Badania wykonano w Zakładzie Silników Spalinowych Instytutu Silników Spalinowych i Transportu Politechniki Poznańskiej (emisja dwutlenku węgla), a emisję związków azotu i cząstek stałych zbadał Instytut Transportu Samochodowego (ITS) w Warszawie.
Do zbadania emisji CO2 przygotowano samochód ciężarowy, emisję tlenków azotu i cząstek stałych oceniono na przykładzie silników samochodów: osobowego i dostawczego.
Emisję dwutlenku węgla zbadano dla zestawu drogowego z ciągnikiem siodłowym Scania R450. Silnik Scanii spełniał wymagania normy Euro 6 dzięki zastosowaniu wielu dodatkowych urządzeń do obróbki spalin (systemu recyrkulacji spalin (EGR), utleniającego reaktora katalitycznego DOC, filtra cząstek stałych DPF oraz 2 układów selektywnej redukcji katalitycznej SCR z dwoma amoniakalnymi reaktorami katalitycznymi ASC, które dzięki dodawaniu do układu wylotowego AdBlue, czyli 31,5% wodnego roztworu mocznika, redukują zawartość związków azotu w spalinach). Pośród tych wszystkich agregatów, których lista przyprawia o zawrót głowy znajduje się silnik o zapłonie samoczynnym i mocy 450 KM, dysponujący maksymalnym momentem obrotowym 2350 Nm i wyposażony w instalację gazową Solaris Diesel.
Pomiar emisji dwutlenku węgla wykonano w czasie próby drogowej na odcinku pomiarowym o długości 56 km. Jego początek i koniec zlokalizowano na Nowym Mieście w Poznaniu na drodze krajowej nr 11, będącej trasą wylotową z Poznania w kierunku Katowic. Odcinek pomiarowy przebiegał pomiędzy Nowym Miastem a Kórnikiem.
W Kórniku i na drodze 434 nieopodal tego miasta zrealizowano badania dla miejskiego cyklu eksploatacji samochodu, a jazdę autostradową zasymulowano na ekspresowym odcinku drogi 11 (S11). W ten sposób odwzorowano codzienne warunki eksploatacji samochodu ciężarowego.
Badanie drogowe potwierdziło, że zasilanie silnika z domieszką 20% LPG w całkowitej dawce paliwa
zasilającego silnik (resztę – 80% stanowi olej napędowy) powoduje zmniejszenie emisji CO2. W czasie jazdy z wykorzystaniem wyłącznie oleju napędowego Scania emitowała średnio prawie 922 g CO2 na każdy przejechany kilometr. Po załączeniu systemu Solaris Diesel emisja dwutlenku węgla spadła do poziomu 879 g/km.
Przeprowadzone w ITS badania pod kątem emisji tlenków azotu i cząstek stałych przeprowadzono na dwóch pojazdach Peugeot. Model 508 GT był wyposażony w silnik o pojemności skokowej 2179 cm3, który dysponował mocą 150 kW oraz maksymalnym momentem 450 Nm. Drugim Peugeotem poddanym badaniom był Boxer z 3-litrowym silnikiem o mocy 130 kW i momencie 400 Nm. Oba samochody spełniały normę Euro 5.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl