O ile w motoryzacji silnik dwusuwowy uważa się za relikt przeszłości, ewentualnie obiekt drwin z racji stosowania takiego rozwiązania w dość prymitywnych samochodach, jakimi były Trabanty, Wartburgi i Syreny, o tyle w transporcie morskim tego typu jednostki są wciąż w powszechnym użyciu. Ze względu na różnice konstrukcyjne względem odpowiedników znanych z aut czy motocykli, silniki morskie można z powodzeniem napędzać paliwami gazowymi, w tym LPG (choć znamy przykład konwersji Wartburga z dwutaktem pod maską na napęd gazowy pod warunkiem zastosowania specjalnego układu olejenia).
Firma MAN Diesel & Turbo dostrzega rosnące zainteresowanie LPG jako paliwem okrętowym. W pierwszej kolejności zastosowano je na tankowcach do przewozu właśnie LPG, choć nie spodziewamy się, że paliwo do silników było pobierane bezpośrednio ze zbiorników transportowych. Inne sektory transportu morskiego również z coraz większą uwagą przyglądają się naszemu ulubionemu paliwu (czy na potrzeby zastosowania okrętowego można nazywać je statkogazem?), zwłaszcza w obliczu rosnącej presji na obniżanie zawartości szkodliwych związków w spalinach. LPG ma jednak i inne zalety...
W porównaniu z konwencjonalnymi paliwami okrętowymi, LPG odznacza się relatywnie niską zawartością siarki, a na tle zyskującego popularność LNG wyróżnia się łatwością bunkrowania – nie ma konieczności stosowania zbiorników kriogenicznych, wystarczają butle średniociśnieniowe. To w oczywisty sposób obniża koszty inwestycyjne, co armatorzy i operatorzy zawsze witają z otwartymi ramionami. Wszak koszty paliwa to wydatki konieczne i jeżeli da się je obniżyć bez wywierania negatywnego wpływu na osiągi czy ładowność, czemu z takiej możliwości nie skorzystać? Tym bardziej, jeżeli przy okazji spada emisja spalin.
Jak to w przemyśle okrętowym bywa, z racji na wydłużony proces produkcji każdej jednostki, efektów współpracy MAN Diesel & Turbo i Hyundai Heavy Industries Engine & Machinery Division nie zobaczymy z dnia na dzień. Mało tego, ci spośród nas, którzy nie mają stale do czynienia z morzem, mogą na własne oczy nie zobaczyć ich nigdy. Efekty wprowadzenia do służby jednostek pływających napędzanych LPG odczujemy jednak pośrednio wszyscy, dzięki niższym kosztom ich eksploatacji i mniejszej liczbie zanieczyszczeń w powietrzu. Życzymy wiele pomyślności nowemu przedsięwzięciu i licznych naśladowców!
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Drogi Użytkowniku,
W związku z wejściem w życie 25 maja 2018 roku, ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych lub RODO) chcemy przekazać Ci kilka podstawowych informacji dotyczących przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z korzystaniem ze strony www.gazeo.pl
Administrator danych osobowych
Cele przetwarzania danych:
Przekazywanie danych:
Twoje prawa związane z przetwarzaniem danych osobowych
Wszystkie informacje dostępne są na naszej stronie w zakładce POLITYKA PRYWATNOŚCI:
http://gazeo.pl/gazeopl/twoja-prywatnosc.html