potrzeby wymieniać uszkodzone lub zużyte sondy λ.





Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Bosch, informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.